Nikon D70 en Photoshop CS (Adobe RGB) [solved]

Hallo daar,

Sinds een tijdje in bezit van een Nikon D70, wereldcamera kan niet anders zeggen. Echter, na wat gestoei met kleuren kwam ik erachter dat ik het beste het interne kleurprofiel van de camera op Adobe RGB kon zetten…meer colorspace dus. Nou komt het: Als ik in Photoshop CS (gecalibreerd op Adobe RGB) een foto open, krijg ik dus de melding dat het door mij ingestelde kleurprofiel niet in het document is ingesloten. Met andere woorden PS CS lijkt dus de files uit mijn camera niet als Adobe RGB te herkennen… :?

Is er een Nikon D70/Adobe CS user hier die me verder kan helpen?

greetings!

dan ken je zelf het profiel toe image>mode>assign profile en dan kies je AdobeRGB

ik heb die melding trouwens nog niet gezien, is het als je een JPG opent ?

[quote:ef0e87d0ce="EagerB0bNerd"]dan ken je zelf het profiel toe image>mode>assign profile en dan kies je AdobeRGB

ik heb die melding trouwens nog niet gezien, is het als je een JPG opent ?[/quote:ef0e87d0ce]

Ja, dat zou ook kunnen, maar ik wil gewoon dat het ‘werkt’ bij openen van het bestand :slight_smile:

Het maakt niet uit of het nou een NEF of een JPEG betreft…

Kijk even op de CD's die bijgeleverd worden naar PS plug inns en kleurprofielen.

Ik zelf gebruik een D100 op Adobe RGB, alle software geinstaleerd en dan opent PS hem bij mij als NIKON AdobeRGB 19nogwat. Vreemde is dat ik mijn PS wel standaard op (gewoon adobe) AdobeRGB heb in gesteld en hij moet vragen als er een ander profiel geassigned is, maar hij opend hem dan gewoon zonder melding als Nikon AdobeRGB

[quote:0803678b58="BlueRose_76"].... en dan opent PS hem bij mij als NIKON AdobeRGB 19nogwat. Vreemde is dat ik mijn PS wel standaard op (gewoon adobe) AdobeRGB heb in gesteld en hij moet vragen als er een ander profiel geassigned is, maar hij opend hem dan gewoon zonder melding als Nikon AdobeRGB[/quote:0803678b58]

Je bedoelt Adobe RGB (1998) :slight_smile: ?

Ik kan alleen Nikon View vinden in de doos…

vreemd,

als je een NEF beeld opent krijg ik het PS RAW venster
daar kan je de kleurruimte kiezen, maar die staat altijd op Adobe RGB

Ik heb trouwens de Nikon software niet geinstalleerd, die botst met de Photoshop Plug-in.
Photoshop (met de RAW 2.2 plug-in) is beter in het openen van NEF, en vooral véél sneller.

[quote:f259fa38f4="EagerB0bNerd"]vreemd,

als je een NEF beeld opent krijg ik het PS RAW venster
daar kan je de kleurruimte kiezen, maar die staat altijd op Adobe RGB

Ik heb trouwens de Nikon software niet geinstalleerd, die botst met de Photoshop Plug-in.
Photoshop (met de RAW 2.2 plug-in) is beter in het openen van NEF, en vooral véél sneller.[/quote:f259fa38f4]

Klopt, ik bedoelde ook voor JPG’s, en tiffs (op de D100 dan).
Het werken met NEF’s heb ik een tijdje geleden al op gegeven, te traag voor productie en een hell als je series met op kleur aan elkaar afgestemde onderwerpen moet maken. (Als iemand een snellere, geautomatiseerde manier van werken weet hoor ik het graag.)

Je bedoelt Adobe RGB (1998) :) ?

Ik kan alleen Nikon View vinden in de doos…[/quote]

Mijn profile geeft na openen; “Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000” aan, ik zal even zoeken of dat ook een standaard profiel in een kleurprofielenmap is

EagerBobNerd:

Je hebt gelijk…ik heb die PS NEF/RAW een tijdje geleden geïnstalleerd…en dat doet ie inderdaad goed, dus op het gekozen profiel. Mijn excuses voor de slordigheid.

Maarrrr: Waarom zou het in JPEG niet gaan dan?

In Bibliotheek>App.Support>Nikon>Profiles heb ik een heel mapje met nikon profielen. Waarschijnlijk is dat met NikonView Mee gekomen. In mijn systeem-Colorsync-map staat een alias naar deze nikon profielenmap, waar van ik zeker weet dat ik die daar niet in heb gezet. Van hier uit leest PS waarschijnlijk de Nikon profielen in.

Mocht je deze profielen niet vinden geef dan even je mail, dan kan ik ze over schieten.

EDIT: Ohja, gaat waarschijnlijk ook niet werken omdat deze profielen natuurlijk voor de D100 zijn.

[quote="BlueRose_76"]In Bibliotheek>App.Support>Nikon>Profiles heb ik een heel mapje met nikon profielen. Waarschijnlijk is dat met NikonView Mee gekomen. In mijn systeem-Colorsync-map staat een alias naar deze nikon profielenmap, waar van ik zeker weet dat ik die daar niet in heb gezet. Van hier uit leest PS waarschijnlijk de Nikon profielen in.[quote]

klinkt aannemelijk, maar ik heb niets van Nikon geinstalleerd, de CD zit nog dicht, en bij mij werkt het wel goed?

Die profielen zouden geen invloed moeten hebben op Photoshop CS zou ik zo denken....toch?

De prefix ‘_DSC.xxxx.NEF’ ipv ‘DSC_xxxx.JPEG’ (dus de underscore eerst) is wel goed volgens de D70 manual…dat houdt in dat het Adobe RGB (1998) profiel is gekozen…Maar op een of andere manier lijkt het wel of die info niet in JPEG wordt meegeschreven… :? Of interpreteert PS het verkeerd…hij roept: Het volgende profiel is ingesloten: Nikon D70…

[quote:285846414e="EagerB0bNerd"]....klinkt aannemelijk, maar ik heb niets van Nikon geinstalleerd, de CD zit nog dicht, en bij mij werkt het wel goed?[/quote:285846414e]

Ik wou dus net zeggen: Gebruik al jaren Photoshop en onder OS9 met mn Coolpix 880 crashte dat rare NikonView steeds, dus dat heb ik meteen getrashed…

Wil gewoon in PS mn JPEG’s in Adobe RGB openen… :x

Je Nikon D70 schrijft de profielinfo weg in een EXIF-tag. In Photoshop 7 kon je een plugin downloaden die die informatie 'overruled': De 'Ignore EXIF-colorspace Plug-In" In Photoshop CS zit deze functionaliteit al ingebakken:

Kijk bij de voorkeuren bij ‘File Handling…’…
Vink ‘Ignore EXIF-tag’ aan…

PS CS zal nu iedere keer bij het openen van een beeld uit je D70 een waarschuwing geven.
Klik bij de waarschuwing op:

"Assign working RGB: je werkruimte in Photoshop (Bij voorkeur Adobe RGB (1998) of een variant daarvan)

Ik ben, de soms omslachtige werkwijze ten spijt, een voorstander van deze waarschuwingsvensters:
Ze dwingen je keer op keer goed na te denken over de wijze waarop je colormanagement toepast in Photoshop

Je hebt gelijk over het bewust omgaan met colormanagement Elian...maar je hebt wel mn vraag beantwoord..waarvoor hartelijk dank!

[edit] Te vroeg gejuigd…PS roept nog steeds: Profiel: Nikon D70[/edit]

Het assignen heeft niet zoveel zin, omdat je bij kleurmanagement elke schakel al gedefineerd moet hebben staan. Dus ook de die van je input (je D70).

*hehe* Dat heb ik in de camera dus ook ingesteld...zoals ik hierboven al meldde over de 'prefix'

He..... :? Da's weird... Als ik 't goed begrijp staan je 'Color Settings...' in PS CS op Adobe RGB (1998) bij je RGB werkruimte? En staat je camera eveneens op Adobe RGB?

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn is het feit dat de verschillende profiel-tags soms lichtjes van elkaar afwijken.
Je denkt zo in beide gevallen een identiek Adobe RGB geselecteerd te hebben… maar niet dus.
Da’s de reden dat Photoshop je die waarschuwing geeft.
Om te zien of er daadwerkelijk kleurverschil zit tussen beide profielen is het zinvol eens een beeld te openen met: "Leave as is (No colormanagement)… en een met een Adobe RGB (1998) profiel wat je volgens m’n eerder beschreven werkwijze toepast.

Ben benieuwd…

Ja inderdaad...vreemd he? Je zou toch verwachten dat profieltags naadloos aan elkaar aansluiten/ Wat heeft een profiel anders voor zin?

Misschien Nikon firmware…? Ik ga effe stoeien!

[quote:7ae7cfd99d=“Elian”]He… :? Da’s weird…
Als ik 't goed begrijp staan je ‘Color Settings…’ in PS CS op Adobe RGB (1998) bij je RGB werkruimte? En staat je camera eveneens op Adobe RGB?

Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn is het feit dat de verschillende profiel-tags soms lichtjes van elkaar afwijken.
Je denkt zo in beide gevallen een identiek Adobe RGB geselecteerd te hebben… maar niet dus.
Da’s de reden dat Photoshop je die waarschuwing geeft.
Om te zien of er daadwerkelijk kleurverschil zit tussen beide profielen is het zinvol eens een beeld te openen met: "Leave as is (No colormanagement)… en een met een Adobe RGB (1998) profiel wat je volgens m’n eerder beschreven werkwijze toepast.

Ben benieuwd…[/quote:7ae7cfd99d]

Erg handig in dezen is de programma-suite [url=http://chromix.com/colorthink/?-session=tx:6048F70E2A4280A596C4A8214E45C3A6]Chromix ColorThink[/url]

Is volgens mij al vaker door Erik aangeraden… ik heb de tip iig van hem.

Kost je wel $99,-- maar dan heb je een werkelijk briljante set tools wanneer je veel met colormanagement doet