Nikon Coolpix rariteiten

Gisteren gespeeld met een Nikon coolpix 4300 aan mijn G5 met 10.3.3.

Er gebeurden allemaal rare dingen waardoor ik niet meer weet of de camera stuk is, of het geheugenkaartje, of dat het aan de Mac ligt…

1. iPhoto bleeft stil staan bij het importeren. Geen enkele foto kwam binnen.
  2. via de Finder op de gemounte camera gegaan. In de NIKON mapjes vond ik de foto’s. Toen ik ze naar bureaublad wilde slepen gaf de helft van de foto’s een error en was onleesbaar.
  3. de foto’s die wel gelukt waren, heb ik bewaard, de rest weggegooid.
  4. de finder geeft aan bij alle fotos dat ze 160x120 pixels zijn. Dit klopt niet want ze zijn 2048x1536.
  5. de finder loopt vast en gaat 99% processor speed in beslag nemen.
  6. na een reboot gaat de finder weer moeilijk doen zodra de foto map geopend wordt.
  7. de camera geeft vervolgens aan dat de memory card niet goed is en geformateerd moet worden.
    8 ) pas nadat ik in Photoshop de foto’s heb geopend, en opnieuw heb opgeslagen, geven ze in de finder de juiste maat aan, en loopt de finder niet meer vast. Ik kan ze nu ook in iPhoto plaatsen.

Sorry voor het lange verhaal, maar wie kan meer licht doen schijnen op één of meer van de punten? Wie heeft ook zoiets meegemaakt?

Ik heb één keer gedoe met mijn 4500 gehad. Om volstrekt onduidelijke redenen was er geen beeld van de camera af te krijgen. Ik heb toen de kaart geformatteerd en daarna was alles over. Stond niks belangrijks op, dus verder niet veel aandacht aan geschonken.

Nikon adviseert de camera wel op “mass storage” te zetten en niet op PTP. (camera setup).

Dan zijn er nog twee valkuilen: als je je kaartje in een ander toestel hebt gehad / gebruikt hebt als opslag voor andere zaken kan het mis gaan. Nikon wil graag zelfgeformatterde kaartjes.
Als je de camera hebt losgekoppeld zonder eerst te unmounten wil het ook wel eens errors op je kaart geven.

Als laatste: koop een USB2 cardreader. Is tig keer sneller dan de camera aan de Mac hangen. Zeker met een G5 :smiley:

Ook is het verstandig om het formatteren van geheugenkaartjes in de kamera te doen. De computer schijnt op een andere manier te formatteren dan de camera, athans volgens de handleiding van mijn Olympus.

[quote:d9d07c2168="MacBjorn"]Ook is het verstandig om het formatteren van geheugenkaartjes in de kamera te doen. De computer schijnt op een andere manier te formatteren dan de camera, athans volgens de handleiding van mijn Olympus.[/quote:d9d07c2168]

Pardon, dat bedoelde ik ook met ‘zelfgeformatteerd’ maar nu ik het teruglees lijkt het me wat troebel…

Na enkele bevindingen op het windows platform is het voor mij duidelijke om altijd de geheugen kaart inderdaad in de camera te formatteren. En ook te snel los trekken van kabels tijdens unmounten (dus hier bedoel ik niet het lostrekken zonder unmounten), of het kaartje te snel uit de camera trekken levert erg veel problemen op. Helemaal je nu van die printers heb met ingebouwde readers.. Mensen trekken veel te snel hun kaart uit het apparaat..

@ colpolyp; welk merk kaartje is het? En heb je het inderdaad in een andere camera gehad? Dan geven de Nikon camera’s namelijk de meeste problemen…
Probeer eens de kaart uit te lezen met een cardreader (wat ik sowieso zou aanraden om de reden die Deskman net noemde) En anders ben ik bang dat je je kaart zou moeten formatteren, of gaat dat ook niet in de camera? Dan zou ik naar de dichtsbijzijnde prof. fotozaak lopen… [size=9:d71b117641]Ik weet wel een goed adres voor je, maar mag geen reclame maken… :stuck_out_tongue: Dus stuur ff een Pbtje dan…[/size:d71b117641]

Bedankt voor de tips. Hij is inderdaad er uit getrokken zonder te unmounten (door iemand anders) Volgens mij is het een Sandisk kaartje.

Ik ga het kaartje opnieuw formatten en nog eens proberen. Maar dit alles verklaart nog niet waarom de finder zo raar deed met de foto’s die van het kaartje kwamen.

Als de camera gemount is geeft hij een zwart beeld. Kan er misschien iets ingesteld worden zoals “do not disconnect” of zo totdat hij ge-unmount is? Anders snapt degene die het gaat gebruiken het niet denk ik…

De meeste fabrikanten bouwen inderdaad een soort van beveiliging in door op het scherm weer te geven dat de camera aan de computer hangt. Nikon doet dat bij de meeste modellen niet, helaas...

Dat probleem van die resolutie van 160 X 160 heb ik zelf ook een keer gehad binnen iPhoto, terwijl de bestanden van een FujiFilm S2 (6MP) kwamen. Maar in Photoshop waren de foto’s inderdaad gewoon in orde… Volgens mij is het gewoon een bug in iPhoto, de laatste versie van iPhoto heeft er tot nu toe geen last van. (Al werk ik ook heel erg weinig met iPhoto, alleen als ik snel een diashow moet geven van de op dat moment gemaakte foto’s…)

[quote:5e0923773c="colpolyp"]Als de camera gemount is geeft hij een zwart beeld. Kan er misschien iets ingesteld worden zoals "do not disconnect" of zo totdat hij ge-unmount is? Anders snapt degene die het gaat gebruiken het niet denk ik...[/quote:5e0923773c]

Nou zit er bij elke camera tegenwoordig een boek, TFM (The Fucking Manual) een kaartje met de korte tips en een poster met first steps. Als ook dat allemaal overgeslagen wordt…

Scherm aan laten staan kost relatief veel stroom. Derhalve gaat het uit. Erger zou het zijn als je halverwege het kaartje lossen ineens batterij-uitval had. Die stekkertjes moeten gewoon een electronisch lock krijgen dat hij er niet uit kan voordat alles klaar is. maarja, dan krijg je weer van die plaatjes van losgescherde G5 frontjes…

Ja das ook wel weer zo maar ja de gewone consument wil gewoon pluggen en playen. En de Mac gebruiker verwacht al helemaal dat het zo werkt.

Nou ja ik zal mijn vriendin (want het is haar camera) er op wijzen. We gaan de kaart formatteren en kijken of het gaat werken.