Ik kreeg een aanbieding om Norton 360 Deluxe te gebruiken en lees op verschillende plekken online dat het voor Mac gebruikers geen zin heeft om anti-virus software te gebruiken gezien de ingebouwde software in Mac OS en dat dit programma je mac nodeloos trager zou maken.
Wat is jullie ervaring/advies? Wel of niet doen? Gaat specifiek om dit programma.
Ik kreeg het ook bij aankoop van mijn nieuwe Mac. En ik ondervind geen problemen. En wat ik ook handig vind is dat er een VPN bij zit. Op mijn Mac is dat niet zo boeiend maar vind het op mijn telefoon en iPad wel handig als ik gebruik wil maken van openbare wifi.
Heb ook goede ervaringen met malwarebytes. Nooit een virus gehad. Hooguit zag ik een keer een exploit van een programma wat nog geupdate moest worden of windows meuk uit spam mailtjes. Mijn iMac is de enige in een verder Windows en Linux netwerk. Ik tel de android telefoons en ipads even niet mee.
Dat hangt er vanaf. Bij XS4all kreeg je een F-secure licentie voor 5 devices, dat is nu nog zo bij KPN, alleen heet het KPN veilig. Ziggo heeft ook zoiets.
Ik geef toe ik heb minder vertrouwen in KPN dan XS4all.
Dat is dus de primaire door mij opgegeven reden in mij eerdere post. Je kan via je Mac nl. wel threats in je thuisnetwerk binnenhalen die niet voor de Mac, maar wel voor de Windows computers problemen kunnen opleveren. En als de PC de Mac vertrouwd, tja… dan gaat het fout.
Inderdaad, als je een beetje oplet wat je doet is Windows defender prima.
Ik gebruik alvast sinds Windows 10 geen externe antivirus meer, daarvoor herinner ik mij niet meer, en op de Mac nooit een antivirus gebruikt. Nog geen problemen mee gehad.
En welke Apple gebruiker heeft er nou een Windows machine in huis?
Ik krijg al jaren een budget ipv een device van (verschillende) werkgevers omdat zo goed als alles inmiddels wel webbased is of via vpn prima als inlogmachine kan dienen.