Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G

Dit lijkt me wel een mooie lens om straks bij mijn nieuwe camera te kopen.

Heeft iemand hier al ervaring mee en hoe is 'ie ten opzichte van de 18-200 van Sigma en Tamron?

Hans

Volgende week zijn er een aantal dagen in de Jaarbeurs in Utrecht waar de D200 wordt gepresenteerd. De 18-200 kan dan ook getest worden. Ik ben uitgenodigd,.. dus als ik een hands on review voor je heb reageer ik weer.

Kijk ook eens hier. [url]www.dutchphotozone.com[/url], misschien kan er wat mer info vinden.

[quote:10932eea22="hans dorsman"]Dit lijkt me wel een mooie lens om straks bij mijn nieuwe camera te kopen.

Heeft iemand hier al ervaring mee en hoe is 'ie ten opzichte van de 18-200 van Sigma en Tamron?

Hans[/quote:10932eea22]

Heb er geen ervaring mee, maar vroeger was het al zo dat het op zich prima lensen zijn maar kwalitatief toch even minder dan een origineel Nikon lens. Ik wil er niet mee zeggen dat je er nu wel een trouwreportage mee kunt maken, zover zijn we nog niet.

[url=http://www.fotokennis.nl/index.php?s=1fd48059d1db261417b76e5f3bb579c5&showtopic=18287]http://www.fotokennis.nl[/url] [url]http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm[/url]

Klinkt eng zo veel zoombereik in één lens. Gaat dat nog wel goed? Of heb je een enorm kussen-beeld in tele en een tonvorm in groothoek?

[quote:2e4b1219ba="Martiniman"]Klinkt eng zo veel zoombereik in één lens. Gaat dat nog wel goed? Of heb je een enorm kussen-beeld in tele en een tonvorm in groothoek?[/quote:2e4b1219ba] Dat hoeft niet meer zo te zijn, daar kun je toch echt aan zien dat de techniek behoorlijk vooruit gaat.

Klik hier voor de review van de Nikon lens door Ken Rockwell

[quote:6486f02dd8="Zweef"][url=http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm]Klik hier voor de review van de Nikon lens door Ken Rockwell[/url][/quote:6486f02dd8] Die link stond hierboven ook al :)

Ik heb hem (18-200 vr) net samen met mijn D200 aangeschaft (ik had een D70). Nog niet veel ervaring er mee over de vertekening, lijkt rond de groothoek volgens mij veel op de 18-70 . Is volgens mij nog sneller met autofocus en de stabilisatie werkt erg goed. Ga er eerst eens uitgebreid mee spelen.

[quote:94084cbb93="Zweef"][quote:94084cbb93="Martiniman"]Klinkt eng zo veel zoombereik in één lens. Gaat dat nog wel goed? Of heb je een enorm kussen-beeld in tele en een tonvorm in groothoek?[/quote:94084cbb93] Dat hoeft niet meer zo te zijn, daar kun je toch echt aan zien dat de techniek behoorlijk vooruit gaat.

Klik hier voor de review van de Nikon lens door Ken Rockwell[/quote:94084cbb93]

Citaat uit je aangehaalde tekst:

[quote:94084cbb93=“Ken Rockwell”]Distortion is awful compared to a 50 mm f/1.8, but great for a lens like this! Most 18 - 200 lenses are worse. The Tamron 18 - 200 has a lot more distortion at 18mm, for instance. My 18 - 200 VR is pretty good as these lenses go at both ends, and only has strong pincushion in the middle. It’s easy to correct in Photoshop CS2 using instructions at my page on fixing lens distortion.

Use it at about 24 mm and the distortion goes away.[/quote:94084cbb93]
En dan wil de topicstarter hier eventueel ook nog de Tamron/Sigma. Beetje huiver mag dus best.
Ook heb ik tegenwoordig vraagtekens bij de ‘onafhankelijkheid’ van Ken. Als je zo begint te schrijven:

[quote:94084cbb93]It’s fun, sharp and practical. I bought one myself, so what more can I say?

It’s a wonder for all it does. Nikon has been making lenses under the Nikkor name since 1932 and been around 15 years longer than that. They know what they are doing in optics more than in any other of their other ventures. Nikkor lenses are the reason we shoot Nikon cameras. I’ve never understood the logic of amateurs who use off-brand lenses. As a casual student of lens design I know that lenses are far, far more than simple focal length range and aperture. [/quote:94084cbb93]

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat er geen vervorming is, maar dat er veel verbeterd is, de vervorming is niet zo *enorm* meer, en zeker makkelijk te corrigeren.

Alles bij elkaar toch vrij positief lijkt me. Alleen wat vervorming en wat opmerkingen over de scherptediepte.

Hans

[quote:c3bb11075b="hans dorsman"]Alles bij elkaar toch vrij positief lijkt me. Alleen wat vervorming en wat opmerkingen over de scherptediepte.

Hans[/quote:c3bb11075b]

Ik had ook al zitten kijken naar deze lens, om mee te nemen op vakantie leek hij me ideaal.
Meer dan één lens meeslepen wil je toch niet, althans ik niet.

Maar hij was nog niet leverbaar dus dat ging niet door.

Het lijkt me een fijne lens om altijd op je camera te laten zitten.
Een fantastisch bereik, van groothoek tot tele en alles ertussenin.
De VR lijkt me ook geweldig, het scheelt al gauw een paar stops wat de bruikbaarheid flink vergroot.

Als je hem koopt denk ik dat je er een hoop plezier van hebt.

[quote:749c56a1ed="JJmac"][quote:749c56a1ed="hans dorsman"]Dit lijkt me wel een mooie lens om straks bij mijn nieuwe camera te kopen.

Hans[/quote:749c56a1ed]

Heb er geen ervaring mee, maar vroeger was het al zo dat het op zich prima lensen zijn maar kwalitatief toch even minder dan een origineel Nikon lens. Ik wil er niet mee zeggen dat je er nu wel een trouwreportage mee kunt maken, zover zijn we nog niet.[/quote:749c56a1ed]

Dat kwam toch door een speciale coating die nikon objectieven hebben?
Ooit zei iemand tegen mij…waarom koop je een nikon body als je tamron of sigma objectieven gaat gebruiken…het gaat juist om het objectief en dan kan je beter ook een goedkopere body nemen…
Persoonlijk zou ik altijd voor de nikon gaan!

Niet alle Nikon objectieven zijn beter dan die van Sigma of Tamron. In dit geval mag je het wel verwachten, omdat de Nikon lens ongeveer 2x zo veel kost. Dit is dan wel met IS (VR) en Sigma en Tamron niet. Maar voordat ik het dubbel uitgeef wil ik wel wat meer zekerheid dat die lens echt beter is.

Hans

De testen van Ken Rockwell worden door vrijwel iedereen erg gewaardeerd, meer zekerheid kun je denk ik niet krijgen, hooguit door 'm zelf te proberen.

Is er geen fotozaak waar je die lens mag terugbrengen wanneer hij je niet bevalt?

haha, ja, daar heb je wel gelijk in.... maar ik zou het dan verder echt niet weten....sorry...

[quote:3e56ab4481="Zweef"]De testen van Ken Rockwell worden door vrijwel iedereen erg gewaardeerd, meer zekerheid kun je denk ik niet krijgen, hooguit door 'm zelf te proberen.

Is er geen fotozaak waar je die lens mag terugbrengen wanneer hij je niet bevalt?[/quote:3e56ab4481]

Bij fotozaken als capi lux in amsterdam kon je altijd huren…optie…?

Ik had een D70 en heb in een jaar tijd redelijk wat lenzen gekocht. Een Tokina 12-24 F4 Een Sigma 24-60 F2.8 Een Sigma 105 F2.8 Ik had een Nikon 18-70,.. die ik stom, stom, stom, nooit weg had moeten doen. Net via iemand van het dpreview.com Nikon forum een 50mm 1.8 AiS gekocht. Voor $75,-, in nieuwstaat.

Nikon lenzen zijn prachtig,… maar ook erg kostbaar.
Maar een heel arsenaal Sigma’s en Tokina’s kopen is ook geen oplossing.
De Tokina hou ik. Dat is een prima lens.

Als ik de staatsloterij win koop ik graag een:
Nikon 17-35 F2.8
Nikon 28-70 F2.8
Nikon 70-200 F2.8

Dit rijtje kom je zelden tegen gebruikt,… en als dat wel zo is zijn ze meestal ‘stevig gebruikt’.

Iemand die veel, eigenlijk alles, weet van Nikon en Nikon/Nikkor lenzen is deze meneer.
Bjørn Rørslett.

http://www.naturfotograf.com/index2.html

:wink:

De Nikon AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED,... wie bedenkt zulke omschrijvingen!?

Vandaag de door de Nederlandse importeur georganiseerde D200 introductiedagen bezocht in Utrecht.
In de ochtendsessie, samen met de introductie van de camera, en een aantal nieuwe flitsers, werd duidelijk gemaakt dat deze nieuwe lens 4 stops kan compenseren door oa. de VR techniek. De voorbeelden maakten duidelijk welke voordelen dat heeft, met name in situaties met minder licht dan normaal.
De geschoten beelden zijn scherper. Stukken scherper.

Na de middagsessie ‘hands on’ met de de 200 en een keur aan andere lenzen die ook beschikken over de beeldstabilisatie techniek. De 200mm f/2G die ik heel even te pakken had maakte duidelijk dat de teksten van de beamer, op doeken, van ongeveer 20 meter afstand door de camera scherper gezien worden dan door mij met het blote oog.
Verder veel info dankzij onder meer Adobe, Epson, Eizo en Capi Lux mbt. Photoshop CS2, gebruik van Camera Raw, inktjetprinttechniek en beeldschermen.

De 18-200 past binnen het Nikon assortiment voor mensen die veel bereik willen voor een scherpe prijs. De Vibratie reductie werkt fantastisch waardoor de lens over het hele bereik buitengewoon goede prestaties levert. ± 800,- EURO is een stevig bedrag voor 1 lens,… maar bedenk dan dat er niet meerdere losse lenzen nodig zijn om dit hele bereik af te leggen. Lenzen zonder VR techniek.
Bijkomend voor deel is dat deze lens als allrounder ‘ongeveer’ vastgelijmd kan worden op de body,… een stuk minder last van stof dus.
Nikon lenzen passen naadloos in het Nikon Total Imaging systeem. Dat betekent dat de lens is afgestemd op de body en andersom… met alle bijkomende voordelen met betrekking tot belichting, flitstechinek etc.

Maar goed dat ik blut ben,… :stuck_out_tongue:

[img:3b86974dcf]http://www.dfa-imaging.dk/D200/Nikon_18-200_VR_large.jpg[/img:3b86974dcf]

Voor de liefhebbers,… er zijn nog een paar plaatsen vrij, volgende week in Utrecht… Nikon organiseert 10 dagen a 150man/dag!