Nikon Capture Camera Control met D70

Voor een klus die we binnenkort waarschijnlijk gaan doen wil ik een D70 kopen. De bedoeling is om hem te gebruiken in de studio rechtstreeks verbonden met een mac, zodat je de beelden gelijk kan bekijken op het scherm.

Dit schijnt te kunnen met Nikon Capture 4. De RAW beelden worden dan niet op CF opgeslagen maar gelijk naar de computer gestuurd en daar geconverteerd. Als ik het goed begrepen heb kun je wel kiezen om de NEF beelden los te bewaren.

Is dit een beetje werkbaar en zinvol?
Ik vraag me ook af de snelheid van de D70 voldoende is hiervoor. Duurdere camera’s hebben firewire of USB 2.0, de D70 heeft USB 1.1
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Mijn ervaring is dat USB met capture (met Canon 10D) veel langzamer is als Firewire(Canon 1Ds en Nikon 1Dx), eigenlijk tergend langzaam. :(

Eens met Torz

...je kunt de D70 naar ik heb begrepen niet aansluiten op een belichtings-set. Wel can er een extra flitser op de camera. Overigens is de D70 bloedstollend, mega veel sneller dan heel veel andere digitale SLR's. Sneller dan de D100, veel sneller dan de Canon,.. (met sandisk ultra II cards tenminste.)

Niets ten nadele van de D70 echter,… het blijft een ongehoord fijne camera.
(die ik nu ±2 maanden in bezit heb.)

[quote:579414e3f5="beammeup"]...je kunt de D70 naar ik heb begrepen niet aansluiten op een belichtings-set.[/quote:579414e3f5]

jawel hoor, moet alleen een verloop voetje op… :slight_smile:
en vergeet niet dat de D70 geen USB1.1 is maar [b:579414e3f5]USB 2[/b:579414e3f5] dus dat dat ook gewoon sneller werkt… ik moet ff nikon capture updaten dan kan ik het je laten weten of het werkbaar is…

:slight_smile:

het is wel een super camera!!

nou, "tergend langzaam", dat klinkt niet erg bemoedigend. De D70 is natuurlijk een consumentencamera, maar ze hebben verder wel alle moeite gedaan om hem snel te maken.

@beammeup: Aansluiten op flitsers lijkt me niet zo’n probleem. Dat doe je gewoon met een flitsblokje bovenop de camera. Is ook veel handiger, struikel je ook niet over het snoertje.

HSL, zitten we vrijwel gelijk te typen

Het lijkt me verder idd een prima camera, zeker voor het geld. Alleen Nikon noemt de aansluiting USB 2.0, maar de snelheid schijnt niet hoger dan1.1 te komen,
zie: hier

Maar als je een testje zou willen doen lijkt me geweldig :smiley:

De D70 heeft wel USB 2 maar is net zo snel als USB1 (12 MBps) Wat het voordeel van het USB2-busje dan is moet je mij ook niet vragen...

Lees de review op http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page27.asp

edit: gut Bob wat zijn we het weer eens…

Misschien is het geen voordeel maar een beperking ? dus dat je hem alleen op een USB 2 poort kan aansluiten ? en dan toch de lage snelheid van USB 1 hebt :?

vreemd…

Overigens weet ik niet of Capture nu al tevreden gebruikers heeft, maar ik vond versie 1 en 2 absolute bagger. In combinatie met ee 1Dx traag als een bak dikke str... Het werkt niet lekker en is ook nog eens behoorlijk prijzig.

Tip van de dag: investeer je geld liever in een vette en snelle CF-kaart en schiet er lustig op los. Kaartje leeglezen met een USB2 cardreader op een USB2 bus. Laad de plaatjes in iView-Media of zo (iPhoto is niet echt het programma hiervoor) en laat het verzamelde volk kiezen uit de verschillende plaatjes op het scherm.

Ik weet niet hoe je gaat flitsen, maar met een IR flitstrigger ben je het baasje in de studio.

Nou, dat was precies wat ik wilde weten, of er al mensen zijn die het gebruiken en wat zij ervan vinden.

Flitsen gaat inderdaad met een ir flitsblokje wat de studioflitsers ontsteekt.

Waarom ik het gelijk op het scherm wil zien is omdat de LCD schermpjes op camera’s toch een beetje klein zijn om een foto echt te beoordelen. Vaak kom je er achteraf achter dat je het net ff anders had gewild. En om nou elke keer zo’n kaart eruit te halen. Ik wil zo weinig mogelijk nabewerking dus liever gelijk goed. Het gaat om een boel foto’s dus het moet een beetje efficient

iView heb ik ook aan gedacht, schijnt dat je er ook een “runtime” browser mee op een CD kan zetten die je aan een klant geeft ? Ik gebruik zelf veel de browser van Photoshop, sowieso doet PS de omzetting van de RAW beelden snel en met behoud van alle mogelijkheden die de krakkemikkige Nikon software ook heeft. En je zit gelijk in het programma waar je het uiteindelijk toch wilt hebben.
Zeker nu je PSD files kan plaatsen in ID en AI :smiley:

Je 'leert' vrij snel plaatjes op het schermpje te beoordelen hoor. Bovendien heb je op de D70 toch ook een histogram-functie? Als je eenmaal alles hebt ingeregeld is er niet zo veel meer dat af zal wijken van het ideaal. Ik weet niet wat je wilt gaan schieten, maar neem flink de tijd om alles goed voor elkaar te hebben; cmara, licht, kleur, setup. Meet je de flits met een flitsmeter? Zoek dan goed uit wat het gevolg is van correcties en gevoeligheid.

Let wel op dat mijn ervaringen met Capture twee versies achterlopen…

iView Media Pro is een prachtig pakketje. Is ook een wintelversie van. Zijn geld al drie keer waard geweest.

Gebruik het een keer om zo vanuit je beeldcatalogus de plaatjes in InDesign of Quark te slepen en je weet niet wat je al die tijd gedaan hebt met importeren en navigeren door al ie mapjes heen.

[quote:8ad845d027="EagerB0bNerd"]Misschien is het geen voordeel maar een beperking ? dus dat je hem alleen op een USB 2 poort kan aansluiten ? en dan toch de lage snelheid van USB 1 hebt :?

vreemd…[/quote:8ad845d027]

Misschien is het wel een usb 2.0 poort. Kan zijn dat de interne firmware de usb 2.0 chip niet ondersteund.want een usb poort is een usb poort dat zijn alleen draadjes. Misschien komt het wel met de (volgende) firmware update.

Ik heb een beetje zitten rondneuzen, het schijnt inderdaad USB 2 te zijn, maar er wordt binnen USB ook het onderscheid gemaakt tussen "high speed" (12 Mbps) en "full speed" (400 ? Mbps) ? anyway, het blijft een beetje vaag verhaal.

Een firmware update is net twee weken geleden uitgekomen, had je die al gedaan ?

Als je eens tijd hebt zou ik het leuk vinden als je een testje kon doen. Dus foto maken vanaf je mac met Capture, en dan kijken hoe lang het duurt voor het beeld binnen is.
(Als je capture hebt, anders stuur me een PB )

Heb je verder een idee hoe het met de levertijden staat ? Ik heb nog geen tijd gehad om erachteraan te gaan, heb wel gehoord dat ie slecht leverbaar is.

[quote:c5666d0f58="EagerB0bNerd"]Een [url=http://www.dpreview.com/news/0406/04062901d70firmware.asp] firmware update [/url] is net twee weken geleden uitgekomen, had je die al gedaan ?[/quote:c5666d0f58] was al op mijn camera gedaan toen ik hem kreeg... en die heeft wat het USB 2.0 verhaal niks toegevoegd..

heb het trouwens getest met capture control… werkt prima…
als je niet te snel foto’s achterelkaar maakt… dan merk je er niks van…
want de foto’s worden eerst in de cache geladen… en dan naar je computer gestuurd…

ik zou vanavond wel de precieze tijden op kunnen nemen voor je… :slight_smile:

grtz HS-L

ok, dat zou mooi zijn. Ik ben vooral geinterresserd hoe lang het duurt tussen dat je "klikt" en dat het beeld op je scherm staat.

bedankt alvast

wellicht is het interessant voor je om een kleine set-up te (laten) maken bij een goeie fotozaak bij je in de buurt (Calumet ofzo) D-70, flitsertje, laptopje en gewoon eens in den lijve en proefondervindelijk het zaakje uit te proberen. Op papier/beeldscherm klinkt het allemaal zo leuk, maar er gaat toch niets boven 'real life'..........

Goed idee, Calumet had ik al gebeld. Sta ik ook op een lijst van mensen die ze gaan bellen als de D70 kit weer leverbaar is. Ze hebben hem trouwens wel met 28-200 mm Nikkor (als ik het goed onthouden heb) dat lijkt me weer wat veel van het goede, wat jij?

Die 17-80 kit-lens leek me een leuk lensje voor het betere huis tuin en keukenwerk, kunnen we voor het echte werk de lenzen gebruiken die er al zijn.

Zat natuurlijk ook te denken aan de Fuji S3Pro, maar die komt niet voor september. :frowning:

sorry, ben ff heel erg druk geweest. ik zal morgen ochtend of vanavond ff proberen om het te testen op de verschillende kwaliteiten.

Kijk 's op http://www.phaseone.com Leverancier van digitale achterwanden en software. Wij hebben oa een PhaseOne achterwand voor 1shot-klussen. De software is errug goed en prettig! Heel duidelijk, gebruiksvriendelijk, goed gebruik van de data in je captures en kleurtechnisch helemaal een feest. Er is een nieuwe versie beschikbaar van C1 dat eerst Capture One heette. Niet gratis maar volgens mij wel als proefversie gratis. En vlgs mij kun je daar ook met diverse andere camera's rechtstreeks mee werken (oa Canon 300d, 10d, 1ds en een aantal Nikon's). Check en probeer t eens!