Nieuwe Setup Imac voor photo bewerking

Wat is jullie mening over volgende setup, gebruik is voornamelijk voor photo bewerking ( RAW images)

Imac 27" 1TB fusion drive + 4TB externe drive (Lacie USB3) + DS216 NAS met 2x4TB in Raid 1

De interne drive van de imac is voor photo-bewerking => backup naar nas via Time Machine:

op de externe 4TB drive komt de volledige photo_library te staan

De nas staat in voor:
backup iMac
backup 4TB drive
bacup 2x macbook (oud model)
photo"share" via internet

Is gewoon fotobewerking in de lage landen :wink:
Neem SSD, geen fusion. Rawbestanden schieten al vrij snel buiten ssd deel van een fusiondrive.

ook met de 2TB fusion versie ?
ik dacht dat deze 128 flash had?

[quote=grindal url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-setup-imac-voor-photo-bewerking-2/#post-3005810 time=1477162504]ook met de 2TB fusion versie ?
ik dacht dat deze 128 flash had?[/quote]

Klopt, de 2 en 3 TB Fusion Drives hebben 128 GB flash.

De 2TB en 3TB zijn duidelijk beter dan de povere 1TB Fusion Drive ( volgens mij zijn er al hybride drives met meer Flash opslag), maar ik adviseer net als computer space om voor een SSD te gaan… Voor de verdere opslag hang je een multi-TB harde schijf extern aan je mac.

Flash, ok

Maar het prijsverschil tussen een Fusion 2TB en een 512SSD is toch nog zeer groot

Misschien dan beter een Fusion drive van 3TB, en geen externe? en pas wanneer de 3TB vol zit een 2e externe drive?

Alles van de “FD” 3TB kan dan als backup naar een nas gaan

Of ga je het verschil echt wel merken met een Volwaardige iMac op SSD met een externe bij bewerking van RAW bestanden ?

De SSD van 256gig lijkt mij al uitgesloten, voor het volledige OS en bv bewerking van foto’s van +/- 1 maand?..

We kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar een beetje dromen mag toch!?

Persoonlijk, als je toch een investering doet zou ik het volgende doen:

Koop een 256 SSD en een externe (als kan RAID 0, maar niet noodzakelijk) schijf.
Bewerk je foto’s in je raw converter met Smart Previews of Proxy DNG’s, waarbij je
verwijst naar waar de foto’s echt staan. Dan behoud je de snelheid, maar is de investering
niet heel groot.

Heb geen ervaring met Fusion Drives, maar gewoon even een vraag:
hoe lang wil je de machine gebruiken? Zou je het niet zonde vinden om over 3 jaar
alsnog te bedenken dat je beter voor de SSD had kunnen gaan? Tenminste, zo doe ik mijn aankopen
altijd.

Succes met de keuze! Ik hoop dat ik de mijne vrijdagochtend kan bestellen, met SSD!

De NAS met 2x4TB in raid 1 gaat nooit alles kunnen backuppen wat jij aangeeft omdat je effectief maar 4TB tot je beschikking hebt (=volume van je externe schijf). De tweede schijf in de NAS is een mirror bij RAID1…

Vergeet die iMac en koop een Mac Pro 5.1, een 6-core bv 3.33Ghz, met 24Gb RAM, uiteraard een SSD en keuze mbt GPU’s die je met iMac totaal niet hebt…en dan houd je nog ±€500 over voor een mooie monitor!

na wat verder beraad zou het onderstaande kunnen worden

27" iMac met 256 SSD
externe usb 3 / usb-C van 3 of 4TB ( hier bewaar ik de foto’s
NAS 2-bay met 4 of 6TB raid of een 4-bay met als start 2x2TB en later uitbreiden met 2/3/4 tb schijven naar gelang het verbruik…

de mac pro is wat buiten budget…

De goedkoopste iMac 27" kost €2129, zonder die SSD.
Een 2-bay NAS met 4 of 6Tb erbij, externe 4Tb HDD wat gaat je dat kosten?

Ik heb het over het oudere model Mac Pro!

MP 5.1 6-core 3.33Ghz
24Gb ram
GTX780 (voorbeeld)
SSD of flashblades

Zit je met een SSD op ±€1500, leuke monitor erbij, en je hebt een veelzijdiger systeem, dat ook niet op hol slaat als je m PRO gebruikt.
En die oudere MP gaat net zolang mee, als die iMac t overleefd. Plus kan je die MP heel makkelijk openen en componenten vervangen.
Je kunt 6 HDD’s kwijt in die MP, dus die NAS heb je niet nodig.

Voor wat het waard is: ik ben het helemaal mer Carp eens.

Volgende is het geworden:

Imac 27" 256ssd
externe HD USB3 met 4TB schijf
Synology Nas DS416play met 2x3TB WD Red => backup

Draadje mag gesloten worden…