Nog 1 vraagje...

Als ik Quark Xpress 3.32 op wil starten in de classicomgeving van OSX, krijg ik een foutmelding op de gebruikte hardware dongle.

Die hangt aan een iMate en op de een of andere manier wordt die niet meer gezien (de iMate wel, maar de dongle niet).

Ik heb gezocht naar nieuwe drivers etc. maar dat helpt me niet verder.

Is dit een bekend probleem? Ik gebruik 3.32 omdat we daar een prettige barcode extensie in gebruiken.

Boele

Ik gebruik ook deze versie van Quark, die heb ik met toestemming van mijn school, gekopieerd heb en die kan ik prima opstarten in de OSX -Classic omgeving zonder dat er enige dongle problemen ontstaan.

Hoe kan het nu dat jij wel een dongle nodig hebt terwijl die van mij het zo doet…

Dat komt omdat jouw school een gekraakte versie gebruikt, die jij nu hebt gekopiëerd.

Allbei hebben jullie dus iets gedaan wat niet mag; de school een gekraakte versie gebruiken en jij een illegale kopie!

[quote:2cb2a53606="KarelWillem"]Dat komt omdat jouw school een gekraakte versie gebruikt, die jij nu hebt gekopiëerd.

Allbei hebben jullie dus iets gedaan wat niet mag; de school een gekraakte versie gebruiken en jij een illegale kopie![/quote:2cb2a53606]
scholen hebben vaak dongelloze versies,… hadden wij ook op de HKU,… en die mogen de studenten ook gewoon kopieren voor thuisgebruik mits ze alleen maar voor studie gebruikt worden en niet voor andere dingen.

:slight_smile:

[quote:ba66710cf7="scd"]Als ik Quark Xpress 3.32 op wil starten in de classicomgeving van OSX, krijg ik een foutmelding op de gebruikte hardware dongle.

Die hangt aan een iMate en op de een of andere manier wordt die niet meer gezien (de iMate wel, maar de dongle niet). [/quote:ba66710cf7]

Er is wel een plug in die dongle doet vervangen. Maar welke, hmm, moet thuis even opzoeken.

Je moet de laatse driver van [url=http://www.griffintechnology.com/products/imate/] griffintechnology[/url] downloaden. Je krijgt dan een voorkeurenpaneeltje in OSX waarmee je kunt zeggen dat de iMate alleen naar OS9 / classic luistert. Ook moet je een extensie in je OS9 extensiesmap zetten.

Herstarten en daarna zou het moeten werken.

Bij mij heeft het uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik OSX en quark heb laten vallen. Moet ik perse in XPress iets doen dan stap ik terug op 9 (G4). De combinatie van ADB Kensington turbomouse en de dongel was niet stabiel te krijgen.

Bedankt voor de tip! Ga de Griffindriver zo downloaden etc.

Boele

Wellicht.... zou je kunnen updaten naar QXP 4... deze heeft (net als 5 en 6) geen dongle meer nodig....Ik heb vandaag nog een bestand van 6 naar 3.3 moeten afvoeren... en kwam ook die dongle tegen.... wat blijkt... ik heb een door Quark verstrekte extentie, die ik na een klacht over de dongle en USB opgestuurd heb gekregen.

Ik heb 4 met dongel... Zonder doet ie echt niks. Wel is het mogelijk de ADB dongel te verruilen voor een USB via Quark. Geen idee of ze dat nog doen, maar was destijds bij aankoop van een pakket met oude dongel mogelijk.

Ik geloof ook dat ik in de periode ruilde dat ze nog geen USB-oplossing hadden... maar bij navraag bij een oud-collega van me blijkt dat de nieuwe dongle een soort memory-stick schijnt te zijn... welliswaar met het gehuegen van een SIM-kaart, maar dat is net genoeg om die extentie die ik heb op te bewaren....

Zit me trouwens ook de juridische kant te bedenken… en als je een DOngle hebt, dan mag je cracks gebruiken… Je hebt immers een licentie, dus er is betaald… Mochten ze komen controleren, dan kan je altijd de dongle nog laten zien… Niks illegaals aan cracks in dit geval.

Er schijnt ook een dongel-Crack te zijn die eenn dongel simuleerd. Deze reageerd net als een dongel maar dan zonder dongel. Het is een stukje software wat je in Quark Xpress installeerd. (dus wanneer iemand het zelfde nummer draaid met dongen dan wil de versie met dongel-Creck niet opstarten.)

De dongelcrack gaat tot 4.0.3 Dus als je een 403 document krijgt aangeleverd weet je meteen hoe laat het is...

Hoe laat is het dan? (het klinkt als een voor oordeel).

Je kan namelijk gemakkelijk gebruikmaken van een dongel crack wanneer je een niet usb dongel hebt maar wel alleen maar usb poorten. Erg handig wanneer bv de de imate niet goed werkt! Maar verder alles legaal in huis hebt.

Als je een 4.0.3 hebt (legaal) dan doe je er verstandig aan deze gratis te updaten naar 4.1.1 die veel stabieler is en niet zo vaak meer crasht om duistere redenen. De gehackte versie is niet te updaten. Dus als je iemand ziet die nog in 4.0.3 draait is het meestal een niet helemaal legale XPress.

Een vooroordeel is dat niet, meer een opmerking voor wat het waard is. En mocht er iemand denken dat ik roomser dan de Paus ben: hoe denk je dat ik dat weet…?

Eeerlijk gezegd ben ik zat gekraakte 4.1-s tegengekomen.... net als 5 en 6... (waar de truuk simpeler is)...

Dus iemand met 4.0.3 is gewoon niet helemaal van deze tijd