nog een virtual pc vraagje

ik heb virtual pc 5 maar ik heb een japanse hadleiding erbij gehad en jammer genoeg ken ik geen japans. ik heb vpc geinstalleert maar ik snap t nog niet zo als t moet. ik heb begrepen dat je een OS Pack moet hebben om aan de slag te kunnen weet jij waar ik die vandaan kan halen en hoe duur ze ongeveer zijn alvast bedankt voor de info

Als ik me niet vergis moet er bij VPC een opstartdiskette zitten geleverd als een disk image. Je moet deze eventje selecteren als virtuele Diskette in station A. Hij start dan hiervan op in dos en je kan de windows cd erin stoppen. Als ik me geoe herinner kon je met Win XP zelfs meteen van de cd opstarten. Cdtje in je mac VPC STarten en huppa installeren maar:)

't Is inderdaad gewoon een kwestie van zelf een OS installeren als je nog geen OS Pack hebt. Even de DR-DOS (dacht ik) virtuele diskette "mounten" om een Virtuele bak op te starten en dan kan je gewoon Windows, Linux of whatever installeren...

Of vraag gewoon iemand die al een installatie heeft gedaan of 'ie zijn image even wil kopieëren…

Ik heb gisteren nog VPC geinstalleerd op mijn nieuwe iMac. En dat is eigenlijk heel simpel. Eerst VPC installeren (slepen naar HD), vervolgens opstarten en dan vraagt VPC een setup methode te selecteren. Kies dan 'create a pc manually' en vervolgens kies je 'install an OS onto an empty PC' . Dan moet je invoeren welk OS je wilt installeren en hoeveel geheugen je dit wilt toekennen. Vervolgens selecteer je 'No' bij de optie 'enable undo drives', geef je het OS een naam en een locatie en klik je op 'create'. Dan verschijnt het door jouw geslecteerde OS in het Virtual PC-venster en klik je 'start up'. Vervolgens kies je 'boot-up from cd' en kun je van start gaan met het installeren van het windows OS. In mijn geval was dat Windows 98 en duurde dat ongeveer een half uurtje. Daarna wijst alles zich vanzelf. Denk eraan dat als je met je muis het VPC-venster wil verlaten dat je dan de option-toets ingedrukt dient te houden.

succes!

[quote:508c72c6c6="Haddock"]... Vervolgens selecteer je 'No' bij de optie 'enable undo drives'...[/quote:508c72c6c6]

Ik kan eigenlijk adviseren juist WEL undo drives te gebruiken. Dit is echt een super-handig iets binnen VPC. Ik heb bijvoorbeeld een Windows 2000 Installatie die ik nagenoeg geperfectioneert heb (in Windows begrippen ‘perfect’ dan, het blijft naar Apple standaarden natuurlijk gewoon ernstig kut). Bij het installeren, verbeteren van deze installatie heb ik er steeds voor gekozen om (bij afsluiten) de wijzigingen door te voeren. Nu heb ik dus een schone en lekker lopende installatie.

Als ik nu eens iets wil proberen op een PC (programmaatje even proberen ofzo) kan ik dat gewoon installeren, verkloten, in de war schoppen, maakt allemaal niet uit, als ik bij afsluiten kies om de wijzigingen te “vergeten” heb ik weer de originele schone installatie terug…

Natuurlijk kun je er ook voor kiezen een eenmaal goed lopende installatie te backuppen, maar ik vind die undo-drive optie persoonlijk reuzehandig…