NSLU2 - communicatie MacMini -> Externe schijf erg traag

Ik heb sinds gisteren een Linksys NSLU2 aan mijn router gekoppeld met als doel wat extra externe schijfruimte te creëren. Nu is het technisch gelukt, de Mini ziet de schijf die aan de NSLU2 is gekoppeld zonder problemen.

Ben nu met Silverkeeper bezig een bakcupje weg te schrijven, maar dat gaat me toch verschrikkelijk traag… 1 Gb staat nu al een uurtje te stampen, en ik moet nog 31GB…
Laat staan als ik straks de rest van de 200GB (foto’s+muziek) op deze manier wil gaan wegschrijven… :sealed:

Connectie tussen Mini en NSLU gaat overigens draadloos.

Verwacht ik nu te veel? Zal een bedrade verbinding (veel) sneller gaan of is NSLU2 de beperking?

[quote:bc01200406="mikekiwi"]Ik heb sinds gisteren een Linksys NSLU2 aan mijn router gekoppeld met als doel wat extra externe schijfruimte te creëren. Nu is het technisch gelukt, de Mini ziet de schijf die aan de NSLU2 is gekoppeld zonder problemen.

Ben nu met Silverkeeper bezig een bakcupje weg te schrijven, maar dat gaat me toch verschrikkelijk traag… 1 Gb staat nu al een uurtje te stampen, en ik moet nog 31GB…
Laat staan als ik straks de rest van de 200GB (foto’s+muziek) op deze manier wil gaan wegschrijven… :sealed:

Verwacht ik nu te veel? Zal een bedrade verbinding (veel) sneller gaan of is NSLU2 de beperking?[/quote:bc01200406]

Sowieso zal een draad verbinding waarschijnlijk sneller gaan. Daarnaast heeft de Linksys wel wat rekenkracht, maar is hier natuurlijk niet op berekend…

Hmmm...o.k.... is rekenkracht zo van belang bij data-transfer?

[quote:242d222cd1="mikekiwi"]Ik heb sinds gisteren een Linksys NSLU2 aan mijn router gekoppeld met als doel wat extra externe schijfruimte te creëren. Nu is het technisch gelukt, de Mini ziet de schijf die aan de NSLU2 is gekoppeld zonder problemen.

Verwacht ik nu te veel? Zal een bedrade verbinding (veel) sneller gaan of is NSLU2 de beperking?[/quote:242d222cd1]

Ik heb deze NAS ook en een reele snelheid is iets van 3 -4 Mb.per seconde. Dus een Gb duurt 1000/3 secondes dus kom je snel op een uur per Gb. Voor jouw doel is deze NAS niet geschikt. Je moet een veel snellere hebben of je maakt een full backup en daarna kleinere incrementals. Aangezien de HDD aan de NSLU2 extern is kun je die full backup beter maken door de drive rechtstreeks aan je Mini te koppelen… en dan incrementals via TimeMachine.

Indien je rechtstreeks koppelt aan je Mini moet de drive wel FAT32 geformatteerd zijn en moet je een NSLU2 firmware hebben die dat ondersteunt; de allereerste versies konden alleen EXT2 (Linux) geformatteerde schijven aan.

Groet,

Ernst

[quote:7e47098e7f="Ernst J. Oud"]Ik heb deze NAS ook en een reele snelheid is iets van 3 -4 Mb.per seconde. Dus een Gb duurt 1000/3 secondes dus kom je snel op een uur per Gb.[/quote:7e47098e7f] Sinds wanneer is delen hetzelfde als vermenigvuldigen?

Ik heb de NSLU2 zelfs een tijdje voor Time Machine gebruikt (sparsebundle op de netwerkshare) maar inderdaad komt de NSLU2 behoorlijk rekenkracht tekort. Het werkte allemaal prima maar elke TM backup duurde 2 tot 3 maal langer dan op mijn Windows Home Server (AMD 2GHz). Het restore'n van TM werkte nog trager. Let op, dit werkte nog bedraad via het LAN 100 Mbit/s. Inmiddels hangt de WHS aan 1Gbit en is het verschil nu dramatisch groot t.o.v. de NSLU2 met 100 Mbit.

Hier de testresultaten, vanuit een terminal, van een bestand van 1GB dat ik zojuist van de MacBook naar de NSLU2 heb gestuurd (4 min, 35 sec). Overigens staat er op de NSLU2 een alternatieve firmware van Debian Linux maar dat zal voor de snelheid t.o.v. de standaard firmaware weinig uitmaken. Zoals je ziet aanzienlijk sneller dan jouw draadloze verbinding.

dd if=/dev/urandom of=~/tmp/testspeed-1GB.bin bs=1024 count=1024000

ls -lh ~/tmp/testspeed-1GB.bin
-rw-r–r-- 1 biker staff 1.0G Dec 20 13:55 testspeed-1GB.bin

time cp ~/tmp/testspeed-1GB.bin nslu2/
real 4m35.522s
user 0m0.009s
sys 0m5.385s

Toch blijft het een wonderlijk, spotgoedkoop en super energie zuinig apparaat om (meerdere) externe harddisks via het netwerk te kunnen gebruiken. Ik ben er nog steeds erg blij mee.

[img:291bede659]http://www.player0.org/wp-content/uploads/2008/02/backups.jpg[/img:291bede659]

[quote:3e25f99382="Pieterr"][quote:3e25f99382="Ernst J. Oud"]Ik heb deze NAS ook en een reele snelheid is iets van 3 -4 Mb.per seconde. Dus een Gb duurt 1000/3 secondes dus kom je snel op een uur per Gb.[/quote:3e25f99382] Sinds wanneer is delen hetzelfde als vermenigvuldigen?[/quote:3e25f99382]

1 Gb = 1000 Mb (voor het gemak).

3 Mb per seconde, dus 1 Gb duurt dan 1000 / 3 = 333 seconden = 333 / 60 minuten = ongeveer 1 uur.

Elementaire wiskunde.

Ernst

[quote:b405efe6bc="Ernst J. Oud"]1 Gb = 1000 Mb (voor het gemak).

3 Mb per seconde, dus 1 Gb duurt dan 1000 / 3 = 333 seconden = [b:b405efe6bc]333 / 60 minuten = ongeveer 1 uur.[/b:b405efe6bc]

Elementaire wiskunde.[/quote:b405efe6bc]
:bigsmile:

Je bent volgens mij de Smiley vergeten, “Ernst”!

[quote:da3bedcadb="Pieterr"][quote:da3bedcadb="Ernst J. Oud"]1 Gb = 1000 Mb (voor het gemak).

3 Mb per seconde, dus 1 Gb duurt dan 1000 / 3 = 333 seconden = [b:da3bedcadb]333 / 60 minuten = ongeveer 1 uur.[/b:da3bedcadb]

Elementaire wiskunde.[/quote:da3bedcadb]
:bigsmile:

Je bent volgens mij de Smiley vergeten, “Ernst”![/quote:da3bedcadb]

Haha… leuk; iemand met zelfspot. Daar hou ik van! :wink:

[quote:eff427e122="Ernst J. Oud"]Haha... leuk; iemand met zelfspot. Daar hou ik van! :wink:[/quote:eff427e122] Ik ga even een eitje koken. Ben over ongeveer een uur terug....

[quote:5e475557fa="Biker"]Hier de testresultaten, vanuit een terminal, van een bestand van 1GB dat ik zojuist van de MacBook naar de NSLU2 heb gestuurd (4 min, 35 sec). Overigens staat er op de NSLU2 een alternatieve firmware van Debian Linux maar dat zal voor de snelheid t.o.v. de standaard firmaware weinig uitmaken. Zoals je ziet aanzienlijk sneller dan jouw draadloze verbinding.

<…>

Toch blijft het een wonderlijk, spotgoedkoop en super energie zuinig apparaat om (meerdere) externe harddisks via het netwerk te kunnen gebruiken. Ik ben er nog steeds erg blij mee.
[/quote:5e475557fa]

Dank voor de test en je reactie, dat geeft inderdaad het beeld weer dat ik hier ook waarneem; al heeft nu de schijf sinds vanmorgen half tien tot een kwartier staan stampen. Waar de 1e twee GB redelijk snel gingen, heeft hij nu ongeveer 4 uur of de laatse GB gedaan (dus 7 uur over 3GB) en dat baart me wat zorgen…

Zit heftig te twijfelen hoe ik nu verder ga; ik heb een Lacie Mini van 250 GB onder mijn MacMini staan (FW connectie). Deze schijf is op een paar bitjes na nu vol (met muziek en foto’s, eerlijk verdeeld, ieder 100GB, de resterende 50G is systeembackup). Nu wilde ik twee 250GB USB schijven die ik nog heb liggen via de NSLU2 verbinden met het netwerk, eentje als kopie van de Lacie, de ander als kopie van de systeemschijf van de MacMini.
Het beste lijkt mij dat ik dan beide USB schijven eerst via USB vol laat lopen (al is dat ook nog een uitdaging, gisteren wilde de MacMini de schijven via de USB-kabel niet herkennen) en dan idd zoals al eerder voorgesteld via een backup-programma alleen incremental bij te vullen.

Dan heb ik daar de volgende vragen over:

• lijkt jullie dit ook een goede optie?
  • als ik handmatig via USB de schijven vul, kan een backup-programma (gebruik nu zelf Silverkeeper) daar dan wel incremental mee verder gaan (of moet het backup-programma ook het vullen doen)
  • kan ik eigenlijk meerdere schijven via een USB-hub op de NSLU2 aansluiten of is het echt 1 schijf per poort (ook omdat het plaatje hierboven 3 schijven toont)

Werk overigens op Tiger, geen Timemachine aanwezig dus…

Alternatief zou de aanschaf zijn van een nieuwe Externe schijf van 500-1000GB en dan handmatig de backup naar een andere schijf doen (de NSLU2 ruimt dan het veld, evenals de Lacie Mini)

De [url=http://en.wikipedia.org/wiki/NSLU2]NSLU2[/url] is natuurlijk ook de nieuwste niet meer.

Mocht je nog geen 802.11n netwerk hebben, dan zou je kunnen overwegen om een router als de AirPort Extreme of de Linksys WRT610N te kopen. Hier kun je ook een USB schijf (of meerdere, via een hub) op aansluiten. En met de 9MB/s die je met N kunt behalen gaat het allemaal aanzienlijk sneller dan je nu hebt.

[quote:d91d8e1d70="mikekiwi"]Waar de 1e twee GB redelijk snel gingen, heeft hij nu ongeveer 4 uur of de laatse GB gedaan (dus 7 uur over 3GB) en dat baart me wat zorgen...[/quote:d91d8e1d70]

Ik zou eens proberen om zoveel mogelijk netwerkcomponenten te verwijderen en/of te vervangen. Een andere switch, andere kabel en mogelijk zelfs een andere harddisk. De rest van het netwerk even proberen te ontkoppelen om het probleem te kunnen vaststellen.

Via een USB hub is het aantal harddisks eenvoudig uit te breiden in de Debian Linux distributie. In de standaard firmware is dit niet mogelijk.

Indien je niet echt veel om het apparaat geeft zou ik proberen deze te verkopen. Een gangbare prijs is nog steeds 50,- op b.v marktplaats.nl terwijl de nieuwprijs op 80,- ligt. De NSLU2 is met name nog uiterst interessant voor Linux freaks. Tegenwoordig biedt elke NAS aanzienlijk meer opties en betere prestaties dan de [b:d91d8e1d70]standaard[/b:d91d8e1d70] firmware op de NSLU2.

Dank voor die info over de Debian-distri.

Ik heb de NSLU2 net pas 2 dagen, heb hem voor weinig 2dehands aangeschaft; een echte band heb ik dus nog niet opgebouwd. Zit nu dus echt te twijfelen of ik hiermee verder wil gaan of dat ik voor een andere oplossing kies. Helaas is het geld een redelijke beperking, heb er op dit moment niet echt budget voor, terwijl ik eigenlijk wel wat meer schijfruimte en backupmogelijkheden (zowel in ruimte als in gemak bij het backuppen, zodat het ook wat frequenter en zekerder gebeurt) zou willen hebben… Lastig…

Inmiddels de MacMini met een kabeltje verbonden met een switch en de NSLU2 ook op dezelfde switch aangesloten. Ook ik haal nu de 4min30sec over een 1024KB VOB-file, dus dat is inderdaad een significante verbetering. En dus ben ik er al een stuk blijer mee 8) Overweeg zelfs om mijn USB-disk die nu direct aan de Mac hangt, lekker uit het zicht te zetten en aan de NLSU2 te koppelen. Voor foto's en MP3's (bevat dan ook de iTunes-bieb) moet dit qua snelheid wel genoeg zijn. Video Streamen zal lastiger worden, maar dat deed ik toch al niet...

[quote:8ca82d8725="mikekiwi"]Inmiddels de MacMini met een kabeltje verbonden met een switch en de NSLU2 ook op dezelfde switch aangesloten. Ook ik haal nu de 4min30sec over een 1024KB VOB-file, dus dat is inderdaad een significante verbetering.[/quote:8ca82d8725]

Leuk dat je dat nog even laat horen, heb ik mijn snelheids onderzoekje toch nog een zinvolle wending kunnen geven.

Ik heb eveneens de externe harddisk van mijn MacBook naar de NSLU2 verhuisd (in een andere kamer) vanwege de geluidsoverlast die een externe harddisk toch geeft in een doodstille werkkamer.

Yep, jouw resultaten waren voor mij aanleiding om te zien of ik die snelheid ook kon halen, daarmee is het wel nog rendabel om de NSLU2 te houden en scheelt het me nu zoekwerk naar een andere oplossing. Op termijn zal ik wel eens gaan kijken naar een snellere netwerkoplossing die niet al te prijzig is.

Dank dus nogmaals!

Groet,
Michael