Nieuwe Macbook 1ste mac

Hallo Iedereen.

Zoals de titel zegt heb ik mijn 1ste macbook gekocht voor de 1ste keer in mijn leven.
Ik ben 26 jaar en heb grotendeels Windows gebruikt sinds dat ik 12 jaar ofzo was.

Ik heb voor een mac gekozen omdat ik design gewoon prachtig vond, en ik iets anders wou proberen dan windows.
Heb al een paar keer de mac in actie gezien en na wat testen dus ervoor gegaan.
Heb de macbook pro van 13inch gekocht (geen retina).
Mijn ik ga de macbook gebruiken om gewoon op de web te surfen, leeswerk doen, soms een filmpje kijken wat muziek luisteren, zelf schrijfwerk doen, enz.....dus vrij "basic"
Ik heb al de handleiding gelezen daar dan vrij veel geleerd :)
Maar er waren sommige dingen niet vermeld dus daarom hier even een topic aanmaken misschien dat jullie veel duidelijkheid kunnen werpen op mijn vragen.

éérste vraag gaat over het geheugen.

Als ik op de mac zit merk ik dat mijn geheugen vrij snel naar beneden gaat, als ik naar muziek luister en wat lees op forums zit hij aan 1,80 gig aan vrij geheugen, ik heb 4gig in totaal.
Ik merk wel dat Safari veel geheugen inneemt onder de naam "Safari-webmateriaal"
Is dit normaal of zou ik iets anders nemen om te surfen zoals firefox?
Ik heb ook memory clean als app gedownload en als ik deze gebruik en "clean memory" gebruik dan maakt hij wat geheugen vrij tot zelfs 2,20gig.
Is deze app "veilig" om te gebruiken?

2de vraag.

Wat is het beste voor de batterij?
éénmaal hij opgeladen is, loskoppelen van de oplader en verder op de batterij te werken tot hij leeg is of als ik thuis ben werken via de oplader?

3de en laatste vraag.

Heb al gemerkt bij het kijken van een film in een ruimte waar er niet veel of minder sterke licht is niet zo aangenaam is.
Het scherm reflecteert dan precies mijzelf waardoor de film moeilijker te zien wordt....

In ieder geval alvast bedankt om even mee te lezen hier :)

1 weet niet of het schadelijk is, maar zeker niet nodig.

2 mooi aan het stroom houden.

3 is geen vraag.

Succes met je Mac, maak je geen zorgen. Een voordeel is dat er zelden iets:grin: fout gaat met een Mac.

Ik heb ook 4gig ram en doet het zelfs met fcp en logic nog prima, zolang je mac gewoon snel draait is er niks aan de hand

1 Je hebt nu een Mac, dus al die hulpprogrammaatjes heb je niet meer nodig :lol:
Sterker nog, sommige zullen meer schade aanbrengen dan dat het helpt.

2 Als je een stopcontact in de buurt hebt, lekker aan de lader.

3 Zit je dan niet te dicht op het scherm?

Een verwittigd Mac gebruik(st)er is er 2 waard. Gebruik geen apps zoals "MacKeeper" of dergelijke rotzooi, die claimen je Mac sneller te doen werken. Feit is dat die namelijk meer kwaad dan goed doen. Ik snap eigenlijk niet waarom sites deze blijven promoten. In aanvulling op je post heb ik altijd al bedenkingen gehad met programma's die het geheugen een beetje voor je gaan opschonen,... mijn advies: gebruik het niet. OSX is geen Windows, en OSX zal zelf wel het geheugen bepalen.

Ik heb een iMac uit 2008 met 4 GB geheugen en deze werkt nog altijd lekker vlug, dus relax! :-)

[quote=Gentei url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-1ste-mac#post-2506022 time=1356742137]Als ik op de mac zit merk ik dat mijn geheugen vrij snel naar beneden gaat, als ik naar muziek luister en wat lees op forums zit hij aan 1,80 gig aan vrij geheugen, ik heb 4gig in totaal.[/quote]Ja, en? :) Dat geheugen is er om gebruikt te worden, en het besturingssysteem weet hoe het daar het beste mee om moet gaan. Preventief onderhoud zoals bij Windows is op een Mac eigenlijk niet nodig: zolang de computer werkt zoals verwacht (dus niet merkbaar langzaam terwijl je niks bijzonders aan het doen bent) is het nergens voor nodig om alles in de gaten te houden en eraan te gaan knutselen in de hoop iets te verbeteren.

[quote=Gentei url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-1ste-mac#post-2506022 time=1356742137]Wat is het beste voor de batterij?

éénmaal hij opgeladen is, loskoppelen van de oplader en verder op de batterij te werken tot hij leeg is of als ik thuis ben werken via de oplader?[/quote]Als het goed is wordt de accu alleen opgeladen zolang hij niet vol is, dus de hele tijd aan de lader werken zou niet uit moeten maken.

[quote=Gentei url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-1ste-mac#post-2506022 time=1356742137]Het scherm reflecteert dan precies mijzelf waardoor de film moeilijker te zien wordt....[/quote]Kantel het scherm een beetje naar voren of naar achteren. Dit is een bekend fenomeen bij glanzende schermen, en niet iets waar je echt iets aan kunt doen (hoewel het bij de nieuwste iMacs veel minder schijnt voor te komen).

1) Voor nu kan de 4gb prima zijn. Memory-Clean appjes niet gebruiken, onnodig, het systeem regelt dit soort dingen zelf. Mocht je in je toekomst veel met programma's tegelijk werken of ze veelal tegelijk open hebben staan, dan kun je altijd nog 2x 4gb of 2x 8gb modules aanschaffen en deze in je Mac plaatsen (of laten plaatsen). Hierover staat ook een hoop info op het forum waarnaar je kunt zoeken. (Zoekopdracht "Geheugen uitbreiden" e.d.)

3) Als je in een donkere ruimte zit en je weerspiegelt, dan zou ik de helderheid hoger zetten zodat je niet meer weerspiegeld.

In een donkere ruimte zou je juist weinig last mogen hebben van reflectie. Het is veel erger als je overdag ergens zit met een raam achter je of 's avonds met lichten boven of achter je.

1. Negeer dat. Ik heb 16GB RAM, en ook dat zit snel vol. De programma's gebruiken het gewoon optimaal. Als je 4GB hebt wordt dat verdeeld over de programma's die het nodig hebben, als je 16GB hebt wordt dat verdeeld over de programma's maar hebben ze allemaal wat extra. Je kunt dan wel veel meer programma's open hebben staan, maar de basis programma's lukt met 4GB ook prima, tenzij je tientallen Safari Tabs open hebt, dat gebruikt veel RAM.
Verwijder dat tooltje inderdaad maar.

2. Over de batterij heb ik veel verschillende dingen gelezen. Ik was laatst in de Apple Store waar ik het heb gevraagd. Hij zei; Je moet zorgen dat je zo min mogelijk cycli krijgt. Als de batterij helemaal vol is moet je de lader eraf halen, en er weer aanhangen als die leeg is.
Beetje vreemd, niet? Als je weinig cycli wil moet je hem juist niet van de lader halen...
Ik doe nu gewoon wat ik zelf wil en hang de lader eraan wanneer ik daar zin in heb, ik zie wel hoe het met mijn batterij afloopt.

3. Probeer de helderheid aan te passen.

4. Geniet van je Mac!

Zal me niks verbazen als al deze antwoorden al zijn gegeven, maar anders moet ik eerst het hele topic doorlezen. ;)

De helderheid aanpassen is een oplossing maar is dan weer nutteloos bij scènes die zich in het donker afspelen.

Tja, glanzende schermen geven de kleuren mooi weer maar reflecteren ook. Je kunt alleen de hinder beperken door de helderheid te verhogen en de best mogelijke werkplek uit te zoeken.

Bedankt iedereen voor de reacties.

ik zal de memory clear app niet meer gebruiken :)

Ivm de batterij, ik dacht dat als je hem meer aan de oplader zou hangen de batterij "lui" zou worden en sneller leeg zal zijn de volgende keer dat je werkt met de mac?

Zo is het. In de batterij zitten sappen en die moeten in beweging blijven. Het is best dat je je MacBook op batterij gebruikt tot die half leeg is en dan weer helemaal oplaadt.

Zie http://www.apple.com/nl/batteries/notebooks.html

"For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her notebook on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing."

Mijn MacBook Air hangt al ruim 2 jaar elke dag minstens 9 uur aan de oplader. Als dan al een keer de accu gebruikt moet worden merk ik geen verminderde accuduur.

Mijn MacBook Pro van 18 maanden heeft pas 170 cycli, oftewel: hij heeft veel aan de lader gehangen. Resultaat is nu dat hij veel van zijn originele capaciteit verloren heeft (hij zit nu op 75%) en dus minder lang meegaat. Meer hierover in [url=http://www.onemorething.nl/community/topic/health-batterij-macbook-pro-1/page/2]dit[/url] topic.

25% van je capaciteit kwijt zijn na 170 cycli vind ik erg raar, laat jij je batterij ook telkens leeg lopen dan als je hem eens gebruikt? Mijn MacBook had na bijna 300 cycles nog 91% health en ging ook nog met gemak 3,5 uur mee.

In dat andere topic staat dat ik hem een paar dagen geleden zo gekocht heb, dus ik weet niet hoe de batterij precies behandeld is. Hij gaat wel nog vier uur mee, dus dat is vreemd als je de health vergelijkt met die van jou..

Nou dat hoeft niet zo vreemd te zijn, mijn MacBook was een mid 2007 model, een oudje dus. Die deed toen hij splinternieuw was 4 uur met de batterij. ;)

Denk dat de batterij in jouw MacBook een beetje mishandeld is.

Zolang hij er niet mee kapt vindt ik het prima, hoewel het wel jammer is.

On-topic: Laat hem dus niet lui worden en volg de voorschriften :wink:

Mijn zus heeft vroeger een Windows laptop gehad die ze jarenlang aan de stroom heeft laten hangen. Toen ze daarna eens een keer op de batterij werkte was die in geen tijd leeg.