Nog eens een vraag van een macnewbee

Hallo allemaal,

Ik moet zeggen lekker veel info hier dat maakt een switch een stuk gemakkelijker.

Maar ik zou eigenlijk eens willen weten maakt een mac ook gebruik van een bios of zit dit alleen in een windows pc, misschien een stomme vraag maar ben nog een macdigibeet :frowning: .

Ook ben ik er nog jiet helemaal uit een imac G5 20 inch 20 mhz zag ik helemaal zitten echter ben ik nu diverse stukjes tegengekomen dat er veel problemen met het beeldscherm , moederboard zijn.

Help het is best een grote uitgave, geeft die nu wel of niet veel problemen, draai nu op een packard bell uche maar die draait al 4 jaar probleemloos de hardware uiteraard he, de sofware heb ik het niet over.

Graag jullie expertise
Groeten
Edwin

Hoi Edwin!

Ik neem aan dat er wel een bios op het mobo zit, anders zou de computer niet op kunnen starten. De bios zorgt dat je opstart harde schijf gevonden wordt etc.

Hoeveel problemen er met iMac’s zijn weet ik niet precies, maar ik heb de mijne nou een week en het loopt als een zonnetje!

neejjjj een Mac heeft Open Firmware en geen BIOS. Je hoeft echter NOOIT iets te doen of te veranderen in de Open Firmware van een Mac. Maar het kan wel.

Hier meer.

zit ik er even naast zeg.

hmmmm leuke vraag.

Pliep, open firmware of niet…
Technisch gezien zou er wel een bios in moeten zitten naar mijn mening.

de bios (basic input output system) zorgt er tijdens de POST (power on self test) voor dat de diverse componenten met elkaar babelen.
Dit is teminste in de PC wereld zo , en aangezien de architectuur niet echt afwijkt, je hebt immers ook gewoon een processor, memory, hdd, pcibus etc… zal naar mijn mening wel een bios op het systemboard van een mac zitten.

als ik zin heb zal ik wel eens m’n mac open rukken en naar een bios chip op zoek gaan.

Mijn idee is gewoon dat open firmware hetzelfde als een Bios is

mocht iemand het beter weten , post dan ff, dan leer ik ook weer iets :smiley:

[quote:745c76caad="Pliep"]neejjjj een Mac heeft Open Firmware en geen BIOS. Je hoeft echter NOOIT iets te doen of te veranderen in de Open Firmware van een Mac. Maar het kan wel.

Hier meer.[/quote:745c76caad]

En uit je eigen link :

[quote:745c76caad]Open Firmware fulfills the same tasks as BIOS does on PC computers.[/quote:745c76caad]

Basicly doet het dus mooi hetzelfde, hardwarematig zijn er natuurlijk verschillen , maar je hebt gelijk, je blijft er best gewoon mooi uit. Op Pc daarintegen, zou ik verloren zijn zonder biosconfiguratie :slight_smile:

Open Firmware doet ongeveer hetzelfde als BIOS ja, behalve dan:

• dat OF een open standaard is
  • dat OF cross-platform werkt
  • dat OF veel meer mogelijkheden en instellingen heeft
  • dat OF een commando-shell heeft in plaats van menu’s

Zo hebben wij de FireWire Target mode (T ingedrukt houden bij het opstarten) dankzij OF. OF is in staat te booten vanaf FTP lokaties of een bootloader te bieden met een keuze uit verschillende OS’sen. BIOS niet.

Google eens naar Open Firmware en ziet… het doet net zoals BIOS hetzelfde: de PC klaarmaken om het OS te booten, maar er is een wereld van verschil.

[quote:27f8aee287="macnewbie"]Hallo allemaal,

Ook ben ik er nog jiet helemaal uit een imac G5 20 inch 20 mhz zag ik helemaal zitten echter ben ik nu diverse stukjes tegengekomen dat er veel problemen met het beeldscherm , moederboard zijn.

Graag jullie expertise
Groeten
Edwin[/quote:27f8aee287]

Kunnen jullie hier ook iets over zeggen.
Bedankt
Edwin

Er waren wat problemen met de iets "oudere" imac g5's. Met de nieuwere modellen zijn er al een stuk minder problemen en zelfs van die "oudere" modellen werkt de overgrote meerderheid gewoon, er waren alleen in vergelijking met andere macs wat meer probleemgevallen maar het is ook weer niet zo dat driekwart niet werkt.