Nieuwe Mac kopen maar welke ?

Goedemiddag allemaal,

Ik heb jullie advies nodig voor de aanschaf van een nieuwe mac.
Mijn vader is professioneel fotograaf en wil langzaam gaan overstappen op digitaal.
Nu hebben we een goede epson scanner en een epson printer die we er in ieder geval op aan willen sluiten. Hij zal geen zwaar werk erop doen. Waarschijnlijk alleen wat kleurcorrecties in Photoshop. En hij moet DVD’s met beelden kunnen branden.
Welke is hier het meest geschikt voor ?
Zelf zat ik te denken aan een nieuwe iMac 20".
Alleen weet ik niet welke. De G5 of de Intel.

Wie of wie weet raad?

MVG Daniel

De G5 is momenteel goedkoper dan de Intel, en gewoon even goed... zeker als je Photoshop gaat gebruiken, want Adobe gaat pas volgend jaar een versie uitbrengen die native op Intels draait.

[quote:85409a8a74="DLevi"]Hij zal geen zwaar werk erop doen. Waarschijnlijk alleen wat kleurcorrecties in Photoshop. En hij moet DVD's met beelden kunnen branden.[/quote:85409a8a74] Wacht maar tot ie een Mac heeft. Moet je opletten hoe snel de behoefte groeit aan een zwaardere machine. Professioneel digitaal fotograferen en beeldbewerken vráágt gewoon om een dikkere PowerMac. Ik heb net voor onze G5's [Dual 1.8] 2GB geheugen per systeem bijbesteld. Lekker makkelijk erbij zetten. Geloof me, je pa gaat meer en meer doen en het is verbazingwekkend hoe veel prettiger het werkt op een stevig machien dat makkelijk uit te breiden is. Kortom, ik zou niet voor een iMac gaan maar voor de PowerMac 2.0 DualCore of 2.3 DualCore. Flink veel RAM meenemen en een extra HD erin of erbij.

Het probleem is is dat hij komende jaren nog niet over wil gaan naar digitale fotografie. Dus is alleen om even mee te spelen zeg maar. Hij wil er ook niet ontzettend veel geld aan uitgeven.

[quote:d916e7f677="DLevi"]Dus is alleen om even mee te spelen zeg maar. Hij wil er ook niet ontzettend veel geld aan uitgeven.[/quote:d916e7f677] Staat er ook al een goed beeldscherm? Dan zou ik zeggen: een Mini.

Gewoon voor de G5 iMac gaan.. :D

Ik sluit me helemaal aan bij Freekmac. Je vader zegt nu wel 'alleen even spelen', maar da's van korte duur, dat kan ik je garanderen. Sinds ik thuis digitaal ben gegaan (foto's en video, en dat weer leuk combineren en branden op iDVD, of foto's tot vakantieboeken en kalender (gisteren...*S*) maken) merk ik hoe snel je dikker, sneller en flexibeler wil.

Ik heb tot nu toe iMacs gehad, en stond een tijdje geleden voor dezelfde keus als jij nu. Ik heb toen een stuk zwaarder genomen, maar niet perse ‘het nieuwste’. Ik heb gekozen voor een gebruikte PowerMac G4 (een DP 1,42 FW800) met bergen opslagruimte en 2Gb intern.

Het grote voordeel van een PowerMac merk ik is dat je de binnenkant kunt aanpassen. Snellere DVD schrijver, meer HD, USB 2.0 poorten…alles in een vloek en een scheet. Dus ook voor een G5 of Intel zou ik nu kiezen voor een machine die je nog kunt aanpassen.

Of: als ie flexibel wil zijn en niet teveel geld wil uitgeven: dezelfde keus maken als ik gemaakt heb.

iMac G5 met een 1 gig RAM of liever nog meer. Of als je echt super de luxe wil werken: PowerMac.

iMac G5.

Áls ie dan toch overwil, en echt aan de slag wil, dan heeft ie veel aan Tiger,
Aperture en CoreImage. Persoonlijk zou ik geen Mac Mini halen… met een
beetje knutselen met Photoshop, en de fotograaf komt kracht tekort.

Hij geeft wel aan dat hij niet te zwaar werk doet op photoshop, maar wacht
maar tot hij bezig is… die fotografen hebben natuurlijk wel ‘redelijk’ hoge eisen
wat betreft hun foto’s, dus die bestanden worden al snel véél groter :wink:

Als je nog geen scherm hebt, koop dan een iMac. Sterk genoeg voor 'm,
en niet al te duur. (1Gb ram is wel aan te raden, maar da’s bij alle Macs)

Een Intel-iMac 17" met volgende maand Aperture :).

hij heeft nog nooit op een mac gewerkt en zal de komende 2-3 jaar ook nog niet helemaal overgaan naar digitale fotografie. Echt fotos bewerken doet hij ook niet omdat hij van mening is dat je als je de foto maakt hij gewoon goed moet zijn en niets hoeft te veranderen. Maar hoorde ook weer dat de schermen van de Imac g5 minder goed zouden zijn. Er werd hem aangeraden een powerbook te kopen. Iemand enig idee ?

De schermen van de 17inch iMacs zijn wel minder dan die van de 20 inch iMacs, maar ze zijn absoluut niet minder dan reguliere schermen.

maar is het kwa kleur beetje goed ? De 20" bedoel ik dan. En zit er verschil tussen de powerbook 15" of een imac g2 20" bijvoorbeeld ?

Dan is het scherm van de iMac beter...

Maar het scherm van de iMacs is weer net iets minder dan een Cinema Display, maar die is dan ook vele malen beter dan de meeste TFT’s… en ook een poepie duurder in aanschaf.

is de kleur echtheid een beetje goed ? en wat is het verschil tussen een powerbook scherm en een 20" imac scherm ?

De kleurechtheid is heel erg goed, de Powerbooks hebben een minder realistisch scherm dan de iMacs / Cinema's, missen gewoon een aantal kleuren vergeleken met die 2.

En is de Imac G5 ook goed te kalibreren ?

Sowieso softwaremtig, maar volgens mij kan het ook met de ColorSpyder...

Ok denk dat dat binnenkort een imac 20" bestellen wordt

:D:D:D

Kleurechtheid zoals genoemd kan van de iMac behoorlijk goed zijn als je 'm maar calibreert met een monitorcalibrator. Zonder calibrator is geen enkele monitor vers uit de doos goed om beeld fotografisch op het oog te beoordelen. Sluit twee splinternieuwe exact dezelfde monitoren aan op een gelijk ingesteld systeem en ze zullen niet hetzelfde zijn. Dus in dit geval een iMac met een calibrator er bij zou ik zeggen. Op het werk hebben we de [url=http://intl.i1color.com/index.cfm/MenuItemID/126.htm]EyeOne-Display[/url] van GretagMacBeth. Is erg goed. Zowel voor CRT, LCD en laptops. Er zijn ook prima alternatieven voor minder geld.