nieuwe mac - welke kabeltjes bestel ik direct mee?

Dames en Heren, ik ga morgen (met de nieuwe SnowLeopard) een nieuwe MacBookPro kopen. Nu wil ik 2 dingen: 1. presentaties ermee geven. Ik heb nu een iBook G4 en daar heb ik een kabeltje voor naar VGA. kan ik die gewoon blijven gebruiken? Of moet ik een nieuwe? 2. Films op TV. Ik heb een hdmi aansluiting op mijn TV. welke heb ik dan nodig, de Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter, de Mini DisplayPort-naar-dual-link-DVI-adapter of nog een andere? Wat is het verschil?

Dank jullie voor de hulp!
gr

1. Onwaarschijnlijk dat die oude nog werkt. Neem hem mee naar de winkel en vraag het.

1. Dat weten ze je in de winkel best uit te leggen.

oude kabeltje zal niet meer werken omdat nu op de Macbook pro's een mini display port zit een nieuwe!

Groeten
Basiel

De mini DVI uitgang geeft geen geluid af (voor films op je tv).

En dan nu daadwerkelijk een antwoord op de vraag "welke kabeltjes bestel ik direct mee?" …

Op een MacBook Pro zit zoals gezegd een mini DisplayPort; je moet dus een mini DisplayPort -> VGA en mini DisplayPort -> HDMI (of mini DisplayPort -> DVI en een DVI -> HDMI) hebben — de eerste voor je presentaties, de tweede voor je TV.

Daarnaast voor geluid op je TV nog een kabeltje met een 3,5 mm stereostekker aan het ene einde en een geluidsstekker die in je TV past aan het andere einde. Grote kans dat dit dus of een kabel wordt met twee 3,5 mm stereostekkers, of eentje met één zo’n stekker en aan de andere kant een aparte rode en witte stekker. Kijk in het boekje van je TV om te zien welk soort geluidsinvoer (“line in”) hij heeft, en neem boekje dat eventueel mee naar de eerste de beste electrowinkel als je er niet uitkomt.

Heel erg bedankt voor de reacties. *gaat nu op zoek naar het boekje van zijn tv* gr

[quote:0bce21198c="Richard Kruizinga"]De mini DVI uitgang geeft geen geluid af (voor films op je tv).[/quote:0bce21198c]

[b:0bce21198c]Klopt niet wat je zegt…[/b:0bce21198c]

De MacBook die hij gaat aanschaffen is een Mini- Displaypoort en [b:0bce21198c]NIET[/b:0bce21198c] Mini DVI !!!

ook goed, mini displayport geeft ook geen geluid mee.

[quote:654ef2ebaf="bzami"] Ik heb een hdmi aansluiting op mijn TV. welke heb ik dan nodig, de Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter, de Mini DisplayPort-naar-dual-link-DVI-adapter of nog een andere?[/quote:654ef2ebaf] De eerste. De dual-link heb je alleen nodig als je een high resolution display zoals de ACD 30" wilt aansluiten.

Kijk trouwens eerst even wat er in de doos zit. Bij de Mac mini bijvoorbeeld wordt er al een DVI adapter meegeleverd.

En Mini-DP naar VGA kun je lekker in de winkel laten liggen. Dat is een wanproduct. Omdat het een een soort brakke D/A omzetter is, en geen volwaardige VGA uitgang, zul je meer dan de helft van de keren dat je iets met VGA aansluit niet het beeld krijgen dat je wilt.

En da's k*t, want de meeste beamers die je tegenkomt in het bedrijfsleven zijn toch VGA. Hoe gaat dat dan?

In elk geval niet met een mini DisplayPort -> DVI-adapter en daarop weer eentje van DVI -> VGA, want dat past niet. (Waarom niet? Omdat Apple besloten heeft dat de DVI-adapter geen analoog signaal doorgeeft. Ik vermoed dat de enige reden voor die keuze is zodat ze twee kabeltjes kunnen verkopen in plaats van maar eentje.)