Nieuwe vertaaltabellen Pantone —> CMYK

DTP'ers opgelet:

Vandaag bemerkte ik dat Pantone nieuwe vertalingen naar CMYK hanteert voor haar steunkleuren. Pantone gaat uit van een nieuwe inktset (nieuwe inkt standaard in Europa?), en geeft andere percentage’s dan jullie gewend zijn.
Het vertalen naar CMYK kleuren en het controleren van drukwerk wordt hier niet leuker op. Want welke vertaalset is nu gebruikt? De nieuwe vertaaltabellen hebben natuurlijk ook gevolgen voor Photoshop, Illustrator, InDesign en XPress. Op de site van Pantone staan de nieuwe tabellen, die gedownload kunnen worden. Daarmee kunnen de diverse grafische pakketten aangepast worden.

Om Pantone maar letterlijk te citeren:
"PANTONE solid to process coated EURO.
Pantone has recently introduced the PANTONE solid to process guide coated EURO. This version was printed using a different process ink set from other versions. We utilized a linear output to simulate a positive working plate system, which produces less dot gain. Solid ink densities were also adjusted. For these reasons, new four-color process values for PANTONE MATCHING SYSTEM Colors on coated stock were established. "

Omdat een directe link naar de site maken me niet lukte, heb ik het zo maar ff genoteerd: www.pantone.co.uk —> Support —> Color Library Updates

Je wordt er niet bar vrolijk van dat er weer flink gesleuteld is aan de CMYK vertalingen.

Dilemma net etiquette:

— Je brengt een topic op één forum ter sprake, en verwijst in de andere forums daar naar toe. De discussie blijft op één plek, zodat je geen ruzie krijgt.
— Je plaats een topic op meerdere forums, zodat je géén ruzie krijgt.

@Adriaan: Ik heb op beide manieren al de kous op m’n kop gekregen.

Geen idee, was meer indirect de vraag of je vanaf nu dus al je posts op MacNed van MacOSX.nl naar MacNed ging verwijzen en/of andersom. Zou gaat het dus niet erg werken naar mijn mening ;)

Er is geen 'heilige' tabel voor deze conversie!

Iedere drukpers, prepress afdeling en papiersoort is van invloed op kleur.

Ondanks alle standaardisering ben ik van mening dat de kleur behoorlijk kan schommelen van dag-tot-dag (denk aan het bekende maandagmorgen effect).

Vergelijk je eigen pantone kleurstaal of praktijkvoorbeeld met een CMYK kleurenatlas die je representatief vindt. Gebruik gevoel, ervaring en gezondverstand. Laat bij het kiezen van nieuwe kleuren (bij goede klanten) eventueel eerst een paar drukproeven maken met verschillende kleurformules.

MACOSX.NL RULES!!!

Maar het is wel een probleem. Ben er ook net tegen aangelopen. De waardes verschillen desdanig tussen de nieuwe en de oude waaier dat je bij gebruik van de verkeerde waardes voor de verkeerde inkten een werkelijk andere kleur krijgt. Ik heb onlangs een huisstijl afgeleverd met daarin een logo in zowel een psm als opgebouwd uit proceskleuren. Voor het goede moeten we nu dus 2 versies van het cmyk logo maken en er dan maar op vertrouwen dat men voortaan altijd het juiste gaat gebruiken. Het grote probleem met dit soort dingen is naar mijn menig dat er een vaak een lange overgangsperiode is waarbij er dus twee verschillende systemen naast elkaar gebruikt worden met alle kans op fouten van dien.

Voor de ontwerper kan dit vet stressen zijn, maar wie kijkt er tegenwoordig nog naar de kleuren. Ik merk dat de kleuren steeds minder belangrijker worden. Het is vooral de prijs die het doet. Polen en Pantone? Tuurlijk wel! Drukproeven maken en de kleur is ok? Bij het drukken blijken de kleuren weer anders te zijn. Yep Zora je heb gelijk kijk en kleur je rijk.

Colormanagment !? Ligt op zijn reet.
C / CV / CVC / UC. LOL hoe gek kan het worden toch.

[quote:3c1ec9a4df="Urbin"]Ik merk dat de kleuren steeds minder belangrijker worden. [/quote:3c1ec9a4df]

Klopt, klanten vinden kleur héél belangrijk… tot je er achter probeert te komen hoeveel ze over hebben voor goed kleurbeheer! De prijs geeft elke keer de doorslag.

In twee gevallen dwongen onze klanten ons prijzen in België aan te vragen omdat ze weten dat het daar goedkoper is. Terwijl wij de voorkeur geven aan een poule van 5 regionale drukkers waarbij wij achter de geleverde kwaliteit kunnen staan.

Adobe geeft aan dat de nieuwe vertalingen gebaseerd zijn op een nieuwe Euro CMYK set.

Welke?

ISO ???

Dat is erg belangrijk om te weten.

[url=http://www.pantone.co.uk/Pages02.asp?%6C=xt&%70=ni&%63%61=%31%39&%63%6F=%31%34]Rechtstreeks linkje[/url]

Wat een ellemde nu weer. Heb je het, heb je het toch weer niet. Tobben dus. En weer een extra punt op de checklist met de drukker.

Kan iemand mij dit luid en duidelijk uitleggen mischien?

Naar ik heb begrepen is er een nieuwe pantone waaier (heb 'm morgen in huis).

Gaf de oude pantone waaier voor PMS 193 bijvoorbeeld de waardes C-0 M-91 Y-65 K-11.5
De nieuwe waaier geeft nu dus andere waardes (welke weet ik nu nog even niet).
Dit heeft te maken met de nieuwe Euroscale inkten die een hogere pigmentering hebben.

Nu sprak ik net een drukker daarover en die zegt dat het voor mij niets uitmaakt, 100% cyaan blijft 100% cyaan.

Kan iemand mij dan uitleggen waarom ik dan andere CMYK waardes krijg nu om dezelfde PMS kleur te benaderen?

100% cyaan blijft idd 100% cyaan, maar welke inktsoort cyaan gooit hij in de inktbak? SWOP cyaan is anders dan Toyo cyaan. Vandaar mijn vraag aan Pantone: op welke CMYK kleurset zijn de nieuwe vertalingen gebaseerd?

[quote:ea9056efda="Zora la rousse"]Vandaar mijn vraag aan Pantone: op welke CMYK kleurset zijn de nieuwe vertalingen gebaseerd?[/quote:ea9056efda]

Het blijft dan nog een gemiddelde richtlijn, geschikt voor ‘normaal’ offset. Resultaten kunnen verschillen van pers-tot-pers, vellen of rotatie, rastertechniek, enz, enz. En dan nog de moderne Rips die tegenwoordig allemaal instellingen hebben voor o.a. UCR/GCR, trapping en overdruk, waarbij de instellingen van de maker regelmatig worden ‘overruled’.

Dan moet je wel weten vanaf welke basis je de omrekening doet.

Ik zal over dit onderwerp dan nog maar 's één keer de boel verduidelijken:

het PANTONE Matching System (PMS) is initieel gebaseerd op inkt-recepten,
en worden als zodanig eerst gemengd, en dan in één drukgang op het papier gebracht.

De visuele weergave in de waaier (ja, ik weet dat er verschillende zijn) is de referentie,
de drukker zal op basis van bijvoorbeeld papierinvloeden zijn standaard receptuur wellicht aanpassen voordat ie gaat drukken.

Wanneer je een PMS kleur in CMYK omzet, mag je geen vergelijking met de visuele PMS meer doen.

Dat PANTONE een globale CMYK equivalent in de waaiers opneemt is tot daar aan toe,
maar dit mag absoluut niet als leidraad worden gebruikt om de proces kleur na druk te vergelijken met de PMS kleur! De vele variabelen tijdens het full-colour drukproces spelen een te grote rol bij de uiteindelijke kleurweergave.

De meest optimale wijze van PMS benadering (let op: benadering) blijft door gebruik te maken van de CIE-Lab waarden van de PMS-kleur, welke vervolgens middels het correcte pers/papierprofiel worden omgezet naar CMYK. Zelfs op dat moment blijft het vaak onmogelijk om de PMS kleur goed te benaderen, vanwege de pigmentering van de standaard proces kleuren.

Indien de drukker geen eigen persprofielen heeft, maar wel volgens ISO12647-2 norm drukt (dat zijn er nog niet veel overigens), kunnen de ISO profielen worden gebruikt voor omzetting.

Wanneer je niets weet over het drukproces, en toch in CMYK moet communiceren,
gebruik dan de ISO12647-2 profielen (meer info op www.eci.org).
Dan heb je iig waarden die op basis van een nu officiele drukstandaard zijn gebaseerd.

Het blijft in alle gevallen wel heel erg belangrijk om van tervoren een goede persproef te laten maken, indien die kleuren belangrijk zijn.

Voor de vormgevers onder ons:
Als je huisstijl kleuren definiëert, probeer dan tevens de CIE-Lab waarden daarbij te noteren.
Op basis van deze waarden, kan de huisstijl kleur naar iedere kleurruimte worden omgezet, waarbij de weergave zo optimaal (optimaal dus, niet exact) blijft.

Over die nieuwe lookup tabellen:
Ik heb niet kunnen vinden op basis van welke offset standaard (‘Euro’ is geen standaard)
die tabellen zijn vervaardigd, pas dus op met die waarden!

Dit tot zover voor nu,

groeten,

Erik

Als je het over ISO12647-2 hebt in Nederland, weten de meeste drukkers niet waar over je praat. Wat dit betreft zijn de Duitsers verder. Ik heb overigeens van Pantone nog steeds geen reactie gehad. Zouden ze het zelf wel weten?

Nog geen reactie gehad van Adobe, Zora?

We zagen grote verschillen met bijvoorbeeld PMS 286.
286 CV = C100 M60 Y0, Z6
286 EC = C100 M80 Y0 Z0 (euro)
Dit verschil is te zien in kleurenpalet in Quark 4 (OS9)

Ik zal wel even rommelen met Cie lab waarden.

Ik kreeg van Adobe deze reactie:

Your inquiry has been forwarded to me, and I am pleased to respond.

According to the ink supplier that provided the CMYK inkset, the inks conformed to ISO 2846-1. In the copy pages of the PANTONE solid to process guide coated EURO, we state that “a European four-color process ink set was used in the process printing of this publication.”

I hope you find this information helpful. Please do not hesitate to contact me if you require further assistance.

Best regards,

John Stanzione
Manager - Technical Support

Ik ben benieuwd of ze buiten de ISO2846-1 inkt, ook de rest van de ISO12647-2 richtlijnen hebben gevolgd, dan krijgen ze van mij voor het eerst punten...

Ik was teleurgesteld, omdat ISO12647-2 in combinatie met de Altone Test Suite een hot item is in de grafische industrie. Binnenkort (en dat kan niet meer dan 1 à 2 jaar zijn) is ISO2846-1 exit. ISO12647-2 is in staat om dichter bij de PMS kleuren te komen, en ik snap niet dat Pantone zoveel moeite heeft gedaan om nieuwe CMYK vertalingen te maken op basis van ISO2846-1 dat naar het zich laat aan zien snel verouderd is. De nieuwe Pantone waaier aanschaffen is naar mijn idee weggegooid geld, en leidt alleen maar naar meer verwarring wat betreft CMYK vertalingen.

Ik zie nu pas dat ik Adobe en Pantone hopeloos door elkaar gooi :oops: . De kop is in ieder geval goed van dit topic :) .