In principe moet dat genoeg zijn. Als de gegeven info werkt en je behaalt de beloofde snelheid kun je hier stoppen met het lezen van dit bericht. Mocht je echter wel verbinding hebben, maar de beloofde snelheid niet halen, lees dan verder.
Welke Motorola modem gebruik je? Voorzover ik weet heeft de Surfboard-serie die Ziggo (@Home) destijds gebruikte alleen ondersteuning voor de EuroDOCSIS 2.0 standaard, daar waar er tegenwoordig met 3.0 gewerkt wordt. Als je dus een Motorola SB5100 (zwart) gebruikt met een Alles-in-1 Plus of Extra abonnement, kun je problemen hebben met het behalen van je maximumsnelheid. Dit in ogenschouw nemende is het wel vreemd dat Ziggo je daarover nooit heeft ingelicht. Eigenlijk zou je volgens mij namelijk in aanmerking komen voor een vervangende modem. Aangezien je een AE gebruikt is mijn advies wel om deze (de Ziggo-modem) dan in de bridgemodus te laten zetten, zodat je AE alle routerfuncties op zich neemt en het WLAN-signaal verzorgt. De Ziggo-modem is dan puur en alleen de portaal naar het Internet (net zoals nu bij jou).
Motorola heeft wel Surfboard-modems uitgebracht met ondersteuning voor (Euro)DOCSIS 3 (de Surfboard Extreme SB61xx-serie), maar @Home/Ziggo hebben deze nooit uitgerold. Wel jammer, want de modems van Motorola waren altijd erg stabiel. Ten tijde van de overgang op EuroDOCSIS3 is Ziggo overgestapt op Arris en later kwamen daar Ubee en Cisco bij. Ook Arris is tegenwoordig niet meer in actieve ondersteuning, maar omdat die modems wel op EuroDOCSIS 3 werken, worden die modems (nog) niet vervangen zonder reden.
Het belangrijkste verschil tussen DOCSIS2.0 en DOCSIS3 is dat er meer kanalen tegelijk gebruikt kunnen worden. Hierdoor is een (veel) hogere verbindingssnelheid te realiseren. Met EuroDOCSIS2.0 haal je maximaal ~55Mbit uit je verbinding (downstream) terwijl het maximum bij 3.0 boven de 1Gb ligt.
Los van het feit dat je wellicht dus de maxima niet haalt met je modem, zal je verbinding in principe wel werken. DOCSIS heeft cross version compatibility in zich, wat wil zeggen dat oude apparatuur op nieuwere systemen kan worden ingezet. Uiteraard houdt dit wel in dat je dus niet ten volle van de DOCSIS3-snelheden zult kunnen profiteren voordat je een andere modem hebt gekregen.
Zie Deze uitleg op Wikipedia (Engels) voor meer informatie.
Merk op: de maxima die ik genoemd heb stemmen wellicht niet overeen met de maxima in de informatie, omdat ik heb afgerond op gehele getallen.