nogmaals: permissies (volumebevoegdheden)

ik weet het, ik weet het, er zijn al talloze draadjes over permissies/volumebevoedheden geweest, en ik heb ook redelijk grondig gezocht.

uit deze topic heb ik ongeveer begrepen wat die permissies nou eigenlijk zijn:
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18591&highlight=permissies

maar wat ik niet helemaal begrijp is het volgende:

ik ‘repareer’ mn permissies regelmatig, na software-updates enzo, omdat dat aangeraden wordt.
maar die gerepareerde permissies, worden die niet opgeslagen ofzo?
het valt me namelijk op dat het de laatste tijd altijd 1 en dezelfde permissie is, die op dezelfde wijze wordt gerepareerd. beetje raar toch?

kan iemand mij daar wat meer over uitleggen? :roll:
thnx

Ik weet er ook de precieze achtergrond niet van. Maar waar het op neer komt is dat OSX een paar regels van Unix anders hanteert dan gebruikelijk, omdat een Applegebruiker gewend is om overal in te kunnen. Vooral de mappen op systeemniveau zouden eigenlijk potdicht moeten zitten, maar zijn dat niet omdat je dan eerder van de terminal of een rootaccount gebruik zou moeten maken.

Ik vermoed dat installers die je als gebruiker (dus niet als admin of root) laat installeren de files ook van jouw ID en GID voorziet (naam en groep, beiden eigenlijk een nummer) Zo sluipen er tal van aanpassingen in je systeem die eigenlijk niet correct zijn.

De permissies worden bij het herstellen vergeleken met de permissies die DiskUtility kent. Zo nodig worden ze aangepast.
De meeste aanpassingen heb je geen last van. Mapjes die open stonden worden dichgezet. Maar soms zijn mapen ook ineens niet meer toegankelijk. Dat is lastiger. Een voorkeuren map waar niet in geschreven mag worden door het desbetreffende programma kan er voor zorgen dat het niet op wil starten of in ieder geval zijn voorkeuren niet wil onthouden.

Aldus…

Als jij dan even verteld welke die zelfde dan is?

okay cool!

deze komt telkens terug:
‘we are using special permissions for the file or directory ./system/library/filesystem/cd9660.fs/cd9660.util. New permissions are 33261’

je zou zeggen dat ie dat dan wel eens onthoud niet? :?

Die heb ik ook sinds 10.3.3. Volgens mij zit er ergens een bug ofzo, want daar hebben heel veel Maccers last van. Is verder niet schadelijk.

Er is al heel wat over [url=http://www.google.com/search?q=%22new+permissions+are+33261%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8]afgeschreven[/url] waarbij deze me nog het meest verhelderend leek:

[quote:2e817c8579]That message isn’t an error message, but simply a notification that different-than-default permissions are being used for that particular file.

Ordinarily, Disk Utility looks to the /Library/Receipts/ (for the volume you’ve selected in the left-hand side of the window) for all the installer receipt .pkg files, the conglomeration of which forms the target set of permission settings that Disk Utility uses when examining the selected volume.

Occasionally, Apple has “hard-coded” permission settings for certain files, thereby overriding the settings that would be set by examining the Receipts folder. These “hard-coded” permission settings will be referred to from within Disk Utility in the “New permissions are …” line.

In this particular case, the following file contains a “specificFileSettings” entry for “./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util” with a value of “33261”:[/quote:2e817c8579]

google... ff vergeten :oops:

het lijkt dus idd een veel voorkomend ‘probleem’ te zijn dat niet echt een probleem is.
lekker geen aandacht meer aan schenken dus.

thnx voor de info!!

ik geloof dat apple zelf ergens een post heeft geplaats op apple.com over deze permissie en dat er niets mis mee is.

We are using special permissions for the file or directory ./System/Library/Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util. New permissions are 33261

Wie zijn wij? denk ik altijd.

Overigens dacht ik dat het iets met cd… te maken had,
omdat ik een paar rare incidenten heb gehad met dvd’s die niet wilde mounten noch ejecten…
Heeft er niks mee te maken?
Dit dus na de laatste Panther update.
Voordien was er meestal niets te vinden. (bij Jaguar had ik altijd minstens ook zo’n "we are using…)