Nieuwe installatie Mac Mini

Beste forum leden,

Ik ben nieuw hier en mijn naam is Raymond. Ik heb gisteren een Mac Mini aangeschaft met alleen een installatie van windows 7 er op.
Dus niet middels een bootcamp installatie. Nu dacht ik wel even een clean install te doen maar daar komt e.e.a. bij kijken.

Allereerst heb ik geen bestaande mac ter beschikking, niet in het bezit van apple toetsenbord/muis. Niet in het bezit van externe drive van apple.

Ik heb OSX lion gedownload, en via transmac een bootable usb stick gemaakt. Wanneer ik deze in de mini doe krijg ik alleen het grijze scherm. Zodra deze er weer uit is start windows 7 gewoon op.

Nu zou ik na lang zoeken de command toets + R zou ik een boot optie krijgen (om de usb stick te selecteren)

Ik heb alleen een logitech toetsenbord en dell toetsenbord (windows)

Wie heeft een goede tip? Zou ik een apple toetsenbord moeten aanschaffen/lenen?

Alvast bedankt!

Je Windows toetsenbord is gewoon te gebruiken. Maar je hebt wel een bootable USB stick nodig.

Sluit je Windows keyboard aan op je Mac mini, stop je USB stick in de mini, en zet je mini aan, TERWIJL je de ALT toets ingedrukt houdt.
Als je een goede bootable USB stick hebt (die je via een andere Mac gemaakt zou moeten hebben) kun je dan kiezen om op te starten vanaf de USB stick. Als dat lukt, kun je je schijf wissen, en er OS X op zetten.

Tip: zoek een vriend/collega die wél een Mac heeft om je hiermee te helpen.

Bedankt TheBigZ! Ga het Proberen.

Werkt niet, zal de optie via bestaande mac intall usb stick maken als volgende stap aanhouden.

Thnx

Probeer eens op te starten met de Alt toets, Windows toets en R toets ingedrukt.
Als de mini geschikt is voor internet recovery kun je rechtstreeks bij Apple het OS ophalen om te installeren.
Dan heb je geen stick nodig.

Inderdaad.
Om welke mac mini gaat het (van welk jaar)?
Als we dat weten dan kunnen we je iets beter helpen!

Als het een recente mac mini is dan is internet recovery inderdaad de handigste optie. Geen usb stick of wat dan ook nodig. Opstarten met ALT ingedrukt (eventueel verbinden met wifi, maar kabeltje is iets betrouwbaarder) en dan via internet recovery de installatie starten.

En even voor de volledigheid.
Als je een windows toetsenbord gebruikt is:
Windows-toets = Command
Alt = Alt/Option
Ctrl = Control

Vrij logisch eigenlijk, maar je moet het maar net weten.

Als die macmini al enkele jaartje ouder is (van voor de lion-mointainlion-maverickstijd) dan zou je van de verkoper een installatie DVD bij je aangekochte toestel moeten gekregen hebben waarmee je het bij die macmini passend systeem kan installeren , en nadien eventueel upgraden.
Want misschien werkt Lion niet op die macmini. Als het van na die tijd is dan kan je met internet recovery werken . Maar je zegt nergens wat je gekocht hebt?

Allereerst bedankt voor jullie reacties!!!

Het betreft een Mac Mini MD388FN/A I7 2.3. Is nog te koop dus vrij recent mag ik aannemen.
Ik had idd voor de volledigheid het model moeten vermelden.

Ik gebruik een Logitech® Wireless Touch Keyboard k400. Zou dit de bottleneck kunnen zijn gezien deze draadloos is? Beter een toetsenbord bekabeld pakken?

Ik ga er vanavond weer mee de gang hopende een onder OSX draaiende mac mini te hebben.

Nogmaals bedankt!!

Dan moet je voor internet recovery gaan. De meest eenvoudige oplossing.

Beste macpro,

Is het geen probleem dan dat er niets meer van apple op het apparaat staat? Echt alleen maar windows 7. Is het een soort van bios van de mini wat ik door middel van de ALT toets ingedrukt hou oproep? Zou eigenlijk geen issue moeten zijn, want ik zie dat de schijven ook vervangen worden door SSD schijven en dan staat er ook niets meer op.

Ik ga vanavond de internet recovery eens proberen, vriendelijk bedankt!.

http://support.apple.com/kb/ht4718

Dit is de support pagina van apple over internet recovery, opstarten met windows knop en r ingedrukt zou dan moeten werken

Ik lees net dat apple GEEN gebruikt maakt van een bios maar OpenFirmware. Zou het mogelijk zijn dat de openfirmware verwijderd is? Om windows 7 zo rechtstreeks te kunnen starten? Ik neem aan dat de opties boven beschreven worden (internet recovery) door openfirmware worden aangestuurd?

Dat laatste is erg onwaarschijnlijk.
Apple maakt gewoon gebruik van een EFI Bios, en dat vervang je niet zomaar. Open Firmware zat op oudere PowerPC Macs.

Het kan zijn dat op de harde schijf een andere bootloader geïnstalleerd is (rEFIT), maar dat zou niet moeten verhinderen dat je met Command-R opgestart in de internet-recovery kan komen.

Ik vermoed inderdaad dat je draadloze toetsenbord roet in het eten gooit. (die verbinden soms niet snel genoeg, zodat de toetscombinatie niet op tijd doorkomt)
Kijk eens of je ergens een USB toetsenbord hebt liggen. Dan zou het echt moeten werken.

Opstarten met de toetsen Command(of Windowstoets)+alt+r zou je dan sowieso gelijk naar internet-recovery moeten leiden.

EFI ≠ BIOS.

[quote=mtooster url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-installatie-mac-mini/#post-2707126 time=1405064198]
Kijk eens of je ergens een USB toetsenbord hebt liggen. Dan zou het echt moeten werken.

Opstarten met de toetsen Command(of Windowstoets)+alt+r zou je dan sowieso gelijk naar internet-recovery moeten leiden.[/quote]
Inderdaad, maar dan zonder de Alt toets!

@Jacco: Je hebt gelijk.
@Buzz: Met command+r wordt inderdaad recovery gestart. Als er een herstelpartitie aanwezig is wordt deze gestart, zo niet dan gaat hij over naar internet recovery. Met command+option+r wordt sowieso internet recovery geladen en de herstelpartitie overgeslagen.

Lion werkt niet op jouw Mac mini. Je hebt minimaal Mountain Lion nodig.
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i7-2.3-late-2012-specs.html

En er is geen enkele reden om er dan niet gelijk Mavericks op te zetten.

@mtooster: Bedankt voor de correctie! Dat wist ik niet.

Iedereen super bedankt!!! Het werkt idd met het toetsenbord bedraad!!! draait als een zonnetje!

Bedankt!