Nieuwe Mac Pro vs oude (2009)

Op dit moment werk ik op de volgende computer:
Mac Pro 2x2.26ghz Quad Core Intel Xeon (2009)
8GB geheugen
Nvidia GeForce GT 120 512MB

Graag wil ik een extra Mac Pro aanschaffen:
Mac Pro 1x3.2ghz Quad Core Intel Xeon (2012)
12GB geheugen
ATI Radeon HD 1GB

Vraag is hoe de prestaties van de nieuwe Mac Pro zich verhouden tot degene die ik al heb

Het is zoals je ziet met die prestaties wel veel krachtiger.

Enige context zal wel nodig zijn, het verschil in prestatie zal je vooral merken met apps die alles van een machine vragen, bij websurfen merk je het minder...

Ik zet grote vraagtekens bij of 1x3,2 GHz echt sneller is dan 2x2,26 GHz. Helemaal bij programma's zoals Finhal Cut Pro die volledig gebruik maken van de acht fysieke kernen. Programma's die daar niet gebruik van maken zal de 1x3,2 GHz wel sneller zijn.

Daar moet bij gezegd worden dat de huidige Mac Pro sowieso hopeloos verouderd is qua techniek. De grafische kaart en processor dateren respectievelijk uit 2009 en 2010. Zou niet weten waarom je daar dik €2600 aan wil uitgeven. Tim Cook (CEO Apple) heeft aangegeven dat de Mac Pro begin 2013 een grote refresh krijgt. Ik raad met klem aan daar op te wachten i.p.v. je geld te verspillen aan de huidige Mac Pro. Je zou zelfs nog kunnen kijken naar een high-end iMac, die is immers goedkoper én sneller.

Ik zou nog even wachten met het kopen van een nieuwe
mac pro. het model dat er nu is is er al een tijdje en heeft
niet echt spectaculaire specificaties vergeleken met de high-end 27 inch
imac 2012

Apple zal denk ik rond het begin van de zomer het nieuwe
model uitbrengen.

Ik heb hem toch aangeschaft alleen met een 3,33ghz (6 core) processor. Ben benieuwd naar de aangekondigde Mac Pro, maar we kunnen daar niet op wachten.

€3150 voor sterk verouderde hardware. Goh. Wel typisch hoe Apple er mee weg blijft komen.

Toch gefeliciteerd met je aanschaf, relatief gezien ga je er natuurlijk wel op vooruit t.o.v. vorige Mac Pro. Was je 2009 model echt zo traag geworden dan? Kan het me haast niet voorstellen. We hebben er ook paar op college staan en die dingen renderen nog erg rap.

Ik weet het, maar ja zo komt Apple er inderdaad mee weg. Het 2009 model werkt nog steeds prima, het gaat meer om een "extra" Mac Pro en geen vervangende "Mac Pro". Het zwaarst waar wij hier mee werken is Final Cut en ProRes HQ files. Geen color grading etc.. dus het voldoet.