Nog een switcher..

Hallo fellow Apple fans,

Ik heb sinds kort ook een PowerMac G5. Waarom: ?

Allereerst liep ik al heel lang met de gedachte een G5 erbij te kopen. In feite maakt het voor mij niet uit waarop ik werk. Met X11 , emacs. PS en Office kom ik een heel eind. Ik wil gewoon een platform dat ‘lekker’ werkt. Zelf ben ik software ontwikkelaar voor een groot amerikaans bedrijf met drie letters :wink: en heb een voorkeur voor *nix besturingssystemen. Ik ben met Linux aktief bezig sinds 94’ niet echt beginner dus. MacOSX sprak mij al lange tijd aan vanwege een coole desktop met een BSD kernel. Hoge coolness factor :slight_smile: Het enige dat mij lange tijd weerhield was het vreemde. Iedereen die met Linux werkt is 2e keus (platform support etc). Windows heerst. Nu heb ik (in tegenstelling tot veeeeel forum gebruikers geen hekel aan Windows) maar persoonlijk vind ik Windows te vaag en het vervuilt te gauw. Waar ik me overigens wel aan erger hier, is de erg cliche “instabiel, traag, onveilig discussie” maar dit terzijde. Nadat ik de uitgelekte DVD van MacOSX86 thuis geinstalleerd had was ik om. Ik wil niet wachten, ik wil nu een Mac! Verbazingwekkend is wel hoe goed MacOSX86 al werkt op de huidige generatie P4’s . LAN , Sound alles werkt, zelfs Photoshop CS draaide onder Rosetta redelijk, petje af! Dit belooft veel goeds!

Trouwens het design van de apple hardware is net zo cool als het OS zelf. Goed over nagedacht, en vriendelijk… alleen die muis dat moet een vergissing zijn …

Eerlijk gezegd denk ik dat veel huidige Linux’ers MacOSX zullen gaan omarmen zodra de Intel macs op de markt verschijnen en dat is heel positief! (En voor de alto’s . tsja jullie moeten iets nieuws gaan zoeken ) :wink:

[quote:9c05cd22a8="Sanhi"](En voor de alto's . tsja jullie moeten iets nieuws gaan zoeken )[/quote:9c05cd22a8] Ach... dan switch ik tegen die tijd wel.

[size=9:9c05cd22a8]Naar Windows[/size:9c05cd22a8]

[edit] spoelt mond met water en zeep[/edit]

Zou ik maar doen Freek! :wink: @Sanhi, die OSX86, is dat die beroemde en beruchte hack van OS X die op een PC zou draaien?

Klopt vogel, het is meer dan een hack, het is een volwaardige Tiger installatie incl. iTunes en iPhoto. Als je de goede hardware hebt (een moderne P4 met SSE3) draait dit heel aardig. De performance is heel goed te noemen. Wat nu natuurlijk wel een beetje triest is dat deze versie van Tiger gewoon 32 bits is. Zelf vermoed ik dat de eerste versie van MacOSX voor Intel ook 32 bits zal zijn, maar wie weet. Een ramp lijkt me dat overigens niet, of zijn er mensen die vinden dat ze 64 bits dringend nodig hebben?

Wel als je een 64-bitter hebt. Ik vind trouwens totale keuzevrijheid over welk systeem je wilt te gek, alleen lijkt me dat wel het einde van de Mac. Als ze het nu al kunnen porten naar PC... De tijd zal het leren. Feit is wel dat fabrikanten veel meer aan software dan aan hardware kunnen verdienen, kijk maar naar Microsoft.

[quote:4a1499084e="Sanhi"]alleen die muis dat moet een vergissing zijn ... [/quote:4a1499084e] Nee hoor, ik kan er prima mee werken. Als ik jou was zou ik het ook eens proberen. Schijnt onder andere beter te zijn tegen rsi. Wanneer je de control ingedrukt houdt krijg je de functionaliteit voor wat normaal de rechter muisknop is.

Als hier weer eens een Mac desktop komt, dan hang ik daar zeker geen Apple muis aan. Die eenknopsdingen vind ik niet fijn en het machtige muisje is machtig veel te duur. Niemand verplicht je om met een Apple muis te werken.

de oude muis gaat eruit en dan zal, als de oude muizen "op" zijn de mighty-mouse goedkoper worden... (als je nu een imac koopt, dan zit daarvolgens mj standaard een mightymouse bij)

Wat ik heb gelezen over de Mighty mouse schijnt hij nogal klein te zijn. Dat vind ik trouwens ook van de meegeleverde 1 knops muis. Overigens past het witte toetsenbord en muis niet bij mijn twee 19" Zwarte TFT's.

Updateje na 1 week MacOSX:

Aangezien dit mijn switch topic is, wil ik wel even melden dat ik steeds enthousiaster wordt over MacOSX. Ik heb nu behoorlijk wat extra software erop gegooid ( onder Windows zou ik nu al een behoorlijk onoverzichtelijk Programma’s menu hebben gehad). Wat me opviel is dat 2 programma’s geinstalleerd had (VNCViewer en Firefox) die afhankelijk bleven van hun disk image. Dat wilde ik niet dus heb ik ze eerst weer weggegooid en vervolgens weer naar de “Applications” map gesleept. toen lukte het wel. Dat slepen heb ik nog niet helemaal onder de knie… Vaak kom ik beter uit de voeten met de oude vertrouwde terminal… (alleen die keybindings!!!) Wat me ook irriteert zijn het aantal reboots … positief daarentegen weer de snelheid van booten…

je moet programma's UIT hun diskimages kopieren naar de programmafolder, niet een snelkoppeling maken naar het DMGtje...

Het is me niet volstrekt duidelijk wanneer je een snelkoppeling maakt, of iets kopieert . Is hier een duidelijk 'afspraak' over?

Je dock is een verzameling snelkoppelingen, dus daarheen slepen creert enkel een snelkoppelng naar de originele locatie. Evenals de linker-kolom van je finder-venster.

als je het programma, dat in een DMGtje staat, sleept naar je programma map, dan kopiert ie m.

sleep je m naar je dock, dan maakt hij een snelkoppeling:

je moet dus het progje uit de diskimage slepen naar je programma map
en dan je progje uit je programmamap in je dock slepen…

( :apple:-C = kopieren :apple:-V is plakken :apple:-X is knippe, maar in de finder werkt dat niet (altijd))

[quote:a7bff9f8d9="Sanhi"]Wat me ook irriteert zijn het aantal reboots ...[/quote:a7bff9f8d9]Waar moet je dan zoveel voor rebooten?

mss omdat je als je je mac nieuw uit de doos haalt je altijd de nieuwste updates te downloadn krijgt aangeboden (van OSX 10.4.0 naar 10.4.2 enzo)

ja net uit de doos betekent veel nieuwe software installeren. Niet echt een ramp rebooten, maar ik dacht dat dat een windows ziekte was ;)

[quote:986f6e68fc="Sanhi"]Trouwens het design van de apple hardware is net zo cool als het OS zelf. Goed over nagedacht, en vriendelijk... alleen die muis dat moet een vergissing zijn ... [/quote:986f6e68fc] Wat, die tepelmuis? :D

Er is een hele discussie over de voor- en nadelen van een- vs. meerknopsmuizen. Als je een meerknopsmuis gewend bent, is een eenknopsmuis maar moeilijk wennen. Ik ben apple-gebruiker van nature, maar ben ook geswitcht naar een meerknopsmuis met skrolwiel. Dan maar RSI.