Nogsteeds problemen met PB G4 12-inch en Apple video-adapter

Hallo,

Eind februari kocht ik een Powerbook G4 12-inch. Daarbij werden ook twee adapters geleverd, nl. een Apple VGA-adapter en een Apple video-adapter om resp. een externe monitor of een televisietoestel aan te sluiten op de ingebouwde video-out poort van de Powerbook G4 12-inch.

Tot voor kort werkte alles nog, maar onlangs wou ik eens een avi-bestand op mijn televisiescherm afspelen, toen ik constateerde dat dit niet meer lukte. Het beeld op mijn TV bleef gewoon leeg.

Aanvankelijk dacht ik dat het lag aan de Apple video-adapter. Inmiddels heb ik deze laten vervangen door een nieuwe, maar zonder resultaat!

Alvorens mijn G4 naar de reparatie te brengen, wil ik toch nog even wat ideetjes opdoen om dit probleem op te lossen.

Hieronder staan de conclusies van enkele hardware tests die ik deed:

• De video-invoer poort van mijn televisie werkt normaal, vermits ik ze uitgetest heb met mijn Playstation 1: geen probleem;
  • De losse A/V-kabel waarmee ik de TV-uitvoer poort van de adapter met de video-ingang van de TV verbind lijkt mij ook in orde;
  • Kan het aan de ingebouwde video-out poort van de Powerbook G4 12-inch liggen? Ik denk van niet: met de bijgeleverde Apple VGA-adapter kan ik alles perfect volgen op een aangesloten externe 17-inch monitor.

Zijn er nog eigenaars van een PB G4 12-inch die dit al hebben meegemaakt of die mij wat meer kunnen vertellen? Aan de adapter kan het niet liggen: die werd vervangen… Kan het een hardware defect aan de poort van de PB zijn? Of ligt het aan de laatst geïnstalleerde update van Mac OS X? Of heb ik iets anders over het hoofd gezien? Aan de veel te beknopte handleiding van Apple heb ik weinig.

Groeten en tot later!

Tsja, ik misschien is de videopoort van binnen ranzig/vettig waardoor ie geen goed contact maakt? Of misschien moet je bij systeemvoorkeuren onder displays "detect displays" doen....dan zou ie het moeten aangeven. Verder heb ik geen flauw idee waar het aan zou kunnen liggen, bij mij schakelt ie meteen over op een lage resolutie als ik een televisie inplug en zie je op beide schermen hetzelfde. Het kan natuurlijk ook zijn dat het deel van je videokaart dat televisies ondersteunt is weggesmolten door de hitte ;-)

Ik weet in iedergeval wel dat er het een en ander nog niet helemaal uitontwikkeld is aan de 12 inch… Als er een revisie komt die de bekende gebreken niet vertoont ben ik zeker de eerste die bij apple gaat lobbyen om een nieuwe.

veel succes ermee.

(zo dit heb ik dus 2 keer moeten opschrijven omdat bij de eerste keer mijn Windows XP bak opeens crashte, je kunt het dus altijd slechter treffen! Windows XP stabiel?? Me aars!)