Nieuwe Mac aanschaffen.

Beste OMT'ers.

Ik zit al een tijdje op one more thing. Ben best wel een beetje Apple fan geworden. En heb nu een profiel aangemaakt. Het kan best dat ik de regels niet ken en iets verkeerd doe, dus alvast excuses daarvoor. Nou is mijn pc erg verouderd en erg traag. Ik zit er dus aan te denken als volgende desktop een Mac aan te schaffen. Ik ben volledig nieuw met de Mac en weet dus ook niet welke ik moet hebben. Ik doe voornamelijk tekstverwerking en een beetje surfen/muziek luisteren. Misschien eens een keertje videotje of foto'tje bewerken. Het hoeft niet persee handzaam te zijn. Ik zat zelf te denken aan de iMac 21,5 inch. Waar moet ik bij denken bij het aanschaffen van een Mac?
Ram etc?
Is het overstappen naar de Mac trouwens eenvoudig en zijn daar misschien bepaalde hulpmiddelen als boeken etc. voor.

Mvg

Je zou ook voor een macbook air/pro kunnen gaan die zijn ook zeker snel genoeg, en mobiliteit is ook handig! Of heb je behoefte aan een groot scherm?

Zo te zien heb je al een ipad dus dat overstappen komt wel goed, en misschien krijg je wel studenten korting wanneer je 14 bent dan kan zo 100,- euro schelen.

"Apple Store voor het Onderwijs

Speciale kortingen voor studenten, docenten en onderwijsinstellingen.

Onderwijskorting voor jou

Ik ben 18 jaar of ouder en student aan een universiteit, HBO of andere onderwijsinstelling."

Als je 14 bent, ben je scholier en geen student aan een universiteit, HBO of andere
onderwijsinstelling.

Ja bedankt.. Ik hoor vaak dat iMac + iPad de ideale combinatie is. Dat is ook gelijk de reden dat ik eigenlijk niet eens heb nagedacht over een MacBook. Een groot scherm is niet een Must. Als mobiliteit geen behoefte zou zijn is de iMac dan in het voordeel?

iMac is een geweldig apparaat, nu moet je wel even opletten bij de 21,5 inch iMac 2012, daar kun je later bijna niks meer aan veranderen! Denk dus goed na over RAM, de schijf etc. (als ram zou ik altijd 12 of 16GB nemen als voorbereiding op de toekomst, maar dat is wel erg duur omdat door Apple te laten doen)

Als je upgradeable wil zijn en misschien wat goedkoper, dan is [url=http://www.apple.com/nl/mac-mini/]deze kleine[/url] misschien wat voor jou!

Ja bedankt daar zat ik ook al naar te kijken..

[quote=Kdingo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-mac-aanschaffen#post-2499754 time=1355423324]iMac is een geweldig apparaat, nu moet je wel even opletten bij de 21,5 inch iMac 2012, daar kun je later bijna niks meer aan veranderen![/quote]
Sterker nog: Je kan er helemaal niks meer aan veranderen.

Gezien de dingen die je er mee wilt gaan doen maakt het eigenlijk niet zoveel uit als je er later geen RAM meer bij kunt plaatsten. In de nieuwe iMac zit 8GB en dat is ruim voldoende ook voor dat enkele fotootje of videootje. Ik heb ook 8GB en doe soms aardig zware dingen met mijn iMac en dat werkt prima. In de vorige Macs was het een beetje karig met dat RAM maar 8GB is echt wel veel voor jou taken.
Blijft over de andere verschillen tussen de goedkopere en de duurdere modellen. In die goedkopere modellen zit namelijk een 5400 rpm harde schijf (terwijl 7400 de standaard is voor een desktop) en kan de allergoedkoopste geen fusion drive hebben (dat is een gecombineerde hd+SSD die voor een behoorlijke performance boost kan zorgen)

Als je het kan betalen zou ik voor de 27" gaan. Gezien jouw wensen is de standaard configuratie prima, hoogstens wat ram erbij.
Het gebruik is heel eenvoudig, gewoon onthouden dat de cntrl toets bij Windows, de command toets bij Apple is.

Het grootste probleem zijn de diacrieten (?, ü enzo).
Dit is eenvoudig in te stellen.
Ga naar instellingen, kies taal en tekst, kies invoerbronnen
Voeg dan VS internationaal - Pc toe (naast het standaard Nederlands)

Nu werkt alles als onder Windows, dus eerst de " en dan de u.

Nog een tip: sluit je iMac aan op een bekabeld netwerk, je kan dan onder 'delen' je iMac als Wifi-router met eigen wifi-netwerk instellen. Daarmee krijg je een heel snel extra Wifi netwerk ter beschikking op een plek waar je anders wellicht een mindere verbinding zou hebben (ik heb nu 30mb waar ik eerder 5mb verbinding had)

Succes, je zult er geen spijt van hebben. Zeker niet als je bedenkt dat mijn nu 4 jaar oude iMac nog steeds supersnel is. Kom daar maar eens om bij een Windows pc.

Het grootste probleem is het werken met diacrieten (?, ü enzo).
- Ga naar instellingen,
- kies taal en tekst,
- kies invoerbronnen,
- Voeg VS internationaal - Pc toe (naast het standaard Nederlands)
Done

Alles werkt nu hetzelfde als bij windows, dus eerst " en dan u.

Nu verzonden met tags

[quote]
[/quote]

Waarom zo moeilijk?
Als je de letter waar een bijv. een umlaut op moet gewoon ingedrukt houd dan krijg je vanzelf een "keuzemenu" te zien:

[img]/uploads/community/352b13d07b0ff58810b1deb7bc3e4524bd407a1c_0.png[/img]

iMac 21.5" 2012 zelf Upgraden naar 16 GB / 2 x 8 GB kan wel, is echter niet echt eenvoudig, is
wel ruime vaardigheid voor nodig.

Waarom wordt er zo negatief gedaan over het niet zelf kunnen upgraden van de nieuwe iMac.
9 van de 10 mensen hebben daar echt geen behoefte aan.

Voor wat Yassine wil is een standaard 21,5 iMac meer dan voldoende.
Alleen als je een computer wil die je ook kunt meenemen naar school dan kun je een Macbook overwegen.
Heb je al een goed scherm dan kun je ook een Mac mini overwegen.

Verder is het even wennen aan het gebruik van OS X, soms even googlen als je er niet uit kom, maar je zult snel gewend zijn.

@jgmkoster.

omdat jouw werkwijze meer handelingen is, omdat je dan de muis of trackpad moet bedienen.
In deze oplossing kan je gewoon blijven door tikken :-)

@ Yassine.A

Grondbeginselen leren/overstappen van PC met Windows naar Mac met Mac OS X:

http://www.apple.com/nl/findouthow/mac/

Advies:

Mac mini 2012 serie is een uitstekende desktop computer om mee te beginnen.

Om mee te nemen:

MacBook Pro 13.3" instapmodel - MD101N/A.

Apple 13.3" MacBook Pro 2.5GHz Dual-Core Intel Core i5(11.06.12)

Ga naar Mediamarkt en haal de MacMini promo voor 550€. Ga je helemaal content mee zijn. Je kunt direct met je huidige spullen beginnen, en als je wilt koop je rustig eens een extra SSD schijf (200 euro met installatiekit voor 256GB), 16GB ram (zelf te plaatsen voor 80€), een Dell U2713HM (beter scherm dan in de 27 inch iMac......

@iPhonehans/@jgmkoster
Leuk dat er nieuwe manieren zijn, maar jullie zijn duidelijk geen Appelaars van het OS9 en daarvoor tijdperk.

Bij Apple is al heel lang en nog steeds:
alt-e+ klinker éúíóá
alt-u+ klinker üëïöä
alt-i+klinker îôûêâ
alt-` + klinker èàìùò
En met alt gewoon het qwerty afgaan:
¡€£¢?§¶•ªº–?
œ?´®†¥¨^ø?“‘ (laatste zijn kromme haakjes)
åß?ƒ©???¬…æ«
??ç??~µ??÷

[quote=iPhonefans url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-mac-aanschaffen#post-2499876 time=1355442253]Alles werkt nu hetzelfde als bij windows, dus eerst " en dan u.[/quote]Dat is voor mij dus m'n nummer 2 ergernis als ik aan een Windows-PC zit :) (Nummer 1 is dat het scrollen met de muis de verkeerde kant opgaat.) Maar als je eraan gewend bent kun je het allicht zo instellen, ja.

[quote=iPhonefans url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-mac-aanschaffen#post-2499913 time=1355472610]omdat jouw werkwijze meer handelingen is, omdat je dan de muis of trackpad moet bedienen.

In deze oplossing kan je gewoon blijven door tikken :-)[/quote]Dat kun je ook met de oplossing van jgm. Zie je de cijfertjes onder de letters?
[img]/uploads/community/352b13d07b0ff58810b1deb7bc3e4524bd407a1c_0.png[/img]
Druk er daar eentje van in en je krijgt het teken dat erboven staat. Zelf houd ik echter meer van de manier die computer space uitlegt.

[url=http://macmiep.nl/]Deze[/url] en [url=http://www.appletips.nl/]deze[/url] sites zijn ook handig voor beginners.

[quote=iPhonefans url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-mac-aanschaffen#post-2499876 time=1355442253]Het grootste probleem is het werken met diacrieten (?, ü enzo).

- Ga naar instellingen,

- kies taal en tekst,

- kies invoerbronnen,

- Voeg VS internationaal - Pc toe (naast het standaard Nederlands)

Done

Nu verzonden met tags[/quote]

Briljant, dat is me even een tip waar ik wat aan heb! (ben net over van Windows op Mac en helaas moet ik het op mijn werk nog met windows doen, dus dit is echt reuze handig voor mij)