Noob vraagje: Software verwijderen :)

Vandaag mijn iBook ontvangen, ben er al heel tevreden van :) Het is een gewoon standaard model, 12" maar alles werkt naar verlangen. OSX is.... onbeschrijfelijk :D Zelden zo content geweest van een installatie :)

Nu zit ik wel met een ‘probleempje’, hoe verwijder ik software? Standaard heeft apple wat trial versies en andere brol op mijn hd geparkeerd en deze had ik graag verwijderd.

Ook heb ik eens NeoOffice/J geïnstalleerd maar na een teleurstelling van jewelste (OpenOffice.org 2.0 waar blijf je :() wil ik deze liever ook verwijderen.

Alvast bedankt!

Lees dit maar eens: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=464291

slepen vanuit Applications naar de Trash :)

Gewoon in de prullenbak slepen en eventueel nog zoeken op fabrikantnaam of softwarenaam om de pref bestandjes weg te gooien, al kan het geen kwaad als die blijven staan.

[quote:d39d4982fe="masuran"]Ook heb ik eens NeoOffice/J geïnstalleerd maar na een teleurstelling van jewelste (OpenOffice.org 2.0 waar blijf je :() wil ik deze liever ook verwijderen. [/quote:d39d4982fe] Misschien is Ragtime Solo iets voor je http://www.ragtime-online.com/

gefeliciteerd met de aankoop, software verwijderen is idd erg simpel in OSX, gewoon via Applications naar trash slepen :)

Succes
AppleFlap

Welkom bij de club!

Hmmm, ik ken wel niks van OSX maar is dit echt enige wat je moet doen? Blijven er geen andere bestanden staan op je harde schijf?

meestal 1 bestandje, wat niets doet. Je kunt deze ook weg halen, maar in de regel maakt het niks uit, en schijfruimte neemt het nauwelijks in.

Wat ik doe: naam progje in spotlight en alles wat je vindt wegsmijten (wel eerst effe checken of het niet toevallig tussen de resultaten zit). Meestal idd progje zelf + pref-file (uit bib).

Pib

Voor Masuran: Ja, dat is het enige.

Leuk he, OSX :wink:

[quote:afe7d03ae4="masuran"]Hmmm, ik ken wel niks van OSX maar is dit echt enige wat je moet doen? Blijven er geen andere bestanden staan op je harde schijf?[/quote:afe7d03ae4] Lees nou die draad eens even door, voordat hier weer de hele discussie losbarst: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=464291

Mwoh... Ook OSX kan er tegenwoordig wat van hoor (of liever: applicáties onder OSX): Allerlei bestanden in de map "application support" in de 'Library' van zowel je home folder als op de HD, extra extensie en maar te zwijgen van uiterst vreemd genaamde folders in de root je 'Library' folders

Beweren dat je enkel de package uit je Applications folder dient te verslepen is niet helemaal correct. Toegegeven, de applicatie op zich is verwijderd, maar er blijft heel wat 'rommel' achter. Net als bij Windows trouwens.

Die ‘rommel’ zijn over het algemeen gebruikersinstellingen (Preferences in de Library) of ondersteunende bestanden in Applications Support.

Persoonlijk zou ik liever een algemene installer zien die achteraf toelaat om ook weer te uninstallen (door exact bij te houden welke bestanden allemaal overgezet werden) en aan te geven of je echt alles weg wil, of als je bijvoorbeeld je instellingen nog wilt behouden (want dat kan handig zijn indien je een nieuwere versie van de applicatie installeert).

Ik ben namelijk zo’n type die het haat als er onnodige bestanden en instellingen achterblijven, zorgt alleen maar voor extra clutter op je harde schijf :x

Inderdaad, sommige programma's komen met een uninstall, erg makkelijk. Weer andere plaatsen na instalatie een installer log op je Mac waarin dan staat wat, waar geinstaleerd werd.

Ja hoor, toch weer dezelfde discussie (wel/niet restbestanden) opstarten, waarom niet? Of toch hier: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=464291 :sealed:

gewoon effe een search doen naar de naam van het programma en dan alle files wegslijten. zijn meestal .rtf bestanden.

[quote:4679a605be="Hobbes"]gewoon effe een search doen naar de naam van het programma en dan alle files wegslijten. zijn meestal .rtf bestanden.[/quote:4679a605be]

Meestal rtf bestanden? Volgens mij eerder plist bestanden. De enige plaats waar ik mij rtf bestanden kan voorstellen die niet bij de app zelf zitten, is bij Application Support, maar zelfs dat betwijfel ik.

[quote:4758b79e77="tridee"]Inderdaad, sommige programma's komen met een uninstall, erg makkelijk. Weer andere plaatsen na instalatie een installer log op je Mac waarin dan staat wat, waar geinstaleerd werd.[/quote:4758b79e77]

Erg lastig is dit, het zal waarschijnlijk betekenen dat ie ook opandere plaatsen files stored dan alleen preferences en Application Support. Waneer je de installer niet meer hebt, weet je dus zo ook niet waar de rest files staan. Daarbij komt dat als je deinstaller wel hebt, je niet weet of die uninstaller wel goed werkt.