Nieuwe opzet forum

Bij het aankomende redesign van OMT willen we het forum ook wat versimpelen. Er wordt nu vaak in de verkeerde categorieën gepost en het is moeilijk kiezen.

Ik heb nagedacht over een nieuwe indeling voor het forum. Daarin willen we een duidelijker onderscheid maken tussen vraag en antwoord en casual. Het idee is om casual zo te laten als het is, maar vraag en antwoord opnieuw op te zetten. Ik dacht aan de volgende, versimpelde indeling. Mis je iets, of zou je het anders doen? Feedback is welkom!

Nice, komt er ook een kopje voor fotografen, cameramannen, video-editors, VR, en andere digitale artiesten?

Hoi Raymon,
duidelijke indeling.
Maar zie ik de AppleTV met software over het hoofd?

Misschien bij Pro ook creatief: adobe CC, Sketch, Final Cut Pro, etc.

Ziet er al goed uit!
Misschien ook nog iets als ‘Switchers’ en ‘Retro’.
Airport verdient misschien geen vermelding meer bij netwerken want het lijkt alsof apple het gaat dumpen.
Apple TV krijgt dan weer meer focus samen met de homepods; misschien dus ook ‘Video&Audio’ of iets dergelijks.

“Switchers” zou ik weglaten. Die vragen komen toch altijd op hard- en software terug, en passen dus gewoon in de bestaande kopjes daarvoor. Retro kan in casual ondergebracht worden. Ik zou web-ontwikkeling als als subcategorie van software-ontwikkeling doen i.p.v. apart, en op de vrijgekomen plaats inderdaad iets van Creative doen. Onder Accessoires en Diensten zou ik wel nog een kopje voor Winkels & Providers (en misschien Service o.i.d.?) maken. Verder zou ik het forum voor One More Thing zelf in stand laten. Misschien ook leuk om een klein domotica subforum te maken in Accessoires en Diensten? Verder denk ik dat Zakelijk en Systeembeheer best samengevoegd kunnen worden. Qua functie verschillen ze wel wat, maar ik denk niet dat er genoeg bezoekers voor die thema’s zijn om twee fora te kunnen rechtvaardigen.

Dus zo:

Wellicht nog een kopje voor andere OS’en? Android, Windows, Linux… Verder prima layout.

Onzinnige post verwijderd

@Raymon
Think out of the box. En doe eens gek. Opzij alle conventies en verwachtingen. Maak er iets spannends van. En wij weten straks jou van het nodige commentaar te voorzien hoe het beter had gemoeten…

Dank voor de aanvullingen so far!

[quote=SusanUSA url=https://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-opzet-forum/#post-3083781 time=1501497082]Waarom categorieën? Dat is zo achterhaald.
Twee overzichten: één met de meest recente topics en één met de meest recente reacties. Net als nu. Daarnaast zorgen dat de zoekfunctie goed werkt. Dan zijn al die categorieën niet nodig. Als ik een topic zoek over Mac OS, zoek ik op Mac OS met wat trefwoorden die betrekking hebben op wat ik zoek. Dan ga ik niet in het rijtje topics in de categorie Mac OS zitten scrollen tot ik vind wat ik zoek.[/quote]

Die rijtjes blijven natuurlijk en er komt een goede zoekmachine.

Bij het posten van een nieuw topic is echter wel een categorie nodig en die blijven ook essentieel voor een goede indexering van de posts, vandaar dat hier als eerste over nagedacht wordt.

Ik zou er het volgende van maken, zodat duidelijk is dat ook vragen over oudere besturingssystemen daar geplaatst moeten worden.

-Software (vragen over macOS, OSX, applicaties en instellingen)

Exact. Als er een goede zoekfunctie bij komt, moet die zoekfunctie ook iets kunnen vinden. De verdeling zal daarbij helpen. Daarnaast kan het ook handig zijn als je zelf alle topics over 1 probleem(pje) in de iPhone hardware wil vinden bijvoorbeeld.

In het Pro deel een categorie voor creatief zou erg handig zijn. Er komen nog genoeg vragen langs over, video editing, vormgeving, fotografie etc etc.

Dat is wat ik nu nog mis. Ik wil van een bepaalde datum of auteur iets zoeken, of op trefwoord in de tekst. Mooi dat Google dit overneemt, maar liefst zie ik iets op de eigen website. Directe search vanuit de db.

Onzinnige post verwidjerd

[quote=Mac Daddy url=https://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-opzet-forum/#post-3083801 time=1501498882]
In het Pro deel een categorie voor creatief zou erg handig zijn. Er komen nog genoeg vragen langs over, video editing, vormgeving, fotografie etc etc.[/quote]

Valid en vaak genoemd. Dit wordt toegevoegd. Ik zie ook wel iets in het koppelen van Randapparatuur aan iOS of Mac zoals door @night geopperd. HomeKit/Domotica lijken me ook goede toevoegingen. Ga even zien hoe dit te verwerken is.

[quote=Hydræ url=https://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-opzet-forum/#post-3083819 time=1501499647]
Dat is wat ik nu nog mis. Ik wil van een bepaalde datum of auteur iets zoeken, of op trefwoord in de tekst. Mooi dat Google dit overneemt, maar liefst zie ik iets op de eigen website. Directe search vanuit de db.[/quote]

Directe search vanuit de DB was er ooit, maar dit was een externe dienst die na een server verhuizing is geklapt en er was geen geld om dit opnieuw op te zetten (nu wel). Google is toen als ‘noodmaatregel’ die permanent is geworden geïmplementeerd.

[quote=SusanUSA url=https://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-opzet-forum/#post-3083867 time=1501502915]
Voor een indexering is een categorie ook niet nodig: niemand zoekt namelijk op categorie. Kijk naar Google: als je een nieuwe website publiceert op het www, vraagt Google ook niet onder welke categorie de website valt. Toch is Google in staat om relevante zoekresultaten te publiceren.
Als het zoeken goed werkt, zijn die categorieën echt niet nodig. [/quote]

Het helpt wel. Google houdt van gestructureerde data met breadcrumbs, kijk hier maar eens. Overigens zou het best zonder categorieën kunnen, denk ik, maar ik voel 'm nog niet. Vind het wel een interessant ‘out of the box’ idee. Kun je uitweiden over hoe je zoiets voor je zou zien? Zijn dit alleen lijstjes met een zoekmachine?

Ik heb geen verstand van databases en de zoekmogelijkheden, maar kan mij voorstellen dat categoriseren kan helpen.
Doe je het zonder, dan zou je dat met tags kunnen opvangen. Maar dan wordt verwacht van de topicstarter om tags toe te voegen. Of het moet uit de inhoud kunnen worden gehaald.

Maar stel je hebt geen categorieën en iemand opent een topic met titel: ‘HELP, Drrringend hulp nodiggg!!’ En in het bericht staat dat zijn Mac kapot is en rare geluiden maakt. Meer informatie is er niet. Als uiteindelijk blijkt dat het een HDD probleem is en die vervangen moet worden, maar door de geringe technische kennis van de topicstarter was er wel 2 pagina’s nodig om daar achter te komen. Hoe goed kan een zoekmachine dat nog vinden als iemand zoekt naar een soortgelijk probleem?

En hoe gaat dat technische wonder de juiste categorie kiezen?

En de Lounge blijft (desgewenst buiten de zoekresultaten)?

En ben ik nou gek, of is het lijstje ‘Recente topics’ ineens drastisch gekrompen?

Ja (ja)

Je ziet nu dat het vaak fout gaat met een categorie kiezen. Daarom wil ik het sowieso wat versimpelen.

Een idee is hier een soort tekstanalyse op los gaan laten. Dus als in een post het woord ‘MacBook’ of ‘iMac’ voorkomt, automatisch de categorie ‘Mac’ suggereren. (Dit is volgens mij met wat javascript mogelijk, maar ik heb het nog niet bij de developers voorgelegd ?)