NTSC/PAL

De standaardinstelling voor een extern aangesloten beeldscherm (TV) is NTSC en altijd als ik een tv aansluit moet ik dit eerst aanpassen voordat ik de beelden in kleur krijg. Is dit te fixen?

Dahlia

In het verleden heb ik heb ik iets dergelijks met iMovie gehad. Omdat ik in iMovie de eerste keer een filmje (NTSC) had bekeken dat met de software was meegeleverd starte iMovie standaard NTSC op ook al had ik mijn PAL-videocamera aangekoppeld. Dit was op te lossen door de preferences van iMovie weg te gooien en het PRAM te zappen tijdens opstarten. Hoe ging dat ook weer, ik meen appeltje, alt/option, p en r ingedrukt houden tijdens de opstart, totdat'ie enkele keren heeft geboingd.

:roll:
Daarna iMovie opstarten met de PAL-camera aangesloten; iMovie start sindsdien standaard in PAL op.

Ik snap niet helemaal hoe je het voor elkaar krijgt NTSC op een gewone Europese tv te krijgen..? De toestellen hier zijn PAL namelijk, ik raad je aan zowiezo alles wat je maakt of importeert als PAL op te slaan, dus met vijfhonderd-nogiets beeldlijnen. Dan voorkom je eventuele problemen met previewen en wegschrijven en vervolgens bekijken op een willekeurig tv toestel..

Het gekke is juist dat het gaat om willekeurige programma's/films die ik afspeel. Zodra ik een televisie aansluit gaat ie in de eerste instantie uit van NTSC en zie ik alles zwartwit. Dit kan ik op zich snel aanpassen via systeemvoorkeuren/beeldschermen maar het is toch wat omslachtig en storend. :oops:

Misschien een beetje oud maar iemand heeft hier een programma voor geschreven: [url=http://web.rsise.anu.edu.au/~mattgray/mac/index_palifier.html]Palifier[/url].

[b:cb6bda157a]Oh jammer, het is dus inderdaad te oud:[/b:cb6bda157a]
[i:cb6bda157a]“AT PRESENT, THERE IS NO SUPPORT FOR Mac OS 10.2 or 10.3. This is due to changes in the operating system that make Palifier’s job very difficult. I will try to release an update, but I’m not promising anything.”[/i:cb6bda157a]

misschien is er iets anders mogelijk…

[quote:4f8621f610="Dahlia"]De standaardinstelling voor een extern aangesloten beeldscherm (TV) is NTSC en altijd als ik een tv aansluit moet ik dit eerst aanpassen voordat ik de beelden in kleur krijg. Is dit te fixen?

Dahlia[/quote:4f8621f610]

Hi Dahlia,

Staat in de iMovie-prefs 'Open nieuw project in … ’ op PAL?

Imovie gebruik ik niet echt, maar daar staat in de instellingen gewoon PAL.

Nu we het toch hebben over PAL/NTSC, ik heb een aantal mpg’s die NTSC blijken te zijn want als ik ze wil branden in toast geeft ie de mededeling ze alleen als NTSC te willen branden. Kan kloppen want het zijn Amerikaanse mpg’s.
Maar als ik ze toch brand, levert dat straks een probleem op als ik ze op een stand-alone DVD speler wil afspelen, lijkt me. Toast wil dus ook niets voor me doen, qua converteren ofzo.
Heeft iemand daar een tip over??? Een leuk snel progje?

Mits je een goeie DVD speler hebt die PAL/NTSC aankan is het totaal geen probleem.

Wil je toch echter NTSC naar PAL overzetten ben je al gauw weer aan het DVD authoren. Het gaat wel, maar het is softwarematig een aardige (render)klus om voorelkaar te krijgen.