Nieuwe MacBook Pro

Mijn huidige MacBook Pro uit 2016 begin wat kuren te krijgen, touch bar flikkert redelijk fel en bijna constant. WiFi is onlangs afgestorven en de computer beep af en dan.
Ik gebruik de computer veel voor mijn werk en ik heb een stabiele machine nodig waarop ik kan bouwen.

Nu zit ik een beetje te kijken naar de nieuwe MacBook Pro, gelukkig weer met SD en HDMI.
De MacBook waar ik naar kijkt heeft 16GB geheugen, voor €460,- extra heb ik dan 32GB geheugen.
Is het dat waard? Moeilijk te zeggen van afstand, dat snap ik ook wel.
Op dit moment heeft mijn MacBook 16GB en ik heb er altijd goed mee kunnen werken, Photoshop, Illustrator en zelden een klein stukje film.
Niet dat die €460,- onbetaalbaar is, maar als het overkill is, dan is het zonde.

De diverse reviews geven aan dat geheugen meestal weinig extra’s bied. Alleen in bij zeer zware rendering acties van grote files. Advies: neem meer schijfruimte ipv geheugen mocht je daar ook behoefte aan heben.

Heb zelf de 14” pro gekocht met 1Tb opslag. Draai er ook windows 11 mee via parallels en dat gaat ook als een zonnetje. Heel soms nodig voor mijn werk.

1 like

De MacBook die ik op het oog hebt heeft ook 1TB, mijn huidige heeft 500GB.
500GB heeft mij nooit echt tot problemen geleid Ook niet met virtualbox met Windows 11
Maar dit komt niet meer op de nieuwe computer, ik gebruikte Windows enkel voor vSphere om mijn VM’s te beheren, maar dit ga binnenkort via HTML5.

1 like

De €460,- extra gaat hem niet worden :wink:

Als ik het internet doorspit en de filmpjes bekijkt geloof ik niet dat het mij veel gaat brengen.
Ik ga voor de 14inch / 16GB / 1TB versie a €2.749,00
Eerste kwartaal ligt in onze wereld alles een beetje op zijn gat, ergens in april ga ik hem bestellen.
Zo heb ik nog even de tijd om te twijfelen aan de 14inch of de 16inch versie.
Ik heb thuis en op de zaak 2x 24inch schermen naast elkaar en gebruik ik de MacBook scherm meestal alleen voor de e-mail programma of agenda. 16inch is dan alleen handig als ik soms buiten de deur ben, maar met 14inch lukt het ook.

Bedankt voor je info in input :+1:

Ik had in een ander topic al aangegeven dat 16Gb maar net genoeg is, voornamelijk als je met extra schermen gaat werken.
Die jongen in het filmpje heeft duidelijk nog geen echt werk gehad. Op een klein 14" scherm wat aftereffects stuff gaan doen dat al uren in het geheugen zit… sorry gemakkelijk vanaf gemaakt.
Hoe zuur het ook is, 32 Gb is wat wij hier op 't werk nemen omdat we al op de limiet gezeten hebben.
Mijn MacBook Pro van 2013 had al 16Gb en mede daardoor ging ie zonder probleem mee tot 2020, hopelijk trekt de nieuwe het nu ook 7 jaar met 32Gb!
De iPhones komen tegenwoordig ook al met 6Gb en daar staat maar 1 ding tegelijk open.

Mijn huidige MacBook met 16Gb heeft altijd goed gewerkt met 16Gb en 2x 25inch schermen.
(in mijn vorige post had ik het over 24 inch, maar ik zie nu dat het 25inch is)
Maar de computer heeft dan wel een Intel HD Graphics 530 en een Radeon Pro 460 aan boord.
Ik weet niet of dat dit de rede is dat mijn computer soepel werkt met 2 extra schermen.

Ik lees dat de MacBook welke ik op het oog hebt 10-core CPU heeft en een16-core GPU.
Centraal geheugen van 16GB.
Daar waar de Radeon Pro 460 4GB VRAM heeft, neem ik aan dat de nieuwe MacBook het moet doen met 16GB voor alles.

Met dit alles, is het dan mogelijk dat ik dan met 16GB en 2 extra schermen toch in de problemen komt?

Hoe zit dat met retour sturen binnen een X termijn, mag je de computer proberen en als het niks is terug sturen?
Of mag je alleen naar de doos kijken in die X termijn?