Noodkreet: financiele zakelijke software voor OS X??

Hier een noodkreet.

Ik ben belastingadviseur en mijn werk doe ik sinds 1987 op een Mac. Mijn brieven tik ik in Word en het nodige rekenwerk doe ik in Excel. Zakelijke fiscale softwarepakketten, zoals aangifteprogramma’s (bijvoorbeeld van Elsevier, SDU en Kluwer) draaien prima onder VirtualPC. Ook blijkt het aangifteprogrammaatje van de Belastingdienst onder VirtualPC te werken.

Echter, er doemt een donkere wolk op achter de horizon. De BTW aangifte en de winstbelastingaangifte voor IB-ondernemers en BV’s moeten met ingang van 2005 digitaal aangeleverd worden. In 2006 komt daar de aangifte loonbelasting bij. De fiscus accepteert geen enkel papieren aangiftebiljet meer. De digitale aanlevering kan alleen plaatsvinden door middel van een PC met Windows, het liefst XP. De communicatie (uiteraard zwaar beveiligd) verloopt via het zogeheten BAPI pakket van de Belastingdienst en via VirtualPC werkt het niet.

Merkwaardig toch hoe de overheid beaamt en ook hardop roept dat er iets gedaan moet worden aan de machtspositie van Microsoft, terwijl de Belastingdienst uitsluitend software ontwikkeld voor het Windowsplatform.
Anderzijds verbaast het mij dat Apple Nederland hier niet tegen ten strijde trekt. Het zal misschien wel gebeuren, maar ik zou graag zien dat het wat meer uitdrukkelijk gebeurd.

Een andere tendens is dat fiscale bibliotheken steeds meer online via een webbrowser geraadpleegd kunnen worden. Zo gaat ook de uitgever van onze fiscale vakliteratuur zijn fiscale bilbiotheek online beschikbaar stellen. Makkelijk natuurlijk, maar alleen als men gebruik maakt van Microsofts’ Internet Explorer, en dan alleen de Windows-versie. De browsers op het Mac OS X platform (Internet Explorer, Safari, Firefox, Opera,Camino en iCab) werken niet. Dit zal wel liggen aan de ontwerpers van de website, maar enige animo om de site speciaal voor 1 Apple gebruiker aan te passen is natuurlijk ver te zoeken.

Dan nog iets. Microsoft beweert dat de nieuwste Mac-versie van MS Office (Word en Excel)
volledig compatible is met de Windows-variant. Inderdaad kan ik pijnloos word en excel documenten openen die clienten per e-mail naar mij toesturen en andersom werkt het ook. Maar daar houdt het ook wel zo’n beetje op.
Als een excel document macro’s bevat, dan kun je het wel vergeten. Irritant grappig is ook dat een datumnotatie 4 jaar opschuift, omdat de Mac-versie om de een of andere reden uitgaat van het jaar 1904 en de Windows-versie van 1900. Toch lastig als de jaarrekening 2003 ineens 1999 aangeeft.
Steevast blijkt ook dat de headers en met name de footers in de Word-documenten niet goed overkomen in het windows-kamp. Op het scherm en printervoorbeeld staan de footers prachtig goed uitgelijnd, maar de daadwerkelijke uitprint klopt niet, de helft van de footer wordt niet afgedrukt.
Dit fenomeen doet zich ook voor bij een Word-document dat in OS 9 is aangemaakt en in de OS X editie van Word wordt geopend en uitgeprint.

Ook blijkt een serieus boekhoudpakket voor het Mac-platform nog steeds niet voorhanden. iProfit is leuk pakket, maar niet als je voor meerdere clienten de administratie voert. Hetzelfde geldt voor Informer. Serieuze pakketten zijn legio beschikbaar op het Windowsplatform, waarbij bijvoorbeeld ook de fiscale winstaangifte rechstreeks vanuit de boekhouding gegenereerd wordt.

Zo begint het in stand houden van het Mac platform voor ons kantoor een nogal krampachtige bedoening te worden. Ik heb een hele tijd de verwachting gehad dat beide platforms naar elkaar zouden toegroeien, maar in plaats daarvan moet ik constateren dat ons kantoor zich steeds meer in allerlei bochten moet wringen om de digitale uitwisseling met de overheid en onze clienten goed te laten verlopen.

Apple mag dan wel hoog inzetten op haar digitale lifestyle (en terecht), maar op het gebied van de zakelijke dienstverlening mist Apple volledig de boot. Ik vrees dat het Mac tijdperk voor ons kantoor voorbij is.

Ik zou asap contact opnemen met Apple nederland, of minstens een mailtje sturen naar Cupertino. Steve schijnt zijn mail te lezen. In deze post heb je enorm veel ammunitie geleverd om zowel Apple als de overheid om aan te werken. Ook lijkt het me een goed uitgangspunt voor een journalist om een artikel te schrijven. Je punten zijn dusdanig concreet dat men er aan kan werken. De grap is dat wat voor de Mac geldt, waarschijnlijk ook voor unix-systemen zal gelden.

Beste masyna,

Ik voel erg met je mee en kan me helemaal vinden in je standpunt! Ik ben moet zelf ook vanaf 2005 aan de bak en vind het ook schandalig wat de belastingdienst ons flikt. Dit kan echt niet, ze dwingen ons tot het gebruiken van Windows.

Overigens, de bestandsuitwisselingsstandaard van de BD is opvraagbaar. Een goede programmeur met boekhoudkennis kan dan dus een Mac variant schrijven. Helaas ben ik geen programmeur… En ik heb nog geen (Open Source) initiatief gezien in die richting, helaas.

Anyway, ik leef met je mee maar kan d’r ook niks aan doen om je te helpen. Sterkte ermee…

P.S. de overheid roept niet zo hard over open standaarden enzo hoor. Dat zijn maar kleine groepjes binnen de overheid, en een aantal partijen in de 2e kamer. Helaas heeft Min. Brinkhorst er bijvoorbeeld nog geen reet van begrepen, laat staan de rest…

[quote:97da753476="CubeOwner"]De grap is dat wat voor de Mac geldt, waarschijnlijk ook voor unix-systemen zal gelden.[/quote:97da753476] Goeie ideeen! Geldt zeker ook voor de Linux-gebruikers, die gaan per 2005 ook de boot in met die fijne belastingdienst...

Ik die dacht dat in Nerderland alles zo keurig geregeld was,ik had onlangs een gesprek met een Dame uit Nederland die een probleem had met het huiswerk van haar zoon. Het kon alleen maar op een PC gemaakt worden !!!!

Het Beest is dus overal aanwezig.

Beste Noorderburen doe er wat aan!! Protesteer,ontketen een revolutie,want jullie worden in jullie vrijheden beknot.
Als het digitaal MOET,dan voor alle platformen die een belangrijk deel van de bevolking gebruikt,vergelijk het maar met:“vanaf nu mogen in Nederland alleen nog blauwe auto’s rijden in de steden”.
Dit zouden julli toch ook niet pikken?

BTW ben ik blij dat ik in een “achterlijk” land als Belgie woon.
En kijken die beleidslui in Nederland nooit eens over de grens?
In Frankrijk en het zuiden van Belgie, is apple even normaal als een windhoos.

En laat me niet lachen “superbeveiligd”

kijk even in je mailbox...

Ik had begrepen dat je je BTW aangifte gewoon online kan doen, op https:// webpagina zegmaar gaat dat niet werken op de mac ? Ook niet als je useragent via het debug menu op MSIE 6.0 zet ? dat zou weer zwaar klote zijn Rik

Weet je wat, ik ben een van de programmeurs van een nederlands boekhoudpakket. (En nee, niet exact). Toevallig ook een van degene die een gedeelte van de Digitale Omzetbelasting en Intercommunautaire leveringen heeft geschreven.

Ik vind het moelijk echter om mij voor te stellen dat het BAPI pakket (ik neem aan dat je het hier over Loonsom hebt?) niet werkt onder VPC. Waarom zou dat niet?

Ik heb inmiddels mijn eerste elektronische BTW aangiftes gedaan, gewoon met mijn mac via een https verbinding, werkt als een tierelier.

De 'buren' van MacFreak zijn hierin zeer actief geweest, of nog bezig. Met o.a. een petitie naar gericht aan de tweede kamer hierover. Kijk maar een op naar dit recent [url=http://www.macfreak.nl/cgi-bin/forums/readnews.cgi?action=newspage&newscounter=3&newsitem=1101572169&newscount=29#1101572169]nieuwsbericht[/url]. Ook op hun forum is e.e.a. hierover te vinden. NB: het laden van dit nieuws item duurt vrij lang; je kunt ook scrollen naar het item van 27-11-2004 17.16u.

De aangifte BTW kan inderdaad online via de Mac. Als je als ondernemer zelf je aangifte BTW verzorgt is dat natuurlijk een werkbare optie.

Als belastingconsulent verzorg ik allerlei aangiften voor mijn clienten. Daarvoor gebruiken wij een eigen digitale postbus, waarin wij alle aangiften van onze clienten kunnen deponeren. De verzending verloopt via een aparte communicatie module binnen de fiscale aangifte software. Alvorens hiervan gebruik te kunnen maken dient een certificaat aangevraagd te worden bij Diginotar en daarna -met dat certificaat- een digitale postbus bij de Belastingdienst. Het certificaat is nodig om ons te legitimeren bij de Belastingdienst.

Dit geeft problemen, maar ik ben met Jaapjan van mening dat dit eigenlijk niet aan VirtualPC kan liggen, dat zou inderdaad wel heel vreemd zijn. Ik zie nu op de site van de softwareontwikkelaar dat problemen kunnen ontstaan als de firewall niet apart geconfigureerd is. De configuratie dient zodanig te zijn dat behalve SMTP ook IMAP4 en LDAP berichten doorgelaten worden. Wellicht zit hier het probleem. Ik zal het vandaag even testen.

Hallo,

Als vertegenwoordiger van De Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs heb ik de afgelopen tijd deelgenomen aan diverse overlegstructuren daar waar het ging op de invoering van de verplichte digitale aangifte voor ondernemers per 1-1-2005.

Daarnaast ben ik sinds 1988 MacFreak (stamt nog uit mijn BDO tijd). Wij zijn dan ook een van de weinig Accountants en Belastingadvies kantoren dat in een gemengde omgeving met 2 mac servers (XServer G5, en G4) draait.

Vanuit mijn voorgaande positie heb ik er bij de fiscus op aangedrongen om er voor te zorgen dat de nieuwe basis faciliteit via het internet platform onafhankelijk zou werken. Heb ze ook meermalig voorgehouden dat deze platform onafhankelijke opzet niets meer hoeft te kosten, mits men de opdracht aan de bouwer juist formuleert en men een weloverwogen keuze maakt bij het selecteren van de bedrijven die de bouw verzorgen. (simpelweg blijft zuiver als je java ed gebruikt en test het op diverse platforms.

Dit is door de fiscus toegezegd, en blijkens test is ze dat ook gelukt.

De aangifte OB en ICL gebeuren volledig on-line en zijn vanuit elke willekeurige brouwser in te vullen.

Echter door dat je voor de indiening van de aangifte IB en VPB 2004, gebruik wilt maken van de basis voorziening via het internet (pdf file downloaden, invullen en weer uploaden), dan dien je wel gebruik te maken van Acrobat Reader 6.0 of hoger, en hier zit een klein adertje onder het gras. Deze versie is niet beschikbaar voor OS 9, en W95. En voor Linux is hij nog Beta.

Voorzover mij bekend zal er ook geen versie 6.0 komen voor OS 9 en W95, dus voorzover je als Mac gebruikende ondernemer al wilt beginnen aan het zelf invullen van de IB 2004 en/of VPB 2004 (gaat er als gevolg van de digitalisering er totaal anders uitzien als voorgaande jaren), zul je toch de beschikking moeten hebben over OS X.

De LB wordt vanaf 1-1-2006 verplicht digitaal, (kan gedurende 2005 ook niet via het web aangegeven worden, wel via BAPI vanuit loon verwerkingssoftware)

Ondanks de beperking voor de IB en VPB voor wat betreft de gebruikers van OS 9, meende ik tot voor kort te mogen stellen dat de Belastingdienst eindelijk geluisterd heeft, naar het geen ik al enkele jaren roep voor wat betreft het bouwen van platform onafhankelijke systemen, echter inmiddels heb ik van software ontwikkelaars die boekhoudsoftware voor de Mac ontwikkelen vernomen dat de BAPI module ondanks toezeggingen richting ons niet platform onafhankelijk aangeboden wordt, weliswaar is er een commercieel product voor handen om dit op te vangen, echter dat betekend per software ontwikkelaar minimaal € 900 per uit te leveren pakket extra, als je nagaat dat veel software dik onder de € 500 zit qua verkoopprijs, begrijp je dat die commerciele software geen oplossing is, en dat de fiscus met deze handelswijze een deel van de thans op de markt aanwezige producten hiermee buiten spel zet. Ik doel daarmee niet alleen op de Mac software (veelal bij de kleinere bedrijfen in gebruik) maar ook op grote op unix of linux gebaseerde systemen.

Inmiddels hebben De Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs, samen met de SRA hierover vragen gesteld aan het min. van Financiën, en wij hopen in een vergadering as woensdag meer over dit onderwerp van de fiscus te vernemen.

Mocht er rede toe zijn dan zal ik mij na woensdag op dit formum melden.

De verwachting was tot voor kort dat in navolging van de systeem aanpassing voor ondernemers, ook de particulieren op termijn (data zijn nog niet genoemd) de beschikking zullen krijgen over een platform onafhankelijke digitale aangifte, echter gezien de laatste ontwikkelingen heb ik daar nu mijn vraagtekens bij.

Verder wat betreft de beschikbaarheid van boekhoud software voor de Mac, bij ons op kantoor (21 medewerkers) gebruiken wij tot volle tevredenheid Informer om adm voor klanten te verwerken, cq gebruiken veel klanten van ons Informer, wij gebruiken dit programma in een gemengde Mac/Windows omgeving, waarbij de Server’s uitsluitend Mac zijn.

Echter voor het afwerken van jaarrekeningen zijn we tot op heden aangewezen op producten die draaien onder DOS cq Windows, en koester ook ik de wens tot het beschikbaar komen van dit soort producten voor het Mac platform.

Voor wat betreft onze fiscale vakliteraatuur maken we ten dele gebruik van internet (Fiscanet, en Fiscaal Totaal), en ten dele van CD’s welke onder Windows draaien (probleemloos via VPC), vanaf 1-1-2005 gaan we deze CD producten vervangen door internet, waarbij ik op basis van de verschafte info er tot op heden van uit ga dat deze dienst platform onafhankelijk op het web aangeboden wordt. Zodra ik hierover def. meer zekerheid heb meld ik me weer hier.

Groeten,

Twan Schoenmakers FB
Belastingadviseur

Hoi Twan, Kijk even naar je persoonlijk bericht.

Ik begrijp niet dat ze die programma's niet in Java schrijven. Dan werkt het in 1x voor alle platforms.

Hans

[quote:4c81b0b5db="hans dorsman"]Ik begrijp niet dat ze die programma's niet in Java schrijven. Dan werkt het in 1x voor alle platforms.

Hans[/quote:4c81b0b5db]

Mijn idee… :innocent:

Kijk eens op iprofit.nl

Ed

Ik kom even terug op mijn eerdere geplaatste berichten alhier. De communicatie naar de Belastingdienst door middel van BAPI (via VPC) is gelukt. Foutje in de firewall configuratie. Lekker basic foutje dus, maargoed dit probleem is gelukkig opgelost.

Gezien nu ook de onlangs gepubliceerde berichten, dat met ingang van 2006 de belastingaangifte platform onafhankelijk zal zijn, ben ik wat nu minder pessimistisch gestemd wat betreft de digitale verplichtingen. Tenzij Twan als insider ineens iets anders aan de weet komt…

Ook onze zorg ten aanzien van de online fiscale bibliotheek is ook opgelost, althans tot op heden. Het blijkt dat FireFox prima werkt. De uitgever heeft echter aangegeven dat men voor de toekomst hier geen garantie op kan geven…leuk :frowning:

De zorg met betrekking tot een goed financieel pakket met rapportage modules etc blijft. iProfit is echt geen serieus programma voor een financiele dienstverlener.

Vraagje aan Twan: Jullie maken gebruik van Informer, ook voor het invoeren van de urenregistratie en de bijbehorende facturatie? En zo ja, hoe ziet de factuurlayout er uit? Kun je de layout aanpassen? Kun je de factuur nog wijzigen, kun je er voorschotten en verschotten op kwijt, kun je uren doorschuiven naar een volgende periode?

Peter de Snoo Fb

Hoi Peter,

In reactie op bericht, even de vraag welke fiscale Bibliotheek gebruik jij ? Naar ik aanneem Kluwer ?

Wat betreft mijn inside info inzake de verplichting tot het doen van digitale aangiften, kan ik je melden dat zowel de website als het BAPI protocol echt platform onafhankelijk is. Verder heeft de Belastingdienst besloten geen in te bouwen modules te ontwikkelen voor welk platform dan ook. (Ze stellen zich, naar mijn idee terecht, op het standpunt dat ze geen software leverancier zijn), echter vanuit de proef periode stamt nog de BAPI module voor Windows (DLL’s) welke betrekkelijk makkelijk in te bouwen zijn in Windows software.

De Belastingdienst stond nu voor de keuze, wat te doen. Deze module van de markt halen, terwijl het gebruiksklaar in de kast ligt ? Of de markt aanzwengelen, en de module ter beschikking stellen zodat er daadwerkelijk Boekhoud/OB/ICL programma’s zouden komen die via BAPI zouden gaan aanleveren. Men had namelijk totaal niet verwacht dat de leveranciers van deze programma’s zo massaal over zouden gaan op het gebruik van BAPI. Men had ingeschat dat de MKB markt of een extra te kopen module van haar softwarehuis aangeboden zou krijgen, of het advies zou krijgen om de print out via het web domein in te tikken.

Uiteindelijk wordt de in de ogen van de fiscus verstrekt extra service, in de markt als gevolg van de massale inbouw van BAPI functionaliteit als rechtsongelijk en concurrentie vervalsend ervaren.

Uiteraard had ik graag gezien dat de fiscus naar aanleiding van deze geluiden alsnog overgegaan zou zijn tot het bouwen van een Mac en Linux module, maar dat is gezien het formele standpunt ter zake van het niet zijn van software leverancier niet realistisch.

Het voordeel van de Windows ontwikkelaars zal evenwel op termijn verdwijnen omdat de Fiscus niet voornemens eventuele nieuwe dan wel grote aanpassingen te ontwikkelen voor de Windows module.

Het voorgaande geld voor de ondernemers markt. voor de particuliere markt ligt het anders en blijft de Fiscus wel ontwikkelen. Zoals je mee gekregen hebt zal er vanaf 1-1-2006 ook een Mac en Linux variant voor de aangifte IB beschikbaar zijn. Van een van mijn contactpersonen heb ik informeel vernomen, dat er zelfs een kans in zit dat met een pre relais versie voor de IB 2004 uit tracht te komen kort voor 1 april. Echter dit zal een uitsluitend downloadable applicatie zijn, welke ook niet in de brief bij de toe te sturen diskette aangekondigd zal worden dit vanwege het pre-relase karakter.

Wij gebruiken Informer zowel in de sfeer waar de klant zelf boekt, en wij de bestanden van hen ontvangen ter verdere verwerking, als in de sfeer waar wij de boekhouding voor de klant verwerken. Ook onze eigen adm. draait in Informer.

Voor ons relatie beheer, personeelsbeheer, hardware beheer, en urenadministratie en facturatie gebruiken wij een door mij (80% echt zelf, en 20% door een door ons ingehuurde FileMaker consultant) zelf in FileMaker ontwikkelde applicatie (KIS = Kantoor Informatie Systeem), welke applicatie platform onafhankelijk draait. Een G4 als Server en de client’s zijn zowel Mac OS 9, OS X, W98 als XP.

De rede voor deze eigen ontwikkeling is niet zozeer dat hij perse op Mac moest draaien (we draaien zoals gezegd cross platform), maar dat wij simpelweg geen applicatie (zonder extreme meerwerk kosten) in de markt aantroffen die aan ons facturatie eisen kon voldoen.

Na de facturatie ronde, wordt met een druk op de knop de gefactureerde omzet voor import in Informer klaargezet, en een tweede druk op de knop zorgt er voor dat alles in Informer zit.

Groeten,

Twan Schoenmakers FB
[/u]

Hoi Twan,

Momenteel werken wij nog met Kluwer. De Vakstudie encyclopedie op CDRom en dat gaat prima binnen VirtualPC. Maar, vanwege een aanzienlijke kostenbesparing overwegen wij over te stappen naar NDFR (van SDU). Dit is een online via de webbrowser te benaderen fiscale bibliotheek a la Kluwer. Momenteel werkt alleen FireFox. SDU geeft er geen garantie op. SDU garandeert alleen de werking van browsers op het Windows-platform.

Ik kom nog even terug op BAPI en de financiele software.

Peter de Snoo Fb