NIeuwe OS installeren op SSD

Ik ben sinds kort in het bezit van een nieuwe Mac Mini gezien er geen installatie dvd meer is bijgeleverd en deze op een partitie staat weggeschreven wil ik hierbij vragen hoe ik het beste een nieuwe OS installatie kan doen.

Ik wil namelijk de trage HD vervangen door een combi SSD/nieuwe 7200 toeren hd.

je kunt met het hulpprogramma Recovery Disk Assistant een kopie maken van de recovery partitie.
als je het goed doet, dan kun je daar van opstarten en OS X opnieuw installeren.
test het even, voordat je de mini gaat ombouwen.

http://support.apple.com/kb/HT4848?viewlocale=nl_NL

Een complete kopie (bootable clone) maken van je interne schijf op een externe schijf is ook een optie.
Als je straks je nieuwe interne schijf/SSD hebt kun je met datzelfde SuperDuper de kloon terugzetten, en heb je alles weer precies hetzelfde op je os x partitie als je dat nu hebt. (SuperDuper maakt geen kopie van je Recovery partitie, maar die heb je dan inmiddels al zelf gemaakt op de externe schijf.)

Als je CarbonCopyCloner gebruikt wordt ook je recovery partitie meegekloond.
Onlangs mijn harde schijf vervangen(voor een andere HDD, geen SSD) en dit werkte feilloos.

Ik heb middels een HDD behuizing eerst de schijf gekloond, daarna ingebouwd. Dan kun je eerst de schijf testen.

Meer dan een internetverbinding heb je niet nodig.
Nadat je de schijf hebt geplaatst start je de Mac op in recovery mode.
Dan gaat 'ie bij Apple alle benodigde software ophalen.

En om dan helemaal compleet te zijn. Opstarten in recovery mode doe je door de mini te herstarten met de toets ‘CMD’ en ‘R’ ingedrukt. Daarna even je ssd formatteren en dan installeren. Als je een helemaal nieuwe mini hebt dan wordt er door het schijfhulpprogramma automatisch een ’ core storage’ gemaakt van je ssd en je hd. Dan heb je dus een fusiondrive.

7200 toeren hd’s zijn er nog niet in 1Tb. Ik heb er alleen een 256 Gb Samsung 840 pro bijgezet in de mini.