Nieuwe Mac voor Fotografie

Hallo,

Ik heb jullie hulp nodig. 4 jaar geleden hier ook om advies gevraagd voor een nieuwe Mac (voor fotografie)

Toen een iMac 27 inch i5 1gb video geheugen gekozen. Ondertussen een SSD en een extra 2TB harde schijf erbij gezet. Werkte tot nu perfect. Ik gebruik alleen lightroom en Photoshop, geen games enz.

De bedoeling was om volgend jaar de huidige iMac te vervangen voor een nieuwe Mac Pro / iMac.

Alleen vanochtend is mijn iMac overleden, ik denk de GPU en/of videokaart. Flikkerende wit scherm / zwart scherm blauwe strepen.
Alle resets al geprobeerd/ met ‘alt’ opstarten enz.

Ik zit nu tijdelijke op een MacBook Pro medio 2012 (SSD) + 27 inch scherm. Dus ik zou hier een paar weken mee kunnen werken, maar is uiteraard geen permanente oplossing.

Dus de volgende vraag wat denken jullie wat de beste optie om te doen?

• Nieuwe iMac 5K kopen
    Denk ik de beste optie, 4.0 ghz i7, zelf geheugen erbij prikken en een 256 Flash en externe hardeschijf voor de bulk opslag eraan. En ik kan weer 5 jaar vooruit

• Nieuwe Mac Pro kopen
    Prijzig ten opzicht van de 5k, oud model en geen scherm. Dus niet echt de ideale optie denk ik. Mocht ik het verkeerd hebben, hoor ik het graag

• Tijdelijke een tweedehands iMac te kopen en wachten tot de volgende upgrade van de Mac Pro of de nieuwe iMac
    [i]Op marktplaats rond de 1000 euro. Kan er mijn SSD en geheugen weer zelf inzetten.[i]

• Huidige iMac laten repareren
    [i]Ik gok dat de kosten ergens tussen de 500 en 1000 euro zullen zijn. Dus economisch niet heel erg interessant voor 1 jaar/ 2 jaar.[i]

Bij voorbaat dank!

Robert

Nieuwe iMac 5K.

Welke iMac heb je nu?
http://www.onemorething.nl/community/topic/zelf-grafische-kaart-vervangen-imac-27-mid-2011/

Wow waar zie je dat nog, mensen die gewoon na 4 a 5 jaar hun Mac vernieuwen. Normaal is het op OMT, een SSD erin en blijven werken totdat hij op Marktplaats minder dan 200,- waard wordt.

Persoonlijk zou ik wachten, probeer het uit te zingen op een manier tot het einde van het jaar. De trend is/was dat nieuwe iMacs de laatste jaren ( Late 2014 - Late 2015 ) uitkwamen. Dus oktober en dan in november beschikbaar in Nederland.

De 5K iMac op dit moment is eigenlijk gewoon nog steeds een perfecte machine maar het feit dat je extra moet investeren om van die * standaard HD af te komen vind ik persoonlijk een belediging naar de koper. Als je meer dan 2250,- gaat neerleggen voor een computer dan mag je gewoon verwachten in 2016 dat er een SSD of iets dergelijks standaard in zit en niet een ‘trage’ HD uit 2010.

@ The Big Z

Oke bedankt! Ik ga er is naar kijken, ik had nog een volgende vraag over Time Machine misschien dat iemand mij hier mee kan helpen:

Misschien niet de goede plek ( graag even aangeven dan zal ik de vraag in een ander topic stellen.)

Ik had in mijn ‘oude’ iMac 2 schijven zitten 1: 256gb SSD als opstart schijf en een HDD van 2 TB voor mijn foto’s.
Ik heb de HDD eruit gehaald. in een case gestopt en gekoppeld aan mijn MacBook. Tot mijn grote schrik zijn 75% van de bestanden corrupt ( paarse lijnen, grote roze vlakken conclusie: niet bruikbaar)
Nu had ik mijn Timemachine ingesteld dat de SSD en de HDD werden gebackupt. Ik kon zien met het migratieprogramma dat er tot gisteravond 23:00 backups zijn gedraaid. Dus dat is helemaal super.
De back-up is 2TB groot, dit kon ik zien in mijn webbrowser/synology DSM.

De schijven in de MacBook zijn 1: 256GB SSD opstartschijf en een 500 GB HDD voor de foto’s.
Nu heb ik geprobeerd om een deel van de TimeMachine back-up terug te zetten. Maar ik kreeg alleen de mogelijkheid om die van de SSD terug te zetten (10 GB). Maar ik wil juist 1 map van de HDD terug zetten (Map 2016 de laatste paar fotoshoots) De map 2016 is 160 GB groot en zou dus passen qua ruimte op de MacBook. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast heel erg bedankt.

Tja, en dan weer op een meltdown afstevenen. Ik weet het niet. iMac zijn mooi, maar kunnen ook zoals je merkt na een jaar of 4-5 totaal onbruikbaar worden. Toch best snel, zeker als je bedenkt dat wat je nu koopt slechts tikje sneller is dan die vorige.

Meest betrouwbare bak die je kan kopen is misschien toch 2ehands MacPro octacore uit 2010. Die is sneller dan nieuwste iMac, inmiddels redelijk betaalbaar, en doet het in 2025 ook nog.

In 2012 zou ik MacMini 2.6 quad adviseren met mooi DELL scherm, ware het niet dat die krengen nu 200€ duurder zijn dan toen, niet zonder reden.

Leuke deze!
Ik ben zelf midden in dezelfde overweging: alleen twijfel ik tussen een los scherm aan mn MBP 2015 of de 5K.

Ik denk dat de Mac Pro veel geld is voor een bewerkingsmachine. Tenzij je goed verdient aan de machine
en je upgraden een must vindt. Voordeel is: als je veel prints maakt, dan zou je een goed scherm kunnen
kopen (Eizo o.i.d.), zodat je 99% Adobe RGB coverage hebt.

Ben je tevreden met een licht verschil in prints, hoef je geen flinke upgradable machine, maak je veel foto’s voor internet (SRGB) of
computergebruik, geniet je van het 5K gevoel (ik heb deze week wel staan kwijlen in de A-mac), dan zou ik voor de 5K gaan.
Wat een vet apparaat is dat.

Kun je nog heel even wachten tot je aankoop? Dan zou ik oktober afwachten.
Kun je niet wachten omdat je geld moet verdienen? Dan zou ik 'm gewoon beetje upgraden (op de ram na…) met goede
CPU en GPU + SSD-tje. En je kunt aan de slag.

Ik durf me niet te wagen aan een alternatief advies over bv de Mac Mini met los scherm.
Toch even gekeken. Alleen intel graphics pro. Daar word ik persoonlijk niet warm van.

[quote=Furbz url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-mac-voor-fotografie/#post-2985387 time=1469986679]

Ik denk dat de Mac Pro veel geld is voor een bewerkingsmachine. .[/quote]

Wat computer space hierboven ook al aanhaalt, is een Mac Pro 5.1 in dit geval een upgrade zonder de te verwachte problemen van een iMac 5K.
Waarom hij een 2010 8-core aanraad, is mij een raadsel, maar goed.

Ik denk dat je naar de prijs van een Mac Pro trashcan kijkt, vanaf €3500.

Aangezien het hier over fotografie gaat en niet om professioneel renderen, zie ik geen enkele noodzaak voor een 8core.
Ik zou hier gaan voor een MP 5.1 6 core, de 3.33 of 3.46, dan is ie meteen naar de laatste specs verbouwd en draait ie een Geekbench van 15.900 …dat is even veel als die Trashcan.
Zo’n 6-core, met nieuw ram en een fatsoenlijke gpu, zit je rond €1250-1500,- Ook meer GPU opties dan de Trashcan!

Late reactie maar de keuze voor een Mac Pro 5.1 houdt geen enkele steek als we het vergelijken met een huidige iMac 5k. Je hebt eenzelfde performance maar de Mac Pro gebruikt hiervoor wel 2 tot 3x zoveel stroom voor als de iMac waardoor de iMac uiteindelijk een stuk goedkoper is. Daarnaast is ie ook stiller, heb je een 5k scherm wat voor fotografie geweldig is, de beschikking over Thunderbolt (mocht je externe storage willen hebben dan is dit toch wel erg fijn, zeker als je naar die grote RAID array dozen gaat), een stille machine, weinig warmte-generatie maar bovenal een computer die officieel door Apple wordt ondersteund. Met name dat laatste zorgt ervoor dat je weer een jaar of 4 verder kunt.

Bovenstaande was voor mij juist de reden om de Mac Pro 5.1 te vervangen door een iMac 5k toen hij net werd geïntroduceerd. Het scheelde aanzienlijk in de stroomkosten (ong. 300W vs 80~110W) en vooral ook warmte.

@Shmoo: OEM’s kiezen hun standaard configuraties zo dat ze op het randje zitten waardoor je veelal extra moet investeren. Dat is het nadeel van kantklare computers: de OEM’s verdienen aan de extra’s die ze je kunnen verkopen dus zullen ze altijd configuraties aanbieden waarbij de kans groot is dat mensen die extra’s aan gaan schaffen. Het heeft dan ook geen zin om met de prijzen van die configuraties te gaan rekenen.

@RMX-001: heb je al een keuze kunnen maken?

Als je over stroomgebruik inzit kan je beter een Mini nemen, wat een onzin! U is kruidenier zeker? Of boekhouder?

Stiller??? Als ie uitstaat dan zeker! Moet je er eens mee gaan renderen.

Geweldig 5K scherm? Smaken verschillen, geef mij maar een kleurecht scherm!

Ga je daar dan zo’n fijne NAS aanhangen? In de MP kan je 8 schijven kwijt.

En daarbij de kosten, €2129 voor een instapmodel zonder SSD!? Met 8Gb ram!
Dure laptop.

Met dat ‘officieel door Apple ondersteund’ heb je me onder de tafel gekregen. :smiley:

@iep: Yes heb dankzij Carp de keus gemaakt voor een mac pro 5,1 6-core 3,33Ghz. En een nieuw Eizo 4k scherm gekocht (EV3237)

Wat een prachtig scherm! en wat een beest van een machine. 3.0 usb erin gedrukt.
Ik kan weer jaren vooruit!
Nieuwe lightroom en photoshop erop. Alles loopt nu vloeiend!

Dus ik ben helemaal blij met mn keus!