NL-Alert 10 minuten later

Om 11:59 uur kreeg mijn vrouw op haar iPhone 6 Plus het NL-Alert. 10 Minuten later kreeg ik datzelfde alert op mijn iPhone 7 Plus. Met de melding dat mijn telefoon juist ingesteld is en dat ik niets hoefde te doen. Het tijdstip dat vermeld staat in de melding is 11:59 uur. Echter kreeg ik deze melding pas om 12:09 (kan een minuutje verschillen).
Heeft hier iemand een verklaring voor?

Heb je op de NL-Alert website gekeken?

Er zijn dus meerdere redenen mogelijk. Daarnaast kan ik mij ook nog voorstellen dat zo’n landelijk alert simpelweg niet bij iedereen in 1 keer binnen kan komen.

Ik denk ook dat ze dit doen dat niet iedereen tegelijk begint met rennen, anders wordt het al snel zo’n zooitje.

@Mac Daddy. De telefoon van mijn vrouw en die van mij lagen een paar meter uit elkaar. En beiden waren niet in gebruik maar wel standby. Bij de vorige alert had ik ook al problemen en deed hij het ook niet. Nu wel, maar 10 minuten vertraagd.

Moraal van dit verhaal: De vrouw krijgt het eerste woord…

NL-Alert werkt door middel van Cell-Broadcast. Een bericht wordt niet eenmalig stateful een op een (verzender verstuurt, ontvanger bevestigd dat hij aangekomen is) verzonden maar meerdere malen stateless one-to-many verstuurd. Elk bericht heeft een unieke identifier. Toestellen die het bericht bij de eerste broadcast al ‘horen’ zullen bij opvolgende broadcasts het bericht niet meer laten zien. Toestellen die een eerdere poging gemist hebben kunnen hem dus in een van de volgende pogingen oppikken. Dit verklaart het tijdverschil.

Dat jullie telefoons niet ver van elkaar liggen maakt niks uit. Het gaat niet van telefoon op telefoon. Het gaat van zendmasten naar telefoons in de buurt. Zitten jullie op hetzelfde netwerk? Zo ja, dan is het al vreemder, maar dan nog is die vertraging niet heel raar. Zo niet, dan kan dat al een verklaring zijn.
Het zou ook zomaar kunnen dat jouw telefoon verbinding had met een andere zendmast dan die van je vrouw. En nogmaals. Je moet bedenken dat dit bericht naar miljoenen telefoons in heel Nederland wordt uitgezonden.

De vorige keer deed ie het helemaal niet bij je en nu dus wel. Maar waarom ik ook naar de website refereer is dat je meer kans hebt om bij NL-Alert een antwoord op dit soort vragen te krijgen dan hier. Je kan vragen aan ze stellen erover.

Twee telefoons die op een andere cell zijn aangesloten ontvangen de cellbroadcast nog steeds op het zelfde moment, broadcast en pagings (bel oproepen) worden in een location-area/tracking-area uitgezonden op ALLE masten in dat gebied, tegelijk.

Het ligt voor de hand dat het toestel het eerste bericht gemist heeft, daar kunnen allerlei oorzaken voor zijn. Ook kan het technisch zijn dat de NL-Alert op T-Mobile of Tele2 of Vodafone later komt dan op bv KPN. Ik zou niet verwachten dat daar 10 minuten verschil in zit, dus zou de oorzaak eerder in het toestel gezocht moeten worden. Maar je ontvangt hem, da’s het belangrijkste :slight_smile:

Huawei en een Iphone 6 niets gehoord.

Oneplus met Android 8 las het bericht zelfs voor in mijn broekzak.
Ook wel apart.

Overigens vrijwel gelijktijdig met de eerste alarm-tonen op straat.

Dat baantje zou ik wel willen hebben. Elke eerste maandag van de maand om 12:00 op die knop gaan drukken. ?

Ja, we zitten beiden op hetzelfde netwerk. En, als ik me niet vergis, dan staat de zendmast hier op het dak.

Een zendmast op het dak is de slechtste zendmast, want de coverage naar beneden is nagenoeg 0 :wink: