nieuwste iBook met 2 schermen?

Ik heb het ooit gedaan met een iBook. Met een paar regels in de firmware de mogelijkheid tot dual screen activeren. Dat was de laatste versie van een G3.

Ik vraag me alleen af of het mogelijk is met de nieuwste iBooks.

hoe bedoel je dit? aansturen van twee beeldschermen (waaronder dus een extern scherm) of echt een split-screen zoals bij heel wat breedbeeld-tv's? dat zou pas leuk zijn!

Ja, zoals een powerbook hé. In wezen kan die hardware het aan, maar apple legt een beperking op om een PowerBook meer opties te geven.

Volgens mij bedoel je de [url=http://macparts.de/ibook/]firmware hack die te vinden is op deze site[/url]. Volgens de eerste berichten op het bijbehorende forum werkt het ook op de nieuwe iBook met de 9550 videokaart.

Die zocht ik idd :)

Vraag me nu alleen af of het mogelijk om hogere resoluties te gebruiken op het tweede scherm.
En, of het mogelijk is om de iBook gesloten te gebruiken, alleen met een extern scherm.
Dat kon namelijk niet toen ik het deed.
Kan ik daar niet direct terugvinden

Naar wat ik ervan begrepen heb is het gesloten gebruiken van je iBook op het externe scherm (zoals het met de huidige PowerBooks kan) niet mogelijk. Met deze hack moet het wel mogelijk zijn om op het 2e scherm een hogere resolutie te gebruiken.

[quote:cdbe4fd388="Buzz_D"]Naar wat ik ervan begrepen heb is het gesloten gebruiken van je iBook op het externe scherm (zoals het met de huidige PowerBooks kan) niet mogelijk. Met deze hack moet het wel mogelijk zijn om op het 2e scherm een hogere resolutie te gebruiken.[/quote:cdbe4fd388] Het is wel mogelijk, maar niet aan te raden (het werken met een gesloten iBook dus) de iBook staat een groot deel van z'n warmte af onder het toetsenbord, wat je scherm wel eens zou kunnen beschadigen. (zeker in warme dagen)

[quote:9dbe14fc5d] Het is wel mogelijk, maar niet aan te raden (het werken met een gesloten iBook dus) de iBook staat een groot deel van z'n warmte af onder het toetsenbord, wat je scherm wel eens zou kunnen beschadigen. (zeker in warme dagen) [/quote:9dbe14fc5d]

Dit is een discussie die nog wel eens terugkeert.
Altijd zegt iemand dat “het niet aan te raden is”
Maar nooit zegt iemand “er is bewijs dat het scherm stuk gaat als je het apparaat in een dichtgeklapte toestand gebruikt” Nooit zegt iemand " het bewijs staat hier onder >deze< link." :sealed:

Het is dus een bewering die met gezond verstand wel te volgen is, maar ook voor een deel te verwerpen.

Het iBook staat zijn warmte voor een deel via het toetsenbord af, maar voor welk deel? Een groot deel? Echt waar? Waar zijn de ventilatie openingen aan de zijkant en de achterkant eigenlijk voor?.
Waarom is het onder mijn toetsenbord nu wel warm, maar niet echt heet?

Op mijn gezond verstand zit geen garantie, op wiens gezond verstand zit dat wel? :innocent:

[quote:8811dac96a="Festinger"][quote:8811dac96a] Het is wel mogelijk, maar niet aan te raden (het werken met een gesloten iBook dus) de iBook staat een groot deel van z'n warmte af onder het toetsenbord, wat je scherm wel eens zou kunnen beschadigen. (zeker in warme dagen) [/quote:8811dac96a]

Dit is een discussie die nog wel eens terugkeert.
Altijd zegt iemand dat “het niet aan te raden is”
Maar nooit zegt iemand “er is bewijs dat het scherm stuk gaat als je het apparaat in een dichtgeklapte toestand gebruikt” Nooit zegt iemand " het bewijs staat hier onder >deze< link." :sealed:

Het is dus een bewering die met gezond verstand wel te volgen is, maar ook voor een deel te verwerpen.

Het iBook staat zijn warmte voor een deel via het toetsenbord af, maar voor welk deel? Een groot deel? Echt waar? Waar zijn de ventilatie openingen aan de zijkant en de achterkant eigenlijk voor?.
Waarom is het onder mijn toetsenbord nu wel warm, maar niet echt heet?

Op mijn gezond verstand zit geen garantie, op wiens gezond verstand zit dat wel? :innocent:[/quote:8811dac96a]

Festinger is nou dus wat we noemen (en wat dit forum aan de hand van zijn aantal posts ook erkent :-)) een Verstandige Gebruiker.:stuck_out_tongue:
Ik heb ooit eens, toen ik ook op zoek was naar een mogelijkheid om mijn iBook dicht te gebruiken, een site gevonden waarop een patch stond die de iBook wakker houdt als de deksel gesloten wordt… De boodschap in vette rode letters ernaast als waarschuwing laat zich raden, want zelfs de uitvinders van die patch durfden niet in te staan voor de gevolgen… Een andere “verstandigheid” zou zijn dat wanneer Apple het onmogelijk maakt om met gesloten deksel te werken, dat dat niet voor niets is, en daarom dus af te raden om te forceren (en ga nou niet roepen dat dat marketingtechnisch handig is, zodat er meer mensen een PB gaan kopen, dat lijkt me namelijk echt onzin),
Gesloten deksel dus op eigen risico; maar mijns inziens geldt “waar rook is is vuur.”

Het lijkt me sterk dat een PowerBook beter warmte zou afvoeren dan een iBook. Als ik zit te 3D-en en het is 25 graden buiten, dan staat dat ding serieus te loeien, en is het toetsenbord super heet. Bovendien is die PowerBook ook nog eens een stuk dunner, dus zit alles nog beter op elkaar geperst binnenin. Als je het mij vraagt zal het niet echt veel verschil maken, of het scherm van de PowerBook moet warmtebestendiger zijn dan dat van de iBook.

Goed, een poging om iets kwalitatiever te zijn:

Met processorsnelheid ‘automatisch’ zorgt mijn iBook (G4) er voor dat de CPU niet heter wordt dan 70 graden, dan slaat de fan net niet aan. Dit doet hij door de klok van de proc. terug te regelen.
Met proc. snelheid op hoogst slaat de fan aan bij 70+ graden, en slaat hij weer af als het 60 ofzo is geworden. De ventilatieopening zit bij de schermbevestiging. Blijkbaar heeft Apple besloten dat 70 graden nog nèt te doen is.

Als je iBook dicht is zal dit mechanisme niet anders zijn. Dus hij wordt òf (rete)traag, òf de fan slaat om de haverklap aan, of allebei.

In het ergste geval wordt het rooster onder je toetsenbord en het stuk iBook boven je toetsenbord ook ongeveer 70 graden. Bij een dichtgeklapte iBook zitten deze hete delen vlakbij het scherm. Ik kan me goed voorstellen dat de LCD kristallen van je scherm dat geen aangename temperatuur vinden. Bij de PoBo kan het wel, blijkbaar is het mechanisme wat de fan regelt anders ingericht, of heeft de fan meer koelend vermogen. Sowieso voert de metalen PoBo behuizing de warmte beter af dan het plastic van de iBook

Maar, je bent vrij om het toch te proberen, een nieuw scherm voor je iBook kost je ongeveer 500 euro. Post wel even je bevindingen om nieuwe gebruikers te waarschuwen… :wink:

groeten Bart

[quote="Festinger"][quote:4ed0ddd38b] Het iBook staat zijn warmte voor een deel via het toetsenbord af, maar voor welk deel? Een groot deel? Echt waar? Waar zijn de ventilatie openingen aan de zijkant en de achterkant eigenlijk voor?. Waarom is het onder mijn toetsenbord nu wel warm, maar niet echt heet?

Op mijn gezond verstand zit geen garantie, op wiens gezond verstand zit dat wel? :innocent:[/quote:4ed0ddd38b]

Betekent dat probeer het maar en als het kapot is terug sturen en beroep doen op je garantie? :expressionless:

Cheers! :apple:

@svan Ja, dat van die "verstandige gebruiker" dat verbaasde me ook een beetje :P

[quote:09c1f8ac0e]“waar rook is is vuur.” [/quote:09c1f8ac0e]

Zo is het maar net. En inderdaad als het iBook begint te roken dan is het niet goed. Dat roken mag ook niet al te lang duren. Uit het onderschrift van iemand anders las ik al de wijsheid dat electronica eigenlijk op rook loopt. Ontsnapt de rook dan stoppen de electronische circuits meestal snel met werken. :evil:

Ook over het forceren van iets bestaat een mooi spreekwoord :stuck_out_tongue: . Maar als apple het onmogelijk maakt om met een gesloten deksel te werken, dan zou dat in eerste instantie net zo “voor niets” kunnen zijn als andere designkeuzes. Wat dat betreft is het boek “the psychology of everyday things” van Donald Norman wel een aanrader.

@bommels
Jouw antwoord op de vraag vind ik al beter en meer genuanceerd.
Dat metaal warmte beter laat afvoeren als plastic, daar hebben we wat aan! :slight_smile:

Er zit bij mij trouwens een ventilatie opening aan de zijkant, en bij het scharnier in het scherm. Zowel in dichtgeklapte toestand, als in opengeklapte toestand vormt de ruimte tussen die twee openingen volgens mij een tunneltje. De uitstromende lucht uit dat tunneltje bereikt volgens mij nooit 70 graden, daarvoor is het te kort in de behuizing. Dat het metaal onder het toetsenbord richting de 70 graden gaat daar kan ik me iets bij voorstellen. Dan nog haalt het scherm die temperatuur niet, er zit een beetje ruimte tussen de behuizing en het scherm, en lucht “Isoleert” in zo’n geval aardig.

@wout
Hoewel de processor soms maximaal belast wordt, wordt mijn iBook toetsenbord nooit superheet. Er is dus kans dat je gelijk hebt.

Wat problematischer is, is de combinatie van de door de behuizing/toetsenbord gegenereerde hitte en de backlight van het LCD. Warmte stroomt in onze wereld altijd van een hoge temperatuur naar een lage temperatuur en als er geen lage temperatuur is… Dan kan het, zo kan ik me voorstellen, wel eens teveel worden. Als je zelf de backlight uitzet dan heb je dat probleem niet.

@G3Lay-Z
Nee, ik schreef iets anders. Ik vroeg me af of iemand misschien echt iets met thermokoppels of iets dergelijks gemeten had.

[quote:c7ab360a1d]Plastic is wat anders als metaal, daar hebben we wat aan. [/quote:c7ab360a1d]

Hoe cynisch. Ik geloof dat ik opeens niet zo’n zin meer heb om nog een substantiele bijdrage aan de discussie te leveren, aangezien Dhr Festinger zeer dicht bij de Absolute Waarheid zit, zo het schijnt.

Immer vriendelijk groetend, Bart

[quote:47d96abd95="wout"]Die zocht ik idd :)

Vraag me nu alleen af of het mogelijk om hogere resoluties te gebruiken op het tweede scherm.
En, of het mogelijk is om de iBook gesloten te gebruiken, alleen met een extern scherm.
Dat kon namelijk niet toen ik het deed.
Kan ik daar niet direct terugvinden[/quote:47d96abd95]

Hogere resoluties is zeker mogelijk!
iBook draait standaard 1024768.
Zet ik em op de VGA ingang van de TV dan kan ik tot 1280
1024 (of 1280*720) dat zijn de modi die de TV pakt.

@bommels, Pfff... Ik bedoelde mijn opmerking juist als compliment. Je droeg, zo vond ik (is maar een mening) juist goede argumenten aan. Dat was een substantiele bijdrage aan de discussie. Ik heb mijn tekst een heel klein beetje aangepast (ik had je niet helemaal goed geciteerd) en nog iets enthousiaster gemaakt. :)

En tsja… de absolute waarheid… :bigsmile:
Excuus als ik me verkeerd heb uitgedrukt…

Hm, sorry... Misschien moet ik toch eens beter leren lezen. Excusez!