nieuwe powerbook maar geen internet, HELP!

Sinds gister heef mijn zwager zijn nieuwe pobo (1GHz). met gigabit-ethernet. maar internet via kabelmodem (chello)wil niet werken. Alle instellingen ingevoerd, merendeel automatisch, geen effect. handmatige configuratie dito.

Op zijn werk via adsl geen problemen.

Waar kan het probleem zitten? Is de modem (terayon terapro kabelmodem) misschien niet compatibel met zijn pobo, zijn oude imac (400 DV) heeft er geen problemen mee.

Help :cry:

ik had ook een dergelijk probleem: van mij hielp het om de kabelmodem eens uit te schakelen (bij telenet is het zo dat het een paar uur duurt tegen dat de modem de nieuwe computer herkent)

Is dat telenet ook een internetprovider via de kabel?

inderdaad. telenet is een belgische kabelprovider.

het zou inderdaad best mogelijk zijn dat alles in orde is als je de modem even uitschakelt.

Hij zegt net dat hij de modem al eerder heeft gereset. zonder effect

Ik ga ervan uit dat je hem direct op de modem aansluit. Helaas heeft chello het macadres van de netwerk kaartnodig. Dus je zou de modem uit moetenschakelen voor ± 1 minuut of zelfs langer. Dan die PB eraan hangen. En naar www.chello.nl gaan. Dan moet je daar ff het macadres van de netwerkkaart die in die PB zit intikken. En dat hoort te werken.

Suc6, J

Waar vind ik dat macadres?

en waar op de chello-site kan ik die dan invoeren. Net even gekeken, maar alleen email gegevens en homepageinstellingen zijn aan te passen

Het zou ook kunnen zijn dat je je mac adres van je nieuwe PowerBook moet doorgeven aan chello. Op dit moment wil je kabelmodem namelijk alleen chatten met die oude imac zijn mac adres. Dit is dus het geval als de opmerking van Jordan_D niet werkt.

waar vind ik dat mac-adres? bij syteemvoorkeuren? we hebben van chello wel een brief waar dit wordt genoemd, maar die is van 2000 en toen werd het allemaal nog op een pc geinstalleerd.

Ik heb zelf ook eens Chello gehad, toen had ik eerst een iMac erop maar toen ik eens met mijn toen nieuwe Powerbook wilde internetten kreeg ik dat niet voor elkaar omdat Chello, de kl..tz.kk.n, niet meer dan 1 ip adres accepteren, misschien met een router maar mijn ip adres stond vast vanaf het moment dat ik mijn iMac had aangesloten. Als er dus eerst een andere computer op heft gezeten kan het dus zijn dat dit niet wordt geaccepteerd. Neem a.u.b een andere provider!! Ik heb nu Multikabel (Quicknet) en die accepteerd gewoon dat er meerdere comp's op 1 modem zitten en geeft zelfs het advies dat er beter niet meer dan 4 op 1 modem kunnen omdat je dan je snelheid niet haalt!

UPC, Chello…sucks!

Je MAC-adres is het adres wat in [i:b7d7e7f51b]Systeemvoorkeuren[/i:b7d7e7f51b] in het preferencepane [i:b7d7e7f51b]Netwerk[/i:b7d7e7f51b] onder [i:b7d7e7f51b]Ingebouwd Ethernet[/i:b7d7e7f51b] bij het tabblad [i:b7d7e7f51b]Ethernet[/i:b7d7e7f51b] wordt getoond.

Succes 8)

[quote:97f6b9054d="Elian"]Je MAC-adres is het adres wat in [i:97f6b9054d]Systeemvoorkeuren[/i:97f6b9054d] in het preferencepane [i:97f6b9054d]Netwerk[/i:97f6b9054d] onder [i:97f6b9054d]Ingebouwd Ethernet[/i:97f6b9054d] bij het tabblad [i:97f6b9054d]Ethernet[/i:97f6b9054d] wordt getoond.

Succes 8)[/quote:97f6b9054d]

je bedoeld [i:97f6b9054d]ethernet-ID[/i:97f6b9054d]?

@dreamlab:
daar wordt aan gewerkt, ik zelf heb mij kabelaansluiting via het werk en ga binnenkort over op de ADSL variant (zijn beide even stabiel, maar de adsl heeft al wwat snelheidsverhogingen gehad en is ook nog goedkoper). Dan zal mijn zwager daar waarschijnlijk ook op overstappen.
Chello is in ieder gavl niet mijn favoriet om het mild uit te drukken.

Maar we hode het vanavond maar voor gezien, nog een biertje en dan “huus toe”

[quote:7a5a579d6c="macshareman"] je bedoeld [i:7a5a579d6c]ethernet-ID[/i:7a5a579d6c]?[/quote:7a5a579d6c]

Precies :smiley:

Of open een Terminal-venster en type:

[size=9:7a5a579d6c][b:7a5a579d6c]/sbin/ifconfig -a[/b:7a5a579d6c][/size:7a5a579d6c]

bij de output zoek je naar de regel met: [i:7a5a579d6c]ether xx:xx:xx:xx:xx:xx[/i:7a5a579d6c]

Succes

Da's bij Demon ook zo, als je dan met een andere pc erop wilt gaat die bij het intikken automatisch naar een pagina van Demon alwaar je je macadres kan intikken (of hij ziet het automatisch) op OK klikken en klaar!!

Misschien moet je een (draadloos) router tussen je PB en je modem hangen. Daarbij kun je meestal een MACadres intypen, bijv. die van je oude iMac, dat wordt herkend door Chello. Daarna maakt het niet uit wat en hoeveel je eraan hangt. Kun je meteen een netwerkje aanleggen, al dan niet draadloos. Ik heb net een Wifi-router aangeschaft (Netgear) voor 79 euro en was binnen een half uur draadloos en bekabeld online, met m'n nieuwe PB en m'n oude G4.

Bart, vertel ons even waar je die Netgear router vandaan hebt!! 79 euro voor een router met wifi vindt ik een leuk alternatief voor een Airport Extreme Basestation!!! Welk model is het??

Het is de Netgear WGR614, bij MacWarehouse.nl is die 79,- ex. btw. Ik heb verschillende tests gelezen en de Netgear kwam er goed uit voor de mac (in recente nummers van MacWelt en MacUp). Configuratie is even puzzelen, maar als je de instructies goed leest kom je er wel uit.

Thanx

Dank voor de tips. heb sind sdonedrdag niet meer er aan kunnen werken. mijn zwager heeft waarschijnlijk nu contact gehad met chello, om het mac adres aan te passen.

Ik zal het resultaat daarna wel posten

Gebruik een ROUTER, zoveel handiger :D

Binnenkort verander ik van Teleslet, euh pardon Telenet, naar ADSL. Stomme upload limiet van Teleslet in België :evil: