Nieuwe monitor

Aangezien ik net een nieuwe G5 besteld heb en m'n grote monitor wat onscherp is geworden na 10 jaar intensief gebruik, wil ik een nieuwe kopen, of eigenlijk: Twee nieuwe 20 inch'es. Eerst wilde ik Iiyama's kopen, maar na veel surfen en vergelijken ga ik toch voor 2 NEC FE2111SB's.

Valt me op, dat die dingen zo goedkoop zijn geworden: M’n oude ArtMedia kostte toen zo’n 3200 gulden, nu kosten die NEC’s zo’n €550,- per stuk. Bovendien hebben die meer contrast, veel hogere refresh rates, etc en hebben ze een perfect plat/vierkant scherm.

Iemand anders nog goede of slechte ervaringen de laatste tijd met grote CRT’s?

Sinds ik een flatscreen (23" cinema) heb ben ik geschrokken van de onscherpte van mijn 21 Apple display (4 jaar oud) Ik begrijp dat het niet in je budget ligt, maar je vraagt goede en slechte ervaringen. Een kleine Flatscreen kan wellicht ook al fijn zijn. Je geeft aan intensief gebruik, je bedoeld dat je er de hele dag achter zit voor je werk?

Ik houd het lekker bij een CRT. Kijk nu naar een 19" LaCie. Scherp, helder en goedkoop. Dat laatste gaf bij mij de doorslag toen mijn Iiyama wel erg contrastarm begon te worden. TFT vind ik niet lekker kijken, vooral niet bij beeldbewerking waarbij juist die knalharde scherpte niet is wat je nodig hebt.

Lacie 19 of 20 ,is heel prettig en stabiel. vandaag op een Lacie 20 gewerkt.erg goed en ook goed te calibreren, kleuren apart in te stellen en wit en zwartpunt contrast etc net als een crt!!

[quote:f4cf39d03a="Torz"]Lacie 19 of 20 ,is heel prettig en stabiel. vandaag op een Lacie 20 gewerkt.erg goed en ook goed te calibreren, kleuren apart in te stellen en wit en zwartpunt contrast etc net als een crt!![/quote:f4cf39d03a]

Heb je nou op een TFT of CRT gewerkt? Ben nl. erg benieuwd naar de kwaliteit van LaCie 19" of 20" TFT. Vooral de 19" is prijstechnisch interessant: ±600 euro ex btw.

hier een 19" Lacie CRT, prachtig scherm. Goede resoluties/refresh rates. De beeldbuis die hierin zit is een Mitsubishi Diamond Pro 930SB. Ik weet er het fijne niet van, maar wellicht zou het net zo goed zijn en wellicht goedkoper om een Mitsubishi te kopen. Geen flauw idee wat er in de 20" variant zit. Qua calibreren weet ik niet of er verschil in zit tussen een Lacie of een Mitsubishi. ZIt er overigens wel over te denken om met een ATI 7000 nog een tweede aan te hangen. Ik ben van mening dat je met twee losse schermen minstens zo goed uit bent dan met 1 los supermegagroot formaat scherm ( die 3,4,5 x zoveel kost... )

Ik heb tot nu toe een ArtMedia (?) scherm, waar een trinitron CRT pijp in zit. Het is geen slecht scherm, maar we zijn wel 10 jaar verder en de techniek staat niet stil, terwijl m'n scherm nooit beter kan worden na 10 jaar dagelijks gebruik.

Krijg ook geen zere ogen ofzo, maar die nieuwe NEC’s zijn bijvoorbeeld 100% plat aan de voorkant, terwijl de mijne 'cilinder’vormig is. De refresh rates zijn natuurlijk ook zo’n beetje verdubbeld.

Ik heb alleen nog wat moeite een dealer te vinden. Iemand goeie ervaringen met een bepaalde dealer van NEC?

Heft iemand anders bij overschakeling op een 100% vlak scherm (CRT of TFT) ook de sensatie gehad dat het beeld 'hol' is (lijkt)? Ik heb er wel een week of twee aan moeten wennen, terwijl de voorganger toch ook al een Diamondtron was (in één richting vlak)

[size=9:bcc4fc7a0c][edit] wat een fouten weer…[/edit][/size:bcc4fc7a0c]

Ik heb zelf een 19" van iiyama, en ik ben erg content mee.

hij kostte 200 euro, 100 Hz max. ( 85 Hz bij 1280 x 960 ) ,en een vlakke beeldbuis.