NTSC Tape naar DVD omzetten.

Ik heb geprobeerd via mijn videorecorder, die zowel NTSC als PAL afspeelt, via firewire een video te importeren in IMovie. Dat lukt met een PAL tape, maar niet met een NTSC tape. Hoe zou dat komen? TIA

staan je settings in iMovie ook op NTSC?

Je moet Imovie wel vertellen dat je een NTSC film gaat binnen halen. Dat doe je bij de voorkeuren structuur nieuwe projecten, dan NTSC kiezen en vervolgens een nieuw project aanmaken.

Helaas gat het niet werken.

NTSC/PAL video spelers kunnen niet gebruikt worden met Imovie om NTSC banden te importeren…wel PAL banden.

Jij MOET een ntsc speler hebben…geen fake

[quote:1181dcd044="Tjerker"]staan je settings in iMovie ook op NTSC?[/quote:1181dcd044] ja

[quote:d2a8e8a612="ivan.roos"]Helaas gat het niet werken.

NTSC/PAL video spelers kunnen niet gebruikt worden met Imovie om NTSC banden te importeren…wel PAL banden.

Jij MOET een ntsc speler hebben…geen fake[/quote:d2a8e8a612]

Zou het eventueel lukken met een ander programma?

[quote:088510b322="Mac Hammer Fan"][quote:088510b322="ivan.roos"]Helaas gat het niet werken.

Jij MOET een ntsc speler hebben…geen fake[/quote:088510b322]

Zou het eventueel lukken met een ander programma?[/quote:088510b322]

Nee helaas niet :frowning: Ik heb het al MAANDEn opgezocht…

Se enige mogelijkheid voor mij op dit moment is…na de vakantie in Zuid-Amerika een NTSC speler mee nemen en alle NTSC banden met movie kopieren. In Zuid-Amerika gebruiken ze NTSC en dezelfde stroom van Europa.
En andere mogelijkheid is… vanuit de TV naar een video camera…en daarna vanaf videocamera naar Imovie :wink:

Het is vrij prijzig maar er zijn zat audio visuele bedrijven die norm vertallen zoals dat heet. En dat is voor de kwaliteit van de video de beste oplossing indien je geen NTSC deck hebt.

Maar een ding snap ik niet, als je VHS wel NTSC afspeeld op je TV dan komt er toch gewoon video uit en deze video cun je dan toch capturen?

[quote:28f4d75069="allard"]Het is vrij prijzig maar er zijn zat audio visuele bedrijven die norm vertallen zoals dat heet. En dat is voor de kwaliteit van de video de beste oplossing indien je geen NTSC deck hebt.

Maar een ding snap ik niet, als je VHS wel NTSC afspeeld op je TV dan komt er toch gewoon video uit en deze video cun je dan toch capturen?[/quote:28f4d75069]

Nee.

[/quote]

Nee.[/quote]

Hoe bedoel je Nee. Er komt geen video uit, wat dan? Radio?

NTSC heeft een andere framerate (30) dan pal (25), een ander beeldformaat en de kleuren worden anders (helaas veel slechter) gecodeerd. Een PAL VCR die ook NTSC kan afspelen, veranderd (haast) niets aan het signaal (alleen de kleur freqentie carrier). Je moet een TV hebben die deze signalen aan kan. Er komt dus een ntsc signaal uit met de kleuren op de PAL frequentie.

Een PAL video->DV omzetter (zoals je camera) kan simpelweg de ntsc signalen niet aan. En je zal dus geen beeld krijgen. Als je een special interface hebt die WEL ntsc aan kan, dan heb je met zo’n VCR nog steeds een probleem, omdat nu de kleuren op de verkeerde frequentie zitten. Resultaat, prachtige zwart/wit ntsc beelden (heb ik ervaring mee :frowning: )

Je hebt dus nodig een ECHTE ntsc VCR en een interface die ook NTSC kan omzetten naar DV. Dan nog hou je een NTSC-DV filmpje over (dus 30 fps en een niet pal beeldverhouding). Zo’n filmpje kan je met een stukje software in principe wel om zetten, maat daar staat je Macje aardig over te rekenen.

Aha, gesnapt dus daarom de afkorting NTSC Never Twicew The Same Color

Gaat het ook niet werken met een 'digitizer' ? Bv. formac DV o.i.d.?

Digitizer / interface, doet eigenlijk allemaal hetzelfde. Ik heb er nog geen gezien die de rare ntsc uit pal VCR signalen zomaar aan kan. Technisch zou het moeten kunnen (tv begrijpt het uiteindelijk ook), maar ik ben het nog niet tegen gekomen (maar ik hou me aanbevolen).

Zonder speciale hardware kan je geen NTSC capturen op een PAL-systeem. Afspelen zoals op een TV gaat wel via de meeste recorders/players, maar via FW (ik neem aan dat je je VHS speler hebt doorgelust naar je camera?) is het niet mogelijk...simpelweg omdat de sync niet meeloopt en je dus, zoals hierboven ook beschreven, in het gunstigste geval een zwart/wit filmpje zal krijgen...Vaak slechts ruis of helemaal niets...

Een converter zoals een DAC-100 zou je evt kunnen helpen…

Je kan inderdaad ook even zoeken naar AV-facilitaire bedrijven die dit soort dingen dagelijks overzetten, maar dat kost, net zoals het aanschaffen van een DAC-100, geld.