NTSC of PAL in FCP......maakt dat wat uit?

Ik ben me aan het informeren over een nieuwe digitale camera via Ebay en nu zit ik met de vraag... Als ik een NTSC camera in FCP gebruik kan ik toch altijd exporteren naar PAL ( en vice versa), of niet? Logisch nagedacht moet dat wel kunnen, maar ik had graag iets meer zekerheid voordat ik met een aankoop ga beginnen.

alvast bedankt voor welke reactie dan ook!

inderdaad kan dat. je kunt instellen dat je een quicktime file wil exporteren in PAL of NTSC formaat. dat komt de kwaliteit niet noodzakelijk ten goede trouwens. misschien hebben andere mensen hier betere ervaringen mee dan ik

Dan zou ik dus het beste een NTSC kunnen kopen ivm. de hogere framerate... of een PAL ivm meer beeldlijnen?....weet ik het weer niet!

Technisch kan ik er weinig zinnigs over zeggen, ik weet er niet genoeg van,

Ik weet wel dat NTSC ook wel wordt aangeduid als ’ Never The Same Color ’

Ik vind NTSC er beter uitzien op de computer. Dat komt juist vanwege die minder beeldlijnen denk ik, bij PAL worden er altijd lijnen weggegooid. Maar als je je TV gebruikt om te monitoren heb je daar weer geen last van. echter... Als je PAL producties wil maken, dan zou ik gewoon bij PAL blijven. Het is toch zonde van de tijd om e.a. steeds te moeten converteren.... en de frames die gedropt moeten worden.

Aan de andere kant, meeste TVs en video recorders hier kunnen wel NTSC aan, maar PAL kan men meestal niet in de states aan. Dus als je video die kant op wil sturen, gewoon alles in NTSC doen.

PAL-NTSC (en andersom) conversie via FCP zelf is zeker niet aan te raden. Er zijn wel een paar [url=http://www.nattress.com/standardsConversion.htm]third-party plug-ins [/url] die dit beter doen dan FCP zelf , maar reken dan maar op hele lange rendertijden.

NTSC ('Never The Same Color') en PAl zijn vergelijkbaar: kijk hier maar even. PAL is echter neet even beter. http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=18#

Ik zou het gewoon bij PAL houden, als je er een keer niet aan denkt om je film om te zetten heb je weer een product wat niet op een Europese TV werkt, en kan je je tape wel rechtstreeks op een TV afspelen als de Camcorder NTSC is?

Nou toevallig kan mijn tv (matchline) wel NTSC aan. en van een hele lange rednertijd ben ik ook niet bang met mijn G5 dual 2 ghz met 2 gig intern.

Dus ik moet echt naar de verschillen van beeldqualiteit ( die beter is bij PAL ) en geluidsqualiteit ( die beter is bij NTSC )

In de States is die camera waar ik naar kijk (canon XL1) een paar hondert euro goedkoper.
En ik ga de camera gebruiken voor zeker 1 groot dvd project in de States, en waarscheinlijk voor veel kleine projecten hier.

Maar ik geloof toch dat na aanleiding van jullie adviezen; ik voor de PAL versie ga.

maar lichte twijfel is nog aanwezig…

wel bedankt voor alle reacties!

Het lijkt mij dat je het beste kunt kijken naar het medium, waar je produktie op afgespeeld moet gaan worden.

Is het bijv. een DVD-produktie voor de europese markt, dan zou ik voor PAL kiezen. Is het voor de amerikaanse of japanse markt, dan kies je voor NTSC.

Of ligt het niet zo simpel…?

Ntsc is vooral in Amerika aktief. Komt omdat hun Net op 60 Hz werkt en bij ons op 50. Nu moet je je realiseren dat uitwisseling van beeldmateriaal voor vrienden of familie hierbij weg is tenzij je alles omvormt (veel kwaliteitsverlies) En het is zoals wij zeggen in de broadcast : Never Twice the Same Color. Als wij uitwisselingen doen met amerikaanse stations is het altijd klote. Zelfs met professionele omvormers : voorbeeld : bekijk in het VTM nieuws een Bart Van doorne als hij Live gaat uit amerika of als er een bijdrage is : bekijk die kleuren eens... Theoretisch zou NTSC beter moeten zijn, maar praktisch niet dus. Ook moet je kijken of je camera hier kan gebruiken (opladen enz...) en dan nog...

Als je een groot gaat doen in Amerika : Huur daar een Camera en werk alles op NTSC af voor hun.
Voor je kleinere projecten : koop of huur je een camer hier…
Er zijn hele goeie te krijgen, maar pas op: bvb een canon XL1 is al gepasseerd qua inovatie en kwaliteit… er zijn er al veel betere op de markt
En dan nog : de markt is zeer zwaar aan het veranderen : HD is coming very Fast
op alle mogelijke modellen

super bedankt Final Cut, daar heb ik wat aan.... Alleen huren in USA is geen optie daar ik voor 3 weken de camera nodig heb en de huurprijs bijna 300 euro per dag is....wat neer komt op een nieuwe kopen en geld overhouden.

Welke HD modellen liggen dan zo rond dezelfde prijs als de Canon XL1?
…maar aangezien deze nog zo nieuw zijn zal ik ze waarscheinlijk niet op Ebay vinden. toch?
( ik heb namelijk maar rond de 2000 tot 2500 euro ter beschikking )

Het project bestaat uit een docu maken over dragracing, die op de races, op NTSC-DVD verkocht gaan worden.
De projecten hier in Europ hebben meer te maken met reclame filmpjes en korte filmpjes over eXtreme sports.

ik heb al een tijdje gewerkt voor een lokale tv-zender, maar die filmden al hun docu’s met het Sony broertje van de Canon XM1…dus nog minder dan een XL1!

Koop nou gewoon een camera die je hier veel gaat gebruiken en professioneel genoeg is.

Je afgewerkte project kun je uiteindelijk voor je Amerikaanse vriend of klant ook als NTSC-DVD maken en voor alle andere projecten na die 3 week in de US kun je lekker in PAl aan het werk.

Het prijsverschil zit hem trouwens niet in de NTSC of PAL uitvoering maar in het feit dat in Europa (NL) een hogere prijs wordt gevraagd voor DV-IN-camera’s.

Overigens: als je de camera al kent kun je hem wel extra voordelig kopen in de States, maar koop dan wel een PAL-uitvoering voor je latere gebruik in de EU (ik weet niet of ze daar in de US wel PAl-camera’s verkopen…)

Ze verkopen wel PAL in de States maar alleen op aanvraag en niet uit voorraad van de winkel.

Kwam vandaag wel aan het kwijlen, de Canon XL2 is uit!!! ( vanaf volgende maand en alleen voorlopig als NTSC…wel $5000,- dus iets boven mijn budget)

Maar ik ga inderdaat voor de PAL!

Anders moet je je eerste project een camera hier huren. (als ik het goed heb liggen de prijzen tss de 75 en 100 euro per dag, zal eens moeten navragen, ik heb ook twee camera's i verhuur bij een verhuurbedrijf), dat is incl verzekering, excll BTW En dan met de winst heb je een groter budget, want 2500 euro is wel niet veel. Toch niet als je profesioneler aan de slag wil.

Een leuke camera is een PD-170, zowel op DVCAM als (enkel in de states: HD)
Maar je bent inderdaad rond de 5000 euro kwijt(en dan nog alle accesoires)
Een XL-2 zal ok wel dezelfde specificaties hebben als de PD-170 van sony.
Maar ik heb ook een bedrijf in video, maar het min waarmee ik laat filmen is een 170.
Lager vind ik vooral een slechte zaak voor de videowereld(semi prof. bedoeld)

Dus als je semi pro gaat : heb je snel een budget van 4000 a 5000 euro nodig en dat is nog maar een begin.
Beste idee: koop een camera die je veel zal gebruiken en voor de beter dingen huur je gewoon een groter model in.

Pal is 625 beeldlijnen 50 herz dus 25 (zichtbare) beelden per seconde. NTSC is 525 beeldlijnen en 60 herz dus 30 (zichtbare) beelden per seconde. Premiere kan zich soms verslikken in conversie vanwege de hoeveelheid beelden door elkaar te halen, Final cut (en zelfs imovie) zou ik gewoon als pal instellen als je pal gebruikt en vice versa want deze programma's kunnen dan ook wel eens erg vreemd gaan doen als je op frame monteert. Volgens mij kan je vanuit Singapore goedkoper Pal camera's importeren maar ik weet even niet meer welke website, ik zoek wel even.