Nieuwe wet kan de iPhone zoals je hem kent flink gaan veranderen

Er komt mogelijk een nieuwe wet die machtsmisbruik aan banden moet leggen. Dit kan echter vergaande gevolgen hebben voor de iPhone.

Dit topic dient als reactie-hub voor bovenstaand artikel. Via dit topic kun je op het artikel reageren. Je reactie wordt ook automatisch onder het artikel op de website getoond.

Na de Internet Explorer rechtszaak van een aantal jaar geleden, was het een kwestie van tijd voordat dit erdoor kwam. Vind eigenlijk dat het nog lang geduurd heeft.

Er is een groot verschil tussen Apple, Amazon en Microsoft. Apple heeft geen monopoly in deze wereld. Microsoft had dat wel internet explorer. Apple is gegroeid, maar is niet de grootste. Apple verkoopt de meeste iPhones in de VS. Maar niet bijvoorbeeld in Europa. De Mac heeft nooit monopoly gehad. Amazon is wel de grootste internetwinkel ter wereld. En niemand heeft het over Adobe, die digitale services levert van begin tot einde.

Zeer betuttelend een dergelijke wet, alsof je als consument zelf geen keuze kunt maken daar vrijwel alle apps van Apple op de iPhone gewoon te verwijderen zijn. Persoonlijk is mijn voorkeur juist de apps van Apple te gebruiken dus alles wat van een third party zou zijn voorgeïnstalleerd gaat er meteen af.

Kan het nog gekker ?

Mij maakt het al lang ongemakkelijk dat Apple voortdurend
over dezelfde lijn getrokken wordt als andere
zogenaamde techbedrijven.

Dergelijke attitude getuigt van onkunde.
Of van nog minder edel gedrag.

Los van alle emoties, is het sowieso een onderwerp waar je eindeloos over na zou kunnen denken. Kennelijk is er een verschil in software en hardware, en ook nog verschil in devices waar je als gebruiker wel of niet zelf software kunt installeren. En waar ligt dan de scheidslijn tussen software en hardware. Hoe zit het met firmware/os?

Als je dit in extreme vorm doortrekt, waarom zou Apple dan nog wel mogen bepalen dat op hun iPhones standaard iOS is geïnstalleerd? Als ik een goedkoop telefoontje koop, dan kan ik daar soms als eindgebruiker helemaal zelf geen software op installeren… daar bepaalt de fabrikant toch ook wat ik gebruik?

En dan de hardware… Als ik een iPhone koop dan heb ik toch ook geen keuze als eindgebruiker om bijvoorbeeld een andere interne microfoon te willen gebruiken (omdat ik mogelijk bang ben dat Apple mijn microfoon afluistert) of een ander touchscreen (omdat ik mogelijk bang ben dat Apple mijn aanrakingen registreert en stiekem ergens opslaat).

1 like

Is dit niet eenvoudig op te lossen door de gebruiker bij het installeren van zijn iPhone vooraf te vragen of deze de standaard apps erop wil hebben? Of desnoods zelf een selectie kan maken?

Prachtig toch…
Je koopt een auto, maar je krijgt er geen motor, stuur en banden bijgeleverd…

Ik ben helemaal voor het standaardiseren van aansluitingen zoals een verplichte USB-C aansluiting, een mogelijkheid om buiten de app store je apps te kopen of een abonnement af te sluiten.

Maar een telefoon kopen zonder de mogelijkheid dat je er mee kunt bellen, internetten en je contacten of agenda kunt raadplegen is toch een beetje vreemd.

Neemt niet weg dat dit natuurlijk NIET alleen Apple treft, maar alle telefoonboeren.
Waarschijnlijk zul je straks op Internet wel kunnen aangeven wat je wél of niet wilt downloaden en dan installeert hij dat wat je aanvinkt automatisch.

Niet al te moeilijk over doen…

Het is maar welk land je onder de loep neemt. De wet is bedoeld voor de VS en in die markt heeft Apple een zeer groot aandeel in de telefoonmarkt. Verder speelt er nog veel meer. Waaronder het moedwillig beperken van diensten voor Android gebruikers (FaceTime) of AppleTV. Verder zijn er genoeg eenvoudige mogelijkheden om de Apps alsnog te installeren, zelfs als pakket. Denk maar aan de browser-keuze bij Microsoft Windows en bij een aantal edities waarbij je handmatig de Media Codecs en de Windows Media Speler moest downloaden … Maar om te stellen dat Apple geen monopoly heeft? Wel degelijk, namelijk binnen het eigen ECOSYSTEEM. Evenals AMAZON bijvoorbeeld met de KINDLE readers heeft … Windows is eigenlijk (tegenwoordig) nog de meest open van de drie ecosystemen. Skype, Teams, Visual Code, Microsoft Office? Mac of Windows maakt hier weinig uit en verschillende apps worden ook in Linux ondersteund. Daar kan Apple nog een puntje aan zuigen … En qua mobiel platform? Zowel Google als Microsoft brengt apps uit voor iOS, waar is de stortvloed aan Apps voor Android? Of (bepaalde) apps voor Windows? Nee, het Apple platform is wat dat betreft bijzonder vriendelijk … voor de eigen gelederen …

Vreemde uitlating … Waarom is Apple anders dan andere Techbedrijven? Apple is een ONDERNEMING met WINSTOOGMERK en een BEDRIJFSDOELSTELLING. Het is geen KERK, het is geen STICHTING en het is geen CHARITATIEVE instelling. Dit gezegd hebbende, Apple heeft veelvudlig blijk gegeven wel degelijk een commercieel oogmerk te hebben. Dus waarom zou Apple niet over dezelfde lijn getrokken mogen worden? Gewoon, een vraag uit interesse … En begrijp me niet verkeerd. Ik houd van Apple, heb er vele versleten. Maar houd ook van een stuk ratio … Dus ik ben benieuwd …

Het is niet omdat je een onderneming bent met
winstoogmerk en een bedrijfsdoelstelling dat je je niet kan
onderscheiden van de anderen. Zonder dat je daarvoor
een religieuze of charitatieve instelling bent.

Trouwens, dat Apple zich onderscheidt
van de meeste anderen, merk je ieder dag.
Voor wie het wil zien, tenminste.

Wat mij betreft heeft Apple, binnen zijn definities
van ‘conventioneel’ bedrijf, zijn ‘hidden agenda’.

Een verborgen agenda associeren we meestal negatief.
Dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.

Is het zo vreemd binnen je eigen systeem een monopolie te hebben ?
Het klinkt alsof ik geen baas in eigen huis mag zijn.

Is het zo vreemd binnen je eigen systeem een monopolie te hebben ?
Het klinkt alsof ik geen baas in eigen huis mag zijn.

Jij mag het zien zoals jij het ziet.
Ik zie Apple toch vaak meer als de slager die zijn eigen vlees keurt.

Als een Noord Korea die zich niet wil houden aan internationale wetgeving of verdragen, behalve zijn eigen wetgeving en waarin enige vorm van democratie wordt gezien als iets vies en opstandig, dat hard moet worden neergeslagen.

Begrijp me niet verkeerd.
Ik ben heel blij met mijn Apple producten.
Het werkt zoals ik graag zie dat een product moet werken.

Maar dat neemt niet weg, dat er ook ruimte moet zijn voor verbetering en een tegengeluid waarin niet iedereen als een mak schaap naar de slachtbank hoeft te worden geleid.

Ik denk dat de consument beter af is als er nu wordt ingegrepen en waarbij Apple toch wat van haar macht moet af staan.

Apple doet veel goed, maar ook veel fout.

Vreemde stelling, kromme vergelijking.
Maar goed, ze is dan ook voor uw rekening.

Ik snap dan ook helemaal niet waar je naar toe wil.

En dat Apple al wat fout doet, staat buiten kijf.
Eigen ervaring bevestigt dat.

Maar dat ze voortdurend uit de bocht gaat,
zoals u suggereert, lijkt mij niet het geval.
Succes teert simpelweg niet of fouten.