Nieuwe PowerBook, 'oude' versie OS X

Hallo allemaal. Ik heb vandaag eindelijk mijn PowerBook G4 12 " afgehaald bij Staffhorst in Nieuwegein. Het gaat om het model dat in de aanbieding was voor 1199 euro. Dat is een uitloopmodel van de vorige serie 12" die voorzien is van een 1Ghz G4 en 32MB VRAM. Veel geld heb ik niet dus dat was een buitenkansje voor mij. Na meer dan een jaar op een Windhoos-machine te hebben gewerkt omdat mijn oude iMac zo ongeveer overleden is was ik zo blij als een kind. Geen blauwe schermen meer en geen vastlopers dacht ik al in de winkel. Eenmaal thuis doos open en PowerBook aan. Alles werkt naar behoren en daarover zal ik dan ook niet klagen. Echter, op de harde schijf staat nog Jaguar en geen Panther...Bovendien staat er ook nog iDVD 3 op terwijl ik geen SuperDrive erin heb zitten. Ik dacht dat alleen vanaf versie 4 gebruik op een Mac zonder Superdrive mogelijk was maar goed. Ik weet dat ik iLife '04 zal moeten kopen maar dat is geen punt aangezien het slechts 49 euro kost. Nu vraag ik me echter af hoe dat met het OS zit. Een tijd terug konden mensen die een nieuwe Mac kochten waarop nog Jaguar stond Panther krijgen tegen betaling van 29,75 administratiekosten. Mijn vraag is dus of het nog geldt want ik kan het nergens vinden op de Applesite. Anders zal ik 149 euro neer moeten tellen (waar ik al bang voor ben) voor Panther en dat betekent wachten tot ik weer genoeg poen heb :( Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen. Alvast bedankt.

ok ik zal je eens een goede tip geven:

bel naar: 0900-7777703 (applecare -lijn)
en zeg gewoon dit tegen die mensen… nou ik heb een PB 12" inch gekocht, ben ik ontiegelijk blij mee. . blah blahg blah… Dus ik zo die PB starten blijkt het OS 10.2 te zijn en ook geen imovie 4 maar imovie 3… [speel de teleurgestelde persoon] … praat nog eens lekker door

en geloof me je zult het allemaal krijgen voor niks (ok goed de kosten van de Apple care lijn (10 eurocent per minuut)

in de winkel MOETEN ze die met panther en ilife04 leveren! al gaat het over een ouder model. naar de winkel dus, en de 2 paketten eisen! en niet naar apple bellen. zij hebben er niets mee te maken.

Wel naar apple bellen! want het ging hier om een oude PB dus ook een oude OS X versie dat was het aanbod dus de winkel is niks verplicht.... ik zou maar gewoon bellen apple, apple lost (bij mij in ieder geval) altijd alles netjes op... maar ja wie (ben ik ) niet luisteren wil moet maar voelen! laat me eens rekenen 200 euro.. kan je toch bijna een paar schoenen van kopen

De teleurgestelde persoon 'spelen'...?

Ik zou teleurgesteld ‘ZIJN’. Een toch wel geheel gerechtvaardigd gevoel in deze situatie. Je mist Panther, en iDVD 4. Vraag hoe dat zit. En maak duidelijk dat je er voor niks als nog aanspraak op wilt maken. Niet dat ik nou zo bijdehand ben, in dit soort situaties, als het er op aankomt.

Maar ik heb deze week net een G5 2x1,8 GHz demo-model () bij machouse.nl voor 1699,- besteld, en inmiddels in huis (). Een dag later zie ik 'n demo van de zelfde versie voor 200 euro minder op dezelfde site staan. Warempel, begin ik toch aan mezelf te twijfelen: Nee, het zal wel om 'n exemplaar gaan met 'n beschadiging (of 'n andere reden). Maar ik heb toch maar doorgezet, en Machouse opgebeld en to the point gevraagd hoe dat zit. Nou ik kreeg meteen de belofte dat die 200 euro naar mij terug wordt overgemaakt. Nou is dat even snel verdiend.

Zo zie je maar.

(*) Ik moet 't renpaardje nog uitpakken, hoor. Ik ben hier ondertussen namelijk ook nog met 'n verhuizing bezig. :smiley: :smiley: :smiley:

P.S. Misschien dat ik wat teveel uitwijd over teleurgesteld spelen of zijn. Maar ik moest dit toch even zeggen. Groet. Marco

[quote:9615bcf8c6="rehtnaP"]De teleurgestelde persoon 'spelen'...?

Ik zou teleurgesteld ‘ZIJN’. Een toch wel geheel gerechtvaardigd gevoel in deze situatie. Je mist Panther, en iDVD 4. Vraag hoe dat zit. En maak duidelijk dat je er voor niks als nog aanspraak op wilt maken. Niet dat ik nou zo bijdehand ben, in dit soort situaties, als het er op aankomt.
[/quote:9615bcf8c6]
je kunt in een winkel gaan praten maar ja in jou wgeval heb je iets zwart op wit: de site… maar in het bovenste geval niet… er stond immers nergens dat hij er panther en ilife bij zou krijgen dus in dat geval geef ik hem weinig kans van slagen bij de winkel… dus waarom moeite doen als je met 1 belletje dat zo kan regelen.

[quote:fe38c298b0="johnny_cash"]Wel naar apple bellen! want het ging hier om een oude PB dus ook een oude OS X versie dat was het aanbod dus de winkel is niks verplicht.... ik zou maar gewoon bellen apple, apple lost (bij mij in ieder geval) altijd alles netjes op... maar ja wie (ben ik ) niet luisteren wil moet maar voelen! laat me eens rekenen 200 euro.. kan je toch bijna een paar schoenen van kopen[/quote:fe38c298b0]

klopt niet denk ik.
als een dealer nog oude modellen heeft liggen met 10.2 op.
dan moet de dealer een 10.3 doos meegeven op kosten van apple.
dat denk ik toch hoor!

anyway;
baai

In ieder geval bedankt voor de antwoorden. Weet alleen nog steeds niet wat ik precies moet doen. Staffhorst is eigenlijk een 'dozenschuiver' en geen echte Apple-dealer. Bovendien was de doos dichtgeseald waardoor zij ook niet kunnen weten welk OS erop staat...Ik snap alleen niet dat ik niks over die update-regeling kan vinden op de site van Apple. Die regeling was er toch voor gevallen als ik? Of zie ik dat verkeerd?

toen ik eind december een zelfde powerbook bij apple zelf bestelde zat er ook 10.2 bij, maar wel een upgrade naar 10.3 en ik denk dat die er bij jou ook bij zit.

[quote:75e4372f62]Ik snap alleen niet dat ik niks over die update-regeling kan vinden op de site van Apple. Die regeling was er toch voor gevallen als ik? Of zie ik dat verkeerd?[/quote:75e4372f62]

Die aktie heeft gelopen voor de duur dat de oude voorraden de bij Apple deur uit zijn gegaan, of zij er een upgrade bij hebben gedaan. Vrees voor je dat ze niet verplicht zijn, zeker niet voor zo’'n prijs.

Lief babbelen bij Applecare kom je volgens mij het verst mee. Want als je ergens een oud model computer koopt, bestaat nu eenmaal het risico dat er een ouder OS op staat.

[quote:7fd7628904="HS-L"]toen ik eind december een zelfde powerbook bij apple zelf bestelde zat er ook 10.2 bij, maar wel een upgrade naar 10.3 en ik denk dat die er bij jou ook bij zit.[/quote:7fd7628904]

Knappe jongen als ik die weet te vinden hoor :wink: Het enige wat er bij zat was een restore-DVD en daar staat toch echt versie 10.2.7 op…Verder een lege CD-R van Verbatim maar daar heb ik vrij weinig aan :frowning: Ik zie hier Passenger zeggen dat Apple niks verplicht is zeker niet als je voor die 1199 euro de PowerBook hebt gekocht maar dat vind ik raar want wat gaat het Apple aan voor hoeveel ik dat ding heb gekocht? RAF moet toch van die PowerBooks af?? En voor mij was het een buitenkans want zoals ik al zei heb ik niet veel geld en nu kon ik een PoBo kopen voor de prijs van een iBook! Bij die Vaio die ik in februari kocht kreeg ik ook nieuwe Sony-programmatuur ondanks dat het net als de PowerBook een uitloopmodel was. Deden ze niet moeilijk over bij Dynabyte…Kwestie van Sony bellen en klaar was Papa…Nu weet ik niet wat ik moet gaan doen eigenlijk want die upgrade waar HS-L het over heeft zit er echt niet bij hoor! Het zou zuur zijn als Apple zegt dat ik pech heb gehad want dan moet ik het volle pond betalen en dan krijg ik het idee dat ze hetzelfde als Microsoft doen: ‘oudere versie van OS bij aankoop is pech gehad’ . Misschien dat er meer mensen zijn die bij RAF hetzelfde model hebben gekocht en ook dit probleem hebben :?

voor de laatste keer: bel naar apple en je problemen zullen worden opgelost!

Ik begrijp je redenatie wel, maar bedenk even dit: Je koopt een oud model. Koop je een willekeurige oudere computer (een partij die nog ergens opgedoken is), dan zit er verouderde software op. Het gaat in dit geval om licenties. Als je een oudere wintendo koopt waar nog Win98 op zit, heb je niet zo maar recht op XP. Voordat je de situaties uitentreure gaat veregelijken, ik weet dat dit niet helemaal een eerlijke vergelijking is.

Probeer alleen aan te geven hoe dit in de praktijk werkt. En wat verwacht je van een Powerbook die iets verouderd is maar wel 600 euro onder de toenmalige adviesprijs wordt verkocht. Daar moeten haken en ogen aan zitten. Is het een nieuwe machine, heb je alleen verouderde software. Geen slecht deal, zou ik zeggen.

Ik sluit me aan bij Johnny Cash: Kijk of je wat bij Apple kan fixen.

[quote:acd94aa6df="papa"]RAF moet toch van die PowerBooks af?? En voor mij was het een buitenkans want zoals ik al zei heb ik niet veel geld en nu kon ik een PoBo kopen voor de prijs van een iBook![/quote:acd94aa6df]

Euh… Nee. Apple heeft RAF voor hun uitverkoop nog een partij aangeboden. Ze hadden ze al lang niet meer, wist men mij toe te voegen.

[quote:847b65a927="passenger"][quote:847b65a927="papa"]RAF moet toch van die PowerBooks af?? En voor mij was het een buitenkans want zoals ik al zei heb ik niet veel geld en nu kon ik een PoBo kopen voor de prijs van een iBook![/quote:847b65a927]

Euh… Nee. Apple heeft RAF voor hun uitverkoop nog een partij aangeboden. Ze hadden ze al lang niet meer, wist men mij toe te voegen.[/quote:847b65a927]

Als dat zo is dan wordt het tijd om morgen Apple te bellen met het verzoek om Panther en iLife '04 te leveren. :x

YAhoooo!!!!!! hey het nummer is:

[size=24:c183972a51]0900-7777703[/size:c183972a51]

veel succes!

[quote:f111aab6db="johnny_cash"]YAhoooo!!!!!! hey het nummer is:

[size=24:f111aab6db]0900-7777703[/size:f111aab6db]

veel succes![/quote:f111aab6db]

Bedankt. Nu maar het hoofd koelhouden en niet ontploffen voor als ze toch moeilijk gaan doen :smiley:

Gewoon effe vriendelijk informeren hoe dat in zijn werk gaat. 'Goh, er was toch zo'n regeling dat je dat voor 'n vriendelijk prijsje toch nog kon krijgen?' Of iets dergelijks... Ben benieuwd, hou ons op de hoogte!

[quote:6785097ffd="passenger"]Gewoon effe vriendelijk informeren hoe dat in zijn werk gaat. 'Goh, er was toch zo'n regeling dat je dat voor 'n vriendelijk prijsje toch nog kon krijgen?' Of iets dergelijks... Ben benieuwd, hou ons op de hoogte![/quote:6785097ffd]

Ik zal mijn best doen om er iLife '04 en Panther uit te slepen want Jaguar op een machine die net nieuw is vind ik belachelijk en ook al is ie voor Apple ‘ouder’, voor mij is hij nieuw want ik heb er hard voor gewerkt. :wink:

hey niet het woord belachelijk gebruiken aan de telefoon .. ze hoeven niet te denken dat je arrogant bent.. tc (ik wil dus niet zeggen dat je dat bent)..

jij speelt de “teleurgestelde” maccer… jij kocht die PB met de gedachte om eens flink aan de slag te gaan met panther… en ILIFE voor je kinden wow die werden helemaal gek ervan… alleen wat bleek er zat alleen jaguar in :(… jah en kunt u mij uadvies geven wat ik zou kunnen doen… ik had begrepen dat dit erbij zou zitten maar uh de winkel zei van jah apple die leveren dat soort dingen niet… dus zeg jij van jah dat geloof ik niet ik heb altijd in apple geloofd blah blah … dus jah vervelend…

en dan hoor je van… zo uhm wanneer hebbie em gekocht … ?

balah b;lah blah

en dan zeg je van… nou hij is echt snel… echt… heel snel

en dan weer wat blah blah

nou dan heb je het gebakken

en als je goed geholpen hebben… bedank altijd heel goed!!!

geloof me het werkt!