Nieuwe macbook voor studie

Hallo iedereen,

Volgend jaar ga ik studeren (bedrijfskundige informatica) en graag wil ik daar een macbook voor aanschaffen.
Op dit moment heb ik een imac 20’ uit 2008. 2,66 ghz en 4 gb geheugen, ook heb ik een ipad 2 16GB.
Je zou zeggen dat de combinatie imac+ipad een goede combinatie is voor studeren, maar in mijn vorige opleiding heb ik gemerkt dat een ipad niet de oplossing is voor mijn nieuwe opleiding.

Dus ik ben opzoek naar een leuke macbook. Nu twijfel ik heel erg tussen de volgende opties:

-Een nieuwe macbook pro 13’inch voor ongeveer 1130,- euro. En dan zelf later een ssd erin zetten en 8 GB geheugen.
-Een nieuwe macbook air 13’inch voor ongeveer 1155,55 euro (met 8 gb geheugen en studentenkorting)
-tweedehands macbook pro. modelletje uit 2010 of 2011. En dan zelf later een ssd erin zetten en 8GB geheugen.

Hebben jullie misschien advies voor mij?
Zouden jullie de Imac ook houden na aanschaf van macbook?

alvast bedankt.

Mijn 5 centen:

1. Een SSD is natuurlijk heel leuk, maar ook nog steeds heel duur. Ik werk al jaren met Power/MacBooks en als je een beetje voorzichtig bent, gaat dat ook prima met een gewone harde schijf. Ik heb net voor 55 euro een 750 GB harde schijf gekocht voor in mijn 2009 MBP.
  2. De 13" MacBook Air is lekker klein, en heeft een scherm met een hogere resolutie dan de standaard 13" MBP.
  3. De standaard MBP is steviger, wat een voordeel is als je veel te maken hebt met ruwe studiegenoten, of als je zelf wat lomp bent :wink:
  4. De standaard MBP heeft een kwalitatief beter scherm, wat handig is voor fotobewerking, maar waarschijnlijk weinig uitmaakt bij bestuurlijke informatie (aan de andere kant, ik ben na mijn Hogere Informatica Opleiding al meer dan 20 jaar werkzaam als informatie-architect, en ik kwijl regelmatig boven een Air. Toch blijf ik bij m’n 13" en 15" MBP’s, omdat die schermen zo lekker helder en kleurrijk zijn).
  5. De standaard MBP is later upgradeable met extra intern geheugen, een grote harde schijf of een SSD.

Een Air is dus vooral een aanrader als je heel mobiel wilt zijn, en een redelijke schermresolutie wilt. Op bijna alle praktische punten scoort een MBP beter.

Tweedehands vind ik een lastige, je weet nooit wat ermee gebeurd is. En je zult stevig over de prijs moeten onderhandelen. Mijn ervaring is dat een Apple laptop zo’n 5 jaar meegaat. Dan zit het er om allerlei redenen wel op. Als je iets van rond de 1130 euro koopt, dan schrijf je dus 226 euro per jaar af. Een modelletje uit 2010 of 2011 mag dus maar 400 tot 650 euro kosten. Ik zie ze voor meer op Marktplaats staan.

De iMac heeft natuurlijk een veel groter scherm, maar misschien ben je beter af met een groot scherm voor bij je MacBook. Dan hoef je niet telkens je bestanden en/of programma’s over te zetten. Maar dat is iets wat je kunt uitproberen. Of wil je bij aankoop van je nieuwe Mac de iMac inruilen?

Hoe dan ook, veel wijsheid en succes.

Bedankt voor de tips!

Ik weet nog niet of ik mijn imac wil inruilen. Hij doet het nu nog steeds fantastisch voor een 5 jaar oude machine! Ik weet alleen niet of ik hem nog zo fantastisch vind als ik bijvoorbeeld een nieuwe macbook pro heb. Die kwa snelheid en performance de imac overtreft.

Als je een dvd of cd ript, of als je een moderne game speelt zal de nieuwe Mac sneller zijn. Maar voor tekstverwerken, e-mailen of browsen maakt het niet zo veel uit.

[quote=Yost url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-voor-studie/#post-2574542 time=1373656580]
[*]De standaard MBP is steviger, wat een voordeel is als je veel te maken hebt met ruwe studiegenoten, of als je zelf wat lomp bent ;-)[/quote]

Niet (volledig) mee eens. De MBP is stevig, dankzij het aluminium design. Dit aluminium geldt natuurlijk ook voor de Macbook Air. Daarnaast heeft de MBA SSD, oftewel geen bewegende onderdelen in de schijf én is de MBA lichter. Ik noem de MBA daarom vaak zelf robuuster, hij kan naar mijn mening meer hebben dan de MBP.

Met een wat grotere en loggere MBP ga ik veel voorzichtiger om dan met een MBA, absoluut.

En tussen de MBA en MBP wordt altijd weer het belangrijkste vergeten:
De 13 inch MBP heeft een onwerkbare 2001 resolutie van 1280x800
De 13 inch MBA heeft een acceptabele resolutie van 1440x900.

De macbook pro heeft helemaal geen onwerkbare resolutie. 1280x800 is gewoon een acceptabele scherm resolutie.

Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt en typ nu dit bericht op mijn nieuwe 13 inch macbook pro. saturn Dordrecht had een mooie aanbieding van 999.99

[quote=computer space url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-voor-studie/#post-2574850 time=1373731424]En tussen de MBA en MBP wordt altijd weer het belangrijkste vergeten:
De 13 inch MBP heeft een onwerkbare 2001 resolutie van 1280x800
De 13 inch MBA heeft een acceptabele resolutie van 1440x900.[/quote] Punt 2 in mijn eerste post gemist? :wink:

[quote=dauphi url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-macbook-voor-studie/#post-2574855 time=1373733723]… Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt en typ nu dit bericht op mijn nieuwe 13 inch macbook pro. saturn Dordrecht had een mooie aanbieding van 999.99 [/quote] Da’s zelfs een heeeeeele mooie aanbieding!

@Shmoo zei dit tegen mij:

Ik weet nu wat ik kies, geen Air. Die zijn gewoonweg niet aantrekkelijk als je ze gaat upgraden.

Dat is wel een hele slechte keuze. Uit ervaring kan ik dit vertellen heb namelijk hier de MBA, de MBP “13 liggen en de MBPr 15”.
Ik ben helaas een mobile man into. En mijn beste laptop ervaring tijdens mij studie (CMD’er) is toch wel met de MBA.

• Een hogere resolutie heeft vs de crappy oude MBP’13
  • De SSD merk je gewoon de heerlijke snelheid, daarnaast 128 GB SSD voor schoolbestanden krijg je niet heel gauw vol. Laat staan 256…
  • De machines worden helemaal niet heet.
  • Gewicht is zo heerlijk en de ruimte in je tas.
  • De bouw van de machine is net zo stevig als dat van een retina en een MBP "13.

Oja schaf het aan bij de Apple Store in Amsterdam dan krijg je de dikke korting. En niet bij zo’n Apple boertje in het dorp.

Ik ben het niet echt met u eens. Ik denk dat er bij macbooks nooit een “hele” slechte keus is, er zijn hoogstens betere keuzes.

-De macbook pro heeft helemaal geen slechte resolutie.
-Het is geen retina scherm, maar maakt dat het meteen een slecht scherm?
-De ssd kan je er later inzetten.
-Volgens mij worden MBA’s ook gewoon heet
-Gewicht en de bouw van de MBA ben ik het wel mee eens.

Oja dat verhaal van die apple boertjes in het dorp is bullshit. Ik heb mijn Macbook gekocht bij het apple boertje Saturn, die mij een flinke korting gaf. namelijk 999.99 i.p.v 1229.

Met apple boertjes bedoel ik de plaatselijke APR. Saturn en Mediamarkt is natuurlijk geen boertje. Let wel op, is er iets mis met je MBP ga naar de Apple Store Amsterdam vele malen snellere services.

Uitervaring kan ik daarover praten en misschien help ik jou daar wel :wink:

oke, ik snap je.

Het nadeel van de Apple store in A’dam vindt ik met name dat je afspraken moet maken voor de genius bar. Even binnen lopen en support krijgen is helaas niet van toepassing:( Voor iemand die ver van Amsterdam woont en alleen in Amsterdam komt bij excursies is dit erg jammer.