Npo of ziggo met Dolby digital?

TV kijken via bijvoorbeeld de Ziggo app op de appleTV is een uitkomst. Alleen geeft het geen Dolby Digital signaal door. Ook de NPO app niet trouwens.
Jammer, of zie ik toch ergens een instelling over het hoofd?

Ik las ergens dat de audio instelling er wel zou moeten zijn in de ziggo app. Maar die was er (nog) niet in mijn app. Zeker update foutje…

Dus ik heb de app even eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd op mijn apple tv en nu kon ik idd dolby digital ‘aan’ zetten in de instellingen. Maar zonder resultaat.
Het vreemde is dat bv films van Apple’s eigen TV app wel 5.1 geluid doorgeven.

Het kan wel Dolby Digital zijn, maar dan 2.0. Op de Nederlandse TV zijn eigenlijk alleen buitenlandse content en films uit binnen- & buitenland in 5.1 gemixed. De rest is bijna allemaal 2.0

Ik heb inmiddels alle instellingen van de AppleTV én van de apps geprobeerd.
Het vreemde fenomeen blijft zich voordoen dat Apple’s eigen apps dolby digital doorgeven en Ziggo en NPO apps niet (receiver geeft dan Dolby pro-Logic aan, bij Apple app geeft hij ‘dolby AC3’ aan en dan hoor je ook 5.1).

Ik heb nogal een oude receiver, maar dan nog: waarom wel met Apple TV+ maar niet met Ziggo of NPO app??
Als ik gewoon een zender via de ontvanger van de TV zelf kijk (dus niet via appleTV) is er wel digitale Dolby AC3 ontvangst van dezelfde zender (bijvoorbeeld NPO1) als in de Ziggo app op de Apple TV.

Zijn er mensen die het wel voor elkaar krijgen om digitaal 5.1 geluid te krijgen uit de ziggo app op hun AppleTV?

Ik heb de boel als volgt aangesloten:
ATV → Philips tv via HDMI → AV receiver via digitale coax

N.B. Ik heb ook de geluid doorgifte van de AppleTV in uitsluitend 16 bits (ipv automatisch) ingesteld gehad ivm de oude reciever…

Nog een NB:
Ik gebruik de app ‘computers’ op mijn ATV om op een NAS opgeslagen van DVD’s geripte content af te spelen. Ook die geven gewoon Dolby digital AC3 geluid door, maar ja, ‘computers’ is ook een Apple app. Een oude weliswaar maar toch…

Als de versterker Pro Logic aangeeft, dan wordt de gewone 2 kanaals audiotrack van een uitzending afgespeeld.
NPO app: het kan zijn dat ze alleen Dolby Digital aanbieden bij het ‘NPO Start Plus’ abonnement. Dat zou je moeten navragen bij de NPO (Het kabel signaal is een andere stream).

Voor Ziggo vond ik deze info, staan de instellingen in de Ziggo app goed?