Nix Meer Met OS9

[color=darkred:72a700ae3e][/color:72a700ae3e] Had Ik Het Maar... OSx. Met Mijn 9 Ken Ik Niet Veel Meer... Alles Is Voor OSx. Messenger... Modzilla... Noem Maar Op...

En Nu Loopt Dit Ding Steeds Vast…

Opnieuw installeren Vertikt Ie…

Me Printer Installeren Ook…

Updaten Naar 9.1 Doet Ie Niet…
(Wat Nou FirmWare Verouderd? Volgens Me Mac Niet)

Dus Ook Update Naar 9.2 Ook Niet :evil:

Moet Ik Dan Toch Maar Een PC? :cry:

Helluuuuuuuuuuup! En Ik Ben Zo Gek Op Mac!

vertel eerst eens wat voor een systeem je hebt en wat voor Mac :)

IMac... G4... Standaard OS8 Waar OS9 Op Geinstalleerd Is... :D

op een imac G4 moet je met gemak volgens mij X kunnen instaleren, of heb je een specifieke reden waarom niet

Ik draai OSX op een G3, waarschijnlijk lukt het met een G4 dan ook wel toch! :? :wink: Gewoon doen! (of wachten op Panther!)

Dennis

Eh... Omdat Ik OSx Niet Heb...?

OS9 Opnieuw Installeren Gaat Niet Eens Meer…

Updaten naar 9.1 & 9.2 Niet…

Laat Staan OSx…

Maar ThnX Voor De Reactie… :smiley:

[quote:e858022fba="* Melody"]IMac... G4... Standaard OS8 Waar OS9 Op Geinstalleerd Is... :D[/quote:e858022fba]

Eh, ik denk dat je een G3 bedoelt… OS 8 heeft nog nooit op een iMac G4 gedraaid… dus ik neem aan dat je het over een gekleurde iMac hebt en geen G4 met TFT-scherm, toch?

Hoeveel Megahertz heb je? 233? 333? 350? of hoger? Hoeveel RAM geheugen heb je er in zitten? Dit is erg belangrijk voor OS X, zoveel mogelijk RAM! :roll:

[quote:6be43ab0fb="* Melody"]IMac... G4... Standaard OS8 Waar OS9 Op Geinstalleerd Is... :D[/quote:6be43ab0fb] Hier klopt iets niet. Een iMac G4 waar standaard OS8 op zat: No way!

De laatste iMac die met OS8 (8.6) geleverd is, was de derde serie iMacs (‘Kihei’, geproduceerd van okt.99-jul.2000) op 350 en 400Mhz incl. de eerste iMacDV. Maar ook die (in elk geval de iMacDV naar eigen bevinding) moeten prima OS X kunnen draaien…
Dus ik denk dat je gewoon OS X kan aanschaffen en kan installeren. Zorg wel voor genoeg geheugen.

Btw: als je toch de aanschaf van een andere computer overweegt, waarom moet het dan een PC worden? Je kan natuurlijk net zo goed een nieuwe Mac overwegen, toch? :lol:

[quote:8f9ecf0faa="Paul_B"]Hier klopt iets niet. Een iMac G4 waar standaard OS8 op zat: No way!

De laatste iMac die met OS8 (8.6) geleverd is, was de derde serie iMacs (‘Kihei’, geproduceerd van okt.99-jul.2000) op 350 en 400Mhz incl. de eerste iMacDV. Maar ook die (in elk geval de iMacDV naar eigen bevinding) moeten prima OS X kunnen draaien…
Dus ik denk dat je gewoon OS X kan aanschaffen en kan installeren. Zorg wel voor genoeg geheugen.

Btw: als je toch de aanschaf van een andere computer overweegt, waarom moet het dan een PC worden? Je kan natuurlijk net zo goed een nieuwe Mac overwegen, toch? :lol:[/quote:8f9ecf0faa]

Ha, ik was je net voor Paul_B! :stuck_out_tongue: :wink:

[quote:e5ace2f645="* Melody"]Eh... Omdat Ik OSx Niet Heb...?

OS9 Opnieuw Installeren Gaat Niet Eens Meer…

Updaten naar 9.1 & 9.2 Niet…

Laat Staan OSx…

Maar ThnX Voor De Reactie… :D[/quote:e5ace2f645]

Als je eerst nog normaal met OS-9 wil draaien, moet je hem vooral [b:e5ace2f645]niet[/b:e5ace2f645] direkt over een versie van systeem 8 installeren. Apple instrueerde toen al dat het noodzakelijk is om eerst de harde schijf opnieuw met de OS-9 CD te formateren en pas daarna OS-9 te installeren. Daarna kun je probleemloos opgraden naar OS-9.1

Wil je dan nog OS-X erbij, moet de schijfgrootte wel voldoende zijn en die kun je er wel gewoon naast installeren! Succes!!! 8)

Ooooh.... Mensen... Voel Me Ineens Zoooo Dom Dom Dom...

Ja… Ik Heb een Gekleurde Imac…
Waar Wel DvD Op Stond Maar Toch Niet Te Gebruiken Was/Is…

Ai… En dan vragen over RAM-Geheugen en zo…
OS9 Formatteren… (Helleeeeeeeeep!)

Als Ik Wil Updaten Krijg Ik Een Melding Dat Mijn Firmware Verouderd Is…
Als Ik Dan FIRMWARE3.0 Van Internet Download…

En Wil installeren Krijg Ik De Melding Dat Er Nix Mis Is Met Me Firmware… Pffff…

Maar Goed… Mijn CD PowerMac G4 OS9 Programmatuurinstallatie…
Als Ik Deze Wil (Opnieuw Of Schone Installatie) Installeren…
Loopt Me Mac Al Vast Voor Er Nog Maar Iets Geinstalleerd Is… :cry:

Trouwens…? Wat Is Het Beste (Opnieuw Of Schone Installatie)
Om Mijn Bestanden Te Behouden?

Ooooh… Mensen…
Voel Me Ineens NOG Dommer…

Versie: Mac OS N1 - OS9 Ingebouwd Geheugen: 160 MB Virtueel Geheugen: 161 MB Gebruikt Op Mac

Waar Kan Ik Kijken Voor Meer Info?

Je Moet In Ieder Geval Van De Shift Toets Afblijven. Dat Levert Je Rsi Op.

Je gebruikt een Nederlandstalig systeem, je updates moeten ook allemaal N-versies zijn.

InstallatieCD’s van andere systemen (meegeleverd) zijn vaak hopeloos en draaien niet op andere modellen. Ooit kocht ik 9 bij mijn G4, maar die was te modern en kon niet installeren. Maar ook met een iMac CD is niet veel te beginnen op een G4. Leve de hardware check :cry:

Zorg dus in ieder geval voor een bruikbare OS9 CD. Desnoods een oude iMac 9.0.4 of 9.1 van iemand (van mij…)

Kun je wel van CD opstarten?? Is er misschien gewoon iets mis met je reader (als die ook al geen DVD lust…)

Een schone installatie zet je actieve systeem in een mapje oud systeem. Daarin zitten je voorkeuren opgeslagen. Als je systeem overstuur is is een schone installatie het beste en daarna met de hand eventueel de oude files weer terug plaatsen. (geef ze dan een kleurlabel mee, kun je ze later nog terugvinden als er iets misgaat!)

De reden waarom je geen OS 9 kunt installeren, is vanwege het feit dat je een G4-cd wilt gebruiken op een iMac, en dat kan simpelweg niet. De cd installeert -en gebruikt- allerlei specifieke G4-dingen, die niet werken op je iMac. Ga op zoek naar de originele cd's van je iMac, en installeer daarmee. Als dat geen OS 9 CD's zijn, zul je daar dan alsnog naar op zoek moeten.

Dan ben ik mischien een wonderkind, maar ik heb echt weleens OS-9 geïnstallerd vanaf een G4-cd op een iMac G3. En die iMac loopt nu nog steeds perfect.

Yessss! Gelukt... :D

(Inderdaad… 'T Is Een G3-Tje…)

Gewoon Alles (Net Als De Vorige X) Alles Eruit Gesodm…rt.
Behalve me Systeem-Map…
Opnieuw Me OS8.5 Geinstalleerd… Vanaf Me ‘C-toets’ Dan He…
(Hij Gaf Me Een Boel 'Problemen ’ aan zeg… Die Niet Optelossen Waren!)

Maar Goed… Toen Die OS9 CD… Pakte 'M Nu Wel… :lol:

Oke… Ik Moet Wel Heel Veel Er Weer Opgaan Zetten… Maar Goed…
Gek Op Dat Ding Toch…

Alleen… Updaten Vertikt Ie Nog Steeds Hoor…

Maar Idd… Mischien Is Het Wel Om Die Ned. Versie… :?

Hij Zegt Dus Dat “Firmware’” Verouderd Is…
En Dat Is???

Oke… Ik Gedownload… Getest… Blijkt Dat Mijn Firmware [b:44ca2ac5d1]OKE[/b:44ca2ac5d1] Is…
Tja… Wat Moet Je Dan Hé?

Trouwens… Ik Heb Altijd Al Wel OS9 Gedraait Op Me G3 Hoor…

[b:44ca2ac5d1]Turaan…[/b:44ca2ac5d1] Deed Ie Niet Hoor… Formatteren…
Zegt Dat Het Een Lezen-CD Is…

Hé wonderkind… “maar ik heb echt weleens OS-9 geïnstallerd vanaf een G4-cd op een iMac G3”
Zo Kom Ik OokAan Die OS9 CD

[b:44ca2ac5d1]Deskman?[/b:44ca2ac5d1] Dat Van DVD… Hé… Stond Er Standaard Op…
Als Ik Een Half Jaar Later Een Mac Had Gekocht Werd Het Wel “OnderSteund”

Staat Gezellie Toch… Die Shift - Toets… :innocent: [b:44ca2ac5d1][/b:44ca2ac5d1]

Kom jij ook gezellie naar de lounge? 8)

[quote:5c2f6b6d41="* Melody"][b:5c2f6b6d41]Deskman?[/b:5c2f6b6d41] Dat Van DVD... Hé... Stond Er Standaard Op... Als Ik Een Half Jaar Later Een Mac Had Gekocht Werd Het Wel "OnderSteund"

Staat Gezellie Toch… Die Shift - Toets… :innocent: [/quote:5c2f6b6d41]
Beetje geshift? Hoe dan ook, een install-CD formatteren is een zinloze actie. Maar als je dat soort zaken probeert wil ik ook wel zo bevooroordeeld zijn te denken dat je misschien die firmware ook niet helemaal goed kunt installeren… Dit goed gelezen?? Het is een beetje gepielemoos met paperclips en pieptoontjes :?

En firmware update 3??? Volgens mij moet je 2.4 hebben.

[b:908d1f269b]Beetje geshift? Hoe dan ook, een install-CD formatteren is een zinloze actie. Maar als je dat soort zaken probeert wil ik ook wel zo bevooroordeeld zijn te denken dat je misschien die firmware ook niet helemaal goed kunt installeren... Dit goed gelezen?? Het is een beetje gepielemoos met paperclips en pieptoontjes[/b:908d1f269b]

Waaaahaa Dat Werd Me Aangeraden Hoor!

Rustig maar allemaal! De Noordzee heeft nog genoeg watre om er een hele berg rotzooi in te flikkeren! 8)