Nieuwe pro software

Ondanks de vele roddels en geruchten dat Apple Final cut studio 3 en een nieuwe versie van Logic zou uitbrengen tijdens de WWWDC conferentie blijkt helaas gebakken lucht te zijn. Ik had me er wel bijzonder op verheugd dat Apple weer een nieuwe reeks pro software zou lanceren maar helaas. Kan iemand mij misschien de laatste stand van zeken vertellen betreft de professionele software, want het blijft de laatste tijd wel erg stil. Ik hoor wel erg veel over nieuwe features op de Iphone, maar nog bijster weinig over de professionele software.

Ik had ook wel iets verwacht met betrekking tot FCP en Aperture. Nu denk ik dat we niet eerder nieuwe Pro applicaties zullen zien, voordat Snow Leopard officieel beschikbaar is.

Wel teleurstellend, Avid is met zijn Media Composer al stukken verder qua releases. Vanwege mijn opleiding moet ik een overweging maken tussen FCP en MC, alleen als Apple geen releases meer uitbrengt dan denk ik dat ik maar voor MC moet kiezen. Ik neem aan dat bedrijven geen software willen gebruiken die al maanden of zelfs jaren niet geüpdatet is.

Dan denk ik dat je een heel verkeerd beeld hebt van hoe het werkt. Pro software is gewoon gereedschap, en als je aan het leren bent om met nieuw gereedschap om te gaan, maakt het echt niet zoveel uit welk specifieke versie of fabrikant je gebruikt. Goed gereedschap is niet binnen een paar maanden of een paar jaar verouderd, en zo is het met dit soort software ook niet. En als je met een oude versie van de software al hebt leren werken, dan hoef je bij een upgrade naar een nieuwe versie vaak niet heel veel bij te leren.

Zoveel roddels en geruchten waren er trouwens ook niet over nieuwe versies van de Pro applicaties op de WWDC, en dat die roddels waarschijnlijk vooral voortkwamen uit wishful thinking had je ook al wel kunnen weten als je de bijbehorende discussiedraadjes had gevolgd. De WWDC is een platform voor ontwikkelaars, niet voor creatieve professionals.

Apple, maar ook veel andere softwarebedrijven, doen bovendien nooit mededelingen over toekomstige nieuwe applicaties, totdat ze af zijn (behalve als het om OS X gaat, want dat is belangrijk voor de developers). Dat schept anders maar verwachtingen, die wellicht niet kunnen worden nagekomen. Bedrijven die dat soort mededelingen wel doen (Microsoft bijvoorbeeld) worden regelmatig beschuldigd van het uitbrengen van ‘vaporware’. Dus hoe het werkelijk zit met de stand van zaken kan niemand je hier vertellen. We kunnen slechts raden, zoals de mededeling dat het wellicht eerst wachten op Snow Leopard is.

Als je de keuze moet maken tussen twee fabrikanten (Avid/Apple) dan zou ik dat niet doen aan de hand van wie het laatste zijn software heeft geupdate, maar aan de hand van de features die je nodig hebt, en bij welke software je je het meest thuisvoelt. Kies je nu voor Avid, en komt Apple over een maand of wat met een update, dan zou je dan dus volgens je eigen logica met verouderde software werken. Zo zit het natuurlijk niet in elkaar. Vind je de features en manier van werken van de Avid software nu bij jou passen, dan kan je daar natuurlijk voor kiezen. Maar werk je eigenlijk liever met Final Cut, dan moet je je daar niet van laten weerhouden. Final Cut wordt, voor zover ik weet, uitgebreid toegepast door professionals in de industrie, dus waarom zou het niet goed genoeg zijn voor jou?

Nou ik kan je weinig vertellen over de pro software.. ik probeer er de laatste tijd meer over te weten.

Maar ik hoop voor jou dat op het Steve Event de pro software wordt vernieuwd! :smiley:

Ik denk dat die na of tegelijk met snow leopard komt. Ze zullen alle programma's wel zo gaan maken dat die volledig gebruik gaan maken van de snelheidwinst door snow leopard. En hij word dan alleen voor Intel.