nieuwe partitie aanmaken op externe HDD

het probleem is het volgende:

ik heb een externe HDD waar ik 2 partities op heb als FAT32 (omdat ik mijn data ook onder windows zou kunnen lezen op andere computers) en in het begin van de schijf heb ik nog een kleine 100GB aan unallocated space over.

Ik heb de partities vroeger aangemaakt met partition magic vanop mijn oude desktop.

Nu zou ik van die unallocated space een osx journaled partitie willen maken waar ik dan mijn systeem op kan backuppen. partition magic kent geen mac formaten, en ik heb de indruk dat het schijfhulpprogramma telkens de hele schijf opnieuw wil gaan partitioneren (en dus alle data wissen)

er eerst een fat 32 volume van maken en dan herformateren lukt ook niet, want een extra fat32 volume wordt door bill gates en co gezien als een extended partitie van de andere 2, en binnen een extended partitie (de hele schijf dus) fat 32 kan je uiteraard geen osx partitie zetten :?

iemand enig idee hoe ik die unallocated space best omzet in een osx partitie zonder mijn datat op de schijf te verliezen?

tnx!

Volgens mij is dat onmogelijk, zeker met Schijfhulpprogramma. Om partities te veranderen heb je een ander programma nodig, denk aan VolumeWorks, iPartition en DiskStudio. Ikzelf gebruik het liefst DiskStudio, maar VolumeWorks en iPartition hebben op dit ogenblik nog wat meer mogelijkheden, DiskStudio zal langzamerhand ook steeds meer functies krijgen. Ik heb geen idee of Mac OS X ook op FAT32 kan, maar dat lijkt me niet en HFS+ en FAT32 op 1 schijf kan volgens mij ook niet... :?

oke, heb eens geprobeerd met ipartition.

werkte niet zo goed. create new partition at beginning of disk.
jaja, em heeft gwn van alles unallocated space gemaakt.

bennu een scan aan’t doen op mijn windows pc met restorer 2000, een krachtig programma voor data terug te halen.

ik geraak er wel uit nu… 't is toch om zeep :stuck_out_tongue:

is fat 32 trouwens de beste oplossing voor compabiliteit tussen OSX en win?

Eh, normaal geef ik extra aan dat een backup altijd belangrijk is, voordat je met zo'n programma aan de gang gaat. Ben ik nu vergeten, sorry. :o

Ik denk dat het dus onmogelijk is om FAT32 en HFS+ op 1 schijf te hebben, vreemd dat iPartition wel gewoon aan de slag gaat, zonder te melden wat wel en niet kan en/of aangeeft dat het alles in HFS+ omzet… Heeft het alles in HFS+ omgezet?

Data Rescue II (voor de Mac) is ook een goed programma om data terug te halen, alleen weet ik niet of het ook FAT32 aankan, er is ook een Windows-versie van Data Rescue. De fabrikant heet Prosoft Engineering, maar mogelijk is Restorer 2000 goed genoeg. :expressionless:

Toevallig las ik een paar dagen terug dat NTFS met behulp van MacFUSE ook te lezen en te gebruiken is, alleen dan als Netwerkschijf, zie hier: http://macwereld.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2027&Itemid=166

geen probleem hoor, en voor alle duidelijkheid, ik heb een backup van alles wat op die schijf stond. juist staat het her en der over verschillende systemen en schijven verdeelt momenteel, vandaar die schijf trouwens.

blijkbaar heb je dus idd gelijk en is het onmogelijk om beiden op een schijf te hebben…
kak, want nu kan ik dus geen backup nemen van mijn systeem, want de compabiliteit van mijn schijf tussen verschillende OS’en is primordiaal.

Nu denk ik niet dat OSX direct zal crashen, 't komt immers niet van micro$oft, maar ik neem mijn macbook vrij vaak mee op transport enzo, vandaar dat ik het veiliger achte een backup van de schijf te nemen.

heb nu dan maar opnieuw geformatteerd onder FAT32, een partitie.

wat ik kan doen is van de data op mijn osx schijf een backup programma gebruiken bestanden continu in sync te houden.
weet iemand trouwens ofdat timeline in leopard backups zal kunnen stockeren op een extrerne niet osx geformatteerde schijf?

TimeMachine, goeie vraag, geen idee, maar eerlijk gezegd verwacht ik het niet eigenlijk. :|