Nogmaals CoreAudio

Afgelopen week werd duidelijk dat Apple zelf het tempo van de Mac OSX upgrades niet meer aanhouden kan. Wat moet dat dan niet betekenen voor de makers van audio/midi interfaces? Onlangs kreeg ik een reactie van dat front op mijn verzoek om meer duidelijkheid omtrend de slechte samenwerking van hun audiointerface met CoreAudio. [quote:f873a782e5] The problem is, is that Apple keeps changing the way CoreAudio works, so just when we think we got it sorted out with a new driver, they release 10.3.3 and it breaks it all. Now they are about to release 10.3.4 which completely rewrites CoreAudio and MIDI, but this time they fortunately gave most developers a pre-release version of this new update and we should have an updated driver shortly after the release of this OS update.[/quote:f873a782e5]

Laten we hopen dat er spoedig rust komt op OSX gebied en ook de ’ derde party’ weer zal weten
waar ze aan toe zijn. Ik wil gewoon niet het gevoel hebben geld weg te smijten aan loze beloften.

Ben ik wel in een opzicht met je eens. Het enige is dat Apple natuurlijk niet voor de grap daar iets aan veranderd.Ik eigenlijk dat je er alleen maar op vooruit kan gaan en de developers van de drivers moeten niet zo zeuren. Je betaald flink voor de support van goede geluidskaarten en die support hoor je ook te krijgen dan.

Desalniettemin is het wel zo dat Apple er een stevig tempo in heeft gehouden. Waarschijnlijk komt er na 10.4 weer wat rust in de tent wat dus beter is voor de devvers :slight_smile:

Ja ik vind dat Apple het slecht doet wat dat betreft. Ze geven een hoop zaken niet vrij aan developers waardoor er allemaal problemen onstaan bij een nieuwe versie.

Zo zorg je er voor dat fabrikanten gaan zeggen: “rot maar op met de 3 Apple gebruikers, we gaan alleen nog maar Windows drivers maken.”

Ik hoop wel dat CoreAudio en firewire Audio echt spectaculair goed worden 10.4, want ik heb toch best vaak gekloot er mee en kernel panics.

Als het tempo van updates naar beneden gaat, dan heeft de derde partij meer tijd om de drivers voor mekaar te krijgen. Ik vind dit een goede zet. Er was een tijd dat ik om de drie weken een OS kon gaan updaten, belachelijk.

[quote:66c1b4aa93] Ik wil gewoon niet het gevoel hebben geld weg te smijten aan loze beloften. [/quote:66c1b4aa93]

Berto, welke beloftes zijn jouw dan gemaakt en door wie?

[quote:66c1b4aa93] Wat moet dat dan niet betekenen voor de makers van audio/midi interfaces? [/quote:66c1b4aa93]

Voor mijn audio/midi interfaces leverancier niet veel, want mijn spullen werken onder 10.3.3 nog steeds net zo goed als bijna vijf jaar geleden onder os 8/9.
Andere fabrikanten hebben hun zaakjes dus wel op orde, de jouwe geeft liever de schuld aan Apple. Waarschijnlijk goedkoper als een programmeur in dienst nemen.

Om eerlijk te zijn Buurman is mij door niemand over niks een belofte gedaan maar.... elk eerlijk gekocht softwarepakket en/of hardware uitbreiding houdt een belofte in. Als je daar niet op kan vertrouwen waar blijf je dan? Als het nu Apple is met zijn OSX of een maker van randapparatuur, het maakt niks uit. Ik wil gewoon lekker met geluid werken en mooie dingen maken. Ik informeer me meestal goed en doe dan een aanschaf. Ik kan me miskopen niet veroorloven. Maar erger is dat ik niet vooruit kan met mijn werk als kunstenaar. Creativiteit staat niet stil en ik heb dit medium gekozen om mijn ideeen vorm en inhoud te geven. Jij hebt geluk met jouw spullen en ik heb pech. Maar morgen kan jij aan de beurt zijn om door de zure appel heen te bijten; wie zal het zeggen? Ik hoop dat alle ellende spoedig opgelost is met een nieuw OS en nieuwe drivers.

Maar je noemt niet waarmee je werkt. Er zijn zat mensen hier die problemen kunnen en willen oplossen. Dus in plaats van te vertellen hoe klote het allemaal is, vertel liever welke spullen je hebt en wat er niet werkt. Ik heb hier een iBookje met Logic Pro, een Radium 61 controller keyboard en een M-audio FW410 en het werkt, na een paar hikjes in het begin, als een zonnetje. Beter dan ik tot nu toe heb meegemaakt.

En toen was ie stil... :sealed:

[quote:696d76970c="Berto"] The problem is, is that Apple keeps changing the way CoreAudio works, so just when we think we got it sorted out with a new driver, they release 10.3.3 and it breaks it all. Now they are about to release 10.3.4 which completely rewrites CoreAudio and MIDI, but this time they fortunately gave most developers a pre-release version of this new update and we should have an updated driver shortly after the release of this OS update.[/quote:696d76970c]

Vooralsnog lees ik niks over een update van Core Audio of MIDI in 10.3.4 :?

Boele

Dit is oud nieuws, en ook deze topic is volgens mij verouderd,

Excuzee mwha! Zat gewoon wat dingen te lezen en heb niet op data gelet.

Evengoed lees ik niks over Core Audio in 10.3.4 artikelen op het moment. Dat is toch geen oud nieuws?

Boele

Nee Core Audio is nu aardig uitontwikkeld in 10.3 en zal gewoon blijven bestaan in 10.4. Ze bieden in CoreAudio alleen wel een stuk of 5 slechte effecten terwijl in CoreImage en CoreVideo een stuk of 100 coole dingen zitten.

Nu ja, Apple is nou eenmaal meer ervaren op grafisch gebied zullen we maar zeggen.

[quote:7b697c63b0="colpolyp"]Nee Core Audio is nu aardig uitontwikkeld in 10.3[/quote:7b697c63b0]Nou uhhh, jij bent zeker geen lid van de Logic groep op Yahoo.com? Uit-ontwikkeld :lol: Vele geluidskaartfabrikanten denken daar volgens mij ook anders over, in ieder geval die van mijn geluidskaart (Lynx Studio).

Boele

Nee daar ben ik geen lid van.

Mijn MOTU gear en Emagic Software doen het al maanden perfect! Ik heb een duidelijke evolutie gezien van CoreAudio en ben met 10.3 het meest blij.

Maar ik kan me voorstellen dat er mensen anders over denken want ik ben geen CoreAudio guru.

[quote:9b4e37c3a1="colpolyp"]Nee daar ben ik geen lid van.

Mijn MOTU gear en Emagic Software doen het al maanden perfect! Ik heb een duidelijke evolutie gezien van CoreAudio en ben met 10.3 het meest blij.

Maar ik kan me voorstellen dat er mensen anders over denken want ik ben geen CoreAudio guru.[/quote:9b4e37c3a1]

Ik verkoop audio- en MIDI apparatuur voor mijn werk en ik kan je zeggen dat de fout echt bij de interface fabrikanten ligt.
Vooral na de 10.2 update waren er veel problemen met USB audio interfaces. Waar de ene fabrikant binnen 1 (!!!) dag een goedwerkende update had, zijn anderen nu nog steeds niet “up to date”.

Hoe meer aandacht Apple aan audio besteedt, hoe beter. Kom maar op met die nieuwe ontwikkelingen. En als fabrikanten (de in de audiohoek vele) Apple gebruikers als klant willen houden, zullen ze beter hun best moeten doen.

Ik ben ook geen guru, maar ik lees er veel over en het is inderdaad wel zo dat de meeste probleemgevallen *toegeschreven* worden aan Core Audio, maar ik weet natuurlijk ook niet helemaal zeker of dat terecht is. OSX is een relatief jong OS dus ik kan me best voorstellen dat Core Audio nog niet helemaal uitontwikkeld is.

[quote:b5d6009b00="scd"]....OSX is een relatief jong OS dus ik kan me best voorstellen dat Core Audio nog niet helemaal uitontwikkeld is.[/quote:b5d6009b00]

Laten we hopen dat het nooit uitontwikkeld raakt !

Tis een moeilijke keuze, voor Apple en ook voor de apparatuur fabrikanten; je kan zeggen:

1- “okee we laten het zo dan hoeven we niet steeds de drivers te veranderen”

of je kan zeggen

2- “we maken het beter, en jammer voor de fabrikanten die dan weer hun drivers moeten aanpassen”.

Ik doe mee met optie 2!

DEAL! :)

Count me in. :wink: