Nog maar een paar domme vragen...

Heb net thuis een G5 dual 2.0 geïnstalleerd met OSX10.3.2 en heb nog een paar vraagjes:

– Norton 8.0 schijnt niet te werken. Installeren gaat goed, maar bij Disk Doctor bijvoorbeeld ziet ie de harde schijf niet. Opstarten vanaf de cd gaat ook niet. Zal wel met de processor te maken hebben? (Op het werk doet ie het namelijk wel op een G4 met OS 10.3.3).
Maar op de site van Symantec kan ik er niets over vinden :frowning:

– Virtual PC: idem. Heb 6.0 geïnstalleerd, maar die komt zelf met de mededeling dat de processor niet wordt ondersteund. Helpt de update naar 6.1? Ook op de Microsoft site, wordt daar niet over gerept…

– QuickKeys: Die vraagt of ik de “Windows Pane nog iets” (ben de term effe vergeten) wil activeren. Dat zou te zien moeten zijn onder Systeemvoorkeuren - Universele toegang… Maar als ik die aanklik krijg ik gewoon een leeg scherm thuis (op het werk zie ik wel wat, maar OOK niet het door QuickKeys gevraagde…

– Hoe kun je ervoor zorgen dat een server automatisch wordt gemount op het bureaublad?

– Ik ontdekte ook nog een bugje in Quark 6.1 denk ik. Als je een tekst- of beeldkader maakt en je hebt de achtergrond op wit staan en je zet vervolgens de omloop uit, dat verandert de achtergrondkleur uit zichzelf in “geen”. Als je die daarna weer op wit zet blijft ie wit…

Lijkt erop dat de G5 nog een beetje voorloopt op de software???

– Gelukkig draait Logic met de LynxTWO audiokaart fantastisch :stuck_out_tongue:

Ieder antwoord of suggestie wordt uitermate gewaardeerd!

Boele

Om te beginnen, Welkom!

Wat Norton betreft, dat heb ik wel nog gelezen, volgens mij ligt het eveneens aan de hadware en aan Norton die die evolutie niet snel genoeg opvolgt. Verder denk ik dat Norton sinds OS9 niet meer zo goed is, ik zou naar andere alternatieven zoeken.

Voor het automatisch inloggen, kan je in je prefs de desbetrefende server droppen onder loginitems, dat is toch in OS10.2.8 zo.

Over de rest weet ik niet zo veel. We zijn hier volledig aan het overstappen naar Indesign. 8)

Gooi onmiddelijk Norton eraf, het lijkt meer problemen (vele èn ernstige) te geven, dan dat 't oplost (niks)!!! :evil: -Google maar wat rond...

die tekstomloop in quark is volgens mij geen bug, maar een feature :cry:

ik heb zelf in quark 4 (os9) de voorkeuren voor kaders zo gezet dat een standaard kader geen kleur en geen omloop heeft. dit kun je instellen door zonder dat je een document open hebt te dubbelklikken op het kadergereedschap en ‘wijzig’ aan te klikken… werkt in quark 6 vast ongeveer hetzelfde.

Dank voor het welkom.

Norton droppen dus? Wat is een GOED alternatief dan?

Gezien het feit dat ik hoofdzakelijk met audio aan het werk ga, lijkt het me verstandig op zijn minst een goed defragmenteerprogramma te hebben.

Loginitems kan ik niet vinden in de systeemvoorkeuren?

Thanks, Boele

Voor Virtual PC zul je moeten wachten tot Microsoft een nieuwe versie uitbrengt, die zal namelijk pas de G5 ondersteunen. Nu bestaat deze nog niet, die versie zal wsl samen uitkomen met de rest van Office 2004

[quote:4eba832a21="junkiesxl"]Voor Virtual PC zul je moeten wachten tot Microsoft een nieuwe versie uitbrengt, die zal namelijk pas de G5 ondersteunen. Nu bestaat deze nog niet, die versie zal wsl samen uitkomen met de rest van Office 2004[/quote:4eba832a21] Ah... $$$ Sparen maar weer dus :evil:

Tja, las gister dat Bill niet meer de rijkste ter wereld is, dus daar laat ie ONS straks weer voor opdraaien…

Norton inderdaad dumpen. Een goed alternatief voor Norton: [url=http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html]DiskWarrior 3.0.1[/url] en [url=http://www.micromat.com/tt_pro_4/tt_pro_4.html]TechTool Pro 4.0.2[/url]. De eerste heeft mijn voorkeur, hoewel het tweede programma meer mogelijkheden (ook defragmentatie)met zich meebrengt en het andere programma niet veel ontloopt. Beide programma's zijn online bij de fabrikanten te koop, maar zijn ook bij [url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore/]de applestore[/url] te koop, kijk onder hulpprogramma's, verder is TechTool Pro 4 ook bij [url=http://www.noadis.nl/micromat/noadistechtoolpr.html]Noadis[/url] te krijgen.

Defragmentatie is overigens veel minder nodig dan vroeger. Hoe sneller en groter je schijf, hoe minder je het nodig hebt, als Panther maar flink wat vrije ruimte heeft voor virtueel geheugen. Panther defragmenteert overigens automatisch programma’s en bestanden die kleiner zijn dan 20 Mb. Filefragmentatie wordt zo behoorlijkj tegen gegaan, alleen voor Diskfragmentatie zou je aan een defragmentatieprogramma kunnen denken, maar nogmaals, je hebt dit veel minder nodig dan vroeger en zult veel minder verschil opmerken na het defragmenteren. :smiley:

Prettig forum trouwens!

JeePee: WAAROM heeft Diskwarrior je voorkeur?

Dit doet me gelijk aan een volgende vraag denken (sorry…). Eigenlijk wil ik uiteindelijk een tweede harddisk inbouwen speciaal voor de audio, maar als ik dit zo lees heeft dat dus eigenlijk ook niet echt zin, vwb de snelheid?

Hoe defragmenteert OSX dan? In de achtergrond? Dat lijkt me niet wenselijk…

Eigenlijk weet ik nog helemaal niks van OSX. Schande! :slight_smile: :slight_smile:

Boele

DiskWarrior is wat sneller en heeft me al jaren uit de brand geholpen, TechTool Pro 4 doet dit pas sinds een paar maanden. DiskWarrior repareert je directory niet, maar zet er een compleet frisse voor in de plaats, het is eenvoudig en werkt prima. TechTool Pro 4 (ik heb ze allebei, ze vullen elkaar namelijk heel goed aan) werkt ook prima, maar is wat minder helder vind ik, het kan veel meer en is in staat om de directory net zo goed te repareren als DiskWarrior, maar door de ervaring die ik met DiskWarrior heb, heeft het mijn eerste keus.

Wat ik heb begrepen is dat Panther het programma en/of bestand iedere keer als het gestart wordt kopieert (alleen onder de 20 mb). Door het te kopiëren en de stukjes bij elkaar te houden, staat die 20 mb weer mooi bij elkaar. Dit is hetzelfde als defragmenteren. Bestanden groter dan 20 mb defragmenteert het niet en dat heeft denk ik met de snelheid te maken. Het zal langer gaan duren en dus ten koste gaan van de gebruikssnelheid. Je hoeft dus niet bang te zijn, dat je bezig bent en Panther ondertussen alles aan het defragmenteren is, dat is onzin. Je start een programma en voila het is gekopieert. Je merkt er niets van.
Overigens zijn er minder bestanden die groter dan 20 Mb zijn, dus fragmentatie wordt op deze manier behoorlijk tegen gegaan. Ik vind het in ieder geval erg slim van Apple. :smiley:

Waarom zou je niet een tweede harde schijf inbouwen, kan nooit kwaad. OS X is dol op vrije schijfruimte. 8)

OK, bedankt voor het antwoord EN de links! Dat wordt nog heel wat lezen... :D

Boele

[quote:4a22611ed1="scd"]Loginitems kan ik niet vinden in de systeemvoorkeuren?[/quote:4a22611ed1] Kijk onder Accounts(actieve account)->tab: Opstarten.

ALWEER bedankt 8)

Voel me net een baby op de Mac, hoewel ik al meer dan 15 jaar ermee werk…

Maar OSX is toch steeds net effe anders :slight_smile:

Boele

Geef het de kans en je vind het binnen de kortste keren fijner dan 9.

If it ain't broken, don't fix it!

Laat al die rare tools toch weg en ga lekker aan het werk op je Mac.

[quote:420851b598="scd"]ALWEER bedankt 8)

Voel me net een baby op de Mac, hoewel ik al meer dan 15 jaar ermee werk…

Maar OSX is toch steeds net effe anders :slight_smile:

Boele[/quote:420851b598]

Ik ken dat gevoel ook, ben verslaafd vanaf Mac SE (als je die nog kent en hij werk ook nog steed :wink:

:finderoud:

Ps. Het inderdaad een fijn forem, je wordt nooit afgezeikt, mensen zijn altijd wel bereidt om je even op weg te helpen, ook als een vraag al gesteld is of een die er op lijkt.

[quote:31a6284638="rbroen"]Laat al die rare tools toch weg en ga lekker aan het werk op je Mac.[/quote:31a6284638] offtopic: Wat bedoel je hier nou mee? snaputnie

[quote:c397caedfc="Castor"][quote:c397caedfc="rbroen"]Laat al die rare tools toch weg en ga lekker aan het werk op je Mac.[/quote:c397caedfc] offtopic: Wat bedoel je hier nou mee? snaputnie[/quote:c397caedfc]

Dit gesprek ging weer aardig de kant op dat je niet zonder programma’s kunt als or Norton, DiskWarrior, TechTool Pro en dergelijke. Ik wil (vooral beginnende) gebruikers op het hart drukken dat werken op je Apple prima kan zonder deze programma’s.

Da's op zich een goed streven denk ik. Maar in dit geval is het toch wel belangrijk. Omdat ik professioneel audio op wil nemen (24 bits, 96 kHz) is het van GROOT belang dat ik de werking van de G5 zo optimaal mogelijk heb en hou.

En op OS9 was defragmentatie o.a. een bijzonder belangrijk hulpmiddel bij het snel houden van e.e.a. :slight_smile:

Maar ik ben het met je eens dat het op zich niet nodig zou moeten zijn om dit soort hulpporgramma’s te moeten gebruiken… Maar ja…

:?

Boele[/list]

[quote:235e8c302f="scd"]Maar ik ben het met je eens dat het op zich niet nodig zou moeten zijn om dit soort hulpporgramma's te moeten gebruiken... Maar ja....[/quote:235e8c302f] Ik denk dat je met zekerheid kunt stellen ("ik weet het zeker, denk ik :wink: ) dat OS X in tegenstelling tot 9 prima zonder dit soort utilities kan!