Nieuwe NAS in combinatie met Mac mini (OSX server)

Ik wil binnenkort een Synology NAS om al mijn films, MP3 enzovoort op te zetten.
Nu heb ik op mijn computer mijn foto's in Aperture staan en camera filmpjes in iMovie.
Deze gegevens wil ik ook graag op de nieuwe NAS zetten, kan dit gewoon? Kunnen dan meerdere personen dezelfde database uitlezen/gebruiken?
Zo ja, dan kunnen andere mensen de database ook bewerken?
Het is de bedoeling dat op de Mac mini die aangesloten is aan mijn TV Plex server gaat draaien.
Is het dan raadzamer om op de Mac mini OSX server te installeren?
Volgens mij kan ik dan ook de database van adresboek en zulk soort zaken daarop zetten.

Een paar dingen waar je rekening mee moet houden:

- Voordat een computer verbonden is met de NAS en de bestanden daadwerkelijk kan uitlezen ben je een aantal seconden verder. De verbinding is niet instant, en het zal daarom trager lijken dan wanneer alle data lokaal staat.

- Uitlezen van eenzelfde bestand kan door meerdere personen. Echter, als één persoon wijzigingen aan gaat brengen, en een ander persoon brengt andere wijzigingen aan, dan heb je een probleem.

- Let erop dat programma's als iTunes en iPhoto niet geschreven zijn om de databases of de files op een andere locatie te hebben staan. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik al meerdere malen conflicten heb gehad toen ik al mijn muziek op mijn Synology had staan. Als ik dan iTunes opende en ik was op dat moment niet verbonden met de Synology, dan raakt iTunes nogal in de war. Als je de interne iTunes server van een Synology gebruikt is dat probleem opgelost, maar houd er dan wel rekening mee dat het toevoegen en managen van muziek wat omslachtiger is (omdat je dan je muziek uit een gedeelde bibliotheek luistert, die je niet vanuit iTunes kan managen).

- Is het echt nodig om Adresboek en kalenders op een server te zetten? iCloud doet het best prima als het om het syncen van dit soort gegevens gaat. Als consument hoef je niet direct naar OS X Server te grijpen. Voor Plex is het ook niet vereist.

Ik heb een NAS op mijn werk staan, alleen wordt die alleen maar gebruik als FTP en Time Machine backup.
Ik heb wel een gig LAN op mijn werk en thuis, maar het is inderdaad iets wat trager als local, dat is me wel bekend.
Die iTunes server van Synology wist ik niet dat dit er op zat, bedankt voor de tip, ga ik zeker gebruik van maken.
De foto's in Aperture wil ik gaan delen met een aantal gebruiker in mijn netwerk, maar het is niet de bedoeling dat iedereen foto's gaan bijvoegen, verwijderen, verplaatsen of iets dergelijks.
Het is de bedoeling dat er alleen maar gekeken wordt, hiervoor zit in DSM 3,2 ook een oplossing, maar de Aperture foto's staan in een database, of object hoe dat geloof ik heet.
Of kan er tussen Aperture en DSM gesynchroniseerd worden?
Een ander ding is dat Aperture Faces en zulk soort dingen heeft, die heb ik dan niet meer ben ik bang voor.
Vandaar de gedachte om de database op de NAS te zetten.

Tsja, wat betreft de server, dit is niet zo belangrijk, ik dacht dat hier in iets zat wat ook zoiets kan doen met Aperture zoals met adresboek.
Adresboek gebruik ik niet echt, ik heb mijn gegevens in ons CRM paket staan, en mijn agenda in mijn Zimbra mail server.
En iCloud ben ik niet van plan te gebruiken.

Voor je muziek, kun je ook mediarover gebruiken. Deze kan een kopie van je lokale iTunes bibliotheek op je NAS zetten. Dan kan je zowel de SoundStation functionaliteit van Synology gebruiken en gewoon alles op je lokale iTunes doen zoals synchroniseren met iDevices. Je hebt de muziek dan ook meteen gebackupped, dus dat zou je dan kunnen uitsluiten voor je andere back-up.

Bedankt voor de tip, ik heb [url=http://mediarover.com/]Mediarover[/url] zojuist even gedownload, en ga daar even mee spelen.
De MP3's ga ik niet uitsluiten in mijn backups, op mijn werk heb ik een Ubuntu PC staan met een 3TB schijf, die elke nacht moet gaan synchroniseren met de NAS.