Nieuwe video codec in Panther

Heeft iemand toevallig al wat meer info gevonden over die nieuwe video-codec (Pixlet) in Panther? Dit is wat apple ervan zegt: [quote:eb769ad82e]"Pixlet is the first studio-grade codec for filmmakers. Pixlet provides 20-25:1 compression, allowing a 75MB/sec series of frames to be delivered in a 3MB/sec movie, similar to DV data rates. Or a series of frames that are over 6GB in size can be contained within a 250MB movie. Pixlet lets high-end digital film frames play in real time with any Panther Mac, without investing in costly, proprietary playback hardware."[/quote:eb769ad82e] Mooie DivX vervanger voor Mac. lijkt mij!

Sorry, maar das dus geen DIVX-vervanger...

Reken even mee… 3MB/sec, das 3 MegaByte per seconde, oftewel een film van zeg, 90 min, neemt dan in: 90603 = 16200MB!!! Oftewel 16Gigabyte. Niet echt DIVX he???

Dit is bedoeld voor de echte studio jongens, die dus full-resolution videomateriaal gebruiken om te editen en zo. Het comprimeert dus zonder kwaliteitsverlies HD-beelden, om ze zo beter bewerkbaar en handelbaarder te maken.

Nog even ter informatie: een DIVX film heeft een bitrate van ongeveer 1200Kb/sec. De kleine ‘b’ in deze betekend ‘bit’. En dat is dus een 1/8 byte. Delen door 8 geeft dit dus een ‘byterate’ van 150KB/s, oftewel 0,15MB/s.

Apple's DivX vervanger is QT MPEG4.

Oke, dan heb ik het niet helemaal goed begrepen. Maar ik vind MPEG4 ook geen echte vervanger. Ik krijg in ieder geval mijn filmpjes niet echt klein (en dan kwalitatief ook goed). Moet ik het maar op DivX / XviD houden...