NTSC vs PAL

Nu heb ik een NTSC DVD met MacTheRipper omgezet naar PAL - regio vrij, maar dat blijkt 6,5 gig te zijn. Is er weer een ander progje voor nodig om dit op een 4,7 gig DVD te proppen of moet ik daar een heel ander soort DVD (plus brander?) voor aanschaffen?

Dat is met een woord uit te leggen :D [b:775647a63d]DVD2ONE[/b:775647a63d]

Voor al uw DVD’s… verkleint en slankt af, hehe.

Als je op een professionele manier legale DVD's wil rippen en kopieren, dan heb je absoluut een double layer brander nodig. Met al die verschillende talen, ondertitelingen, bonus opnames etc etc staat daar namelijk VEEL meer op dan een 4.7 Gb DVD aan kan.

Je kunt natuurlijk ook overwegen om te kappen met dat illegale kopieren…!

Dat kan komen doordat de film-dvd's Dual Layer zijn. Met programma's zoals hierboven kan je 'm kleiner maken door bijvoorbeeld extra talen of andere extra's eruit te gooien (trailers e.d.).

[quote:b16ff93889="Draftsman"]Nu heb ik een NTSC DVD met MacTheRipper omgezet naar PAL [/quote:b16ff93889] MacTheRipper zet geen NTSC naar PAL om. Hij maakt het hooguit toegankelijk in onze regio. Omzetten is moeilijk goed te doen, tijdrovend en meestal niet nodig. 9 van de 10 spelers in Europa kunnen gewoon NTSC schijven spelen. Samenproppen op 4.4 Gb doe je met Handbrake of DVD2OneX. NTSC blijft ook dan gewoon NTSC, maar dat is dus niet erg.

[quote:bd9f0058e8]Je kunt natuurlijk ook overwegen om te kappen met dat illegale kopieren.......! [/quote:bd9f0058e8]

even een misverstand uit de weg ruimen; dit gaat om een in Europa niet verkrijgbare titel, GEKOCHT! bij Amazon.com die ik vervolgens kado wil doen aan iemand die niet over een regiovrije speler beschikt!

Maar ik begrijp al dat ik over een dual layer dvd met bijbehorende brander moet beschikken om dit te kunnen branden. Daar gaan we dan maar 's naar op zoek.
Bedankt voor de info.

[quote:3d629835db="Draftsman"] Maar ik begrijp al dat ik over een dual layer dvd met bijbehorende brander moet beschikken om dit te kunnen branden. Daar gaan we dan maar 's naar op zoek. Bedankt voor de info.[/quote:3d629835db] Niet nodig: Ik heb ook van iemand Eternal moonshine of the spotless mind of zoiets kado gekregen, deze met mactheripper ontdaan van de regiobeperking, met DVD2oneX samengeperst en met Toast gebrand met mijn single-layer DVD106 van Pioneer. En die kan ik nu perfect bekijken. Zonde ook van de dure DL schijven, wanneer je extra's en overbodige geluidssporen wegkiept zit je vaak al onder de 4.4 Gb en hoeft er niet eens samengeperst te worden (DVD2OneX doet dit ook automatisch alleen indien nodig. Wanneer je onderdelen selecteert die niet meer zijn dan 4.4 Gb, dan is ie veel sneller klaar dan normaal, omdat ie niet hoeft samen te persen).

NTSC naar PAL omzetting via software is niet aanteraden. Gewoon NTSC laten. Een computer kan NTSC altijd afspelen als de DVD TV combi er problemen mee heeft.

[quote:8dd63029ad="Martiniman"]9 van de 10 spelers in Europa kunnen gewoon NTSC schijven spelen. [/quote:8dd63029ad] DVD-spelers misschien wel, maar televisietoestellen die het beeld weer moeten geven niet!

[quote:b608635691="reposte"][quote:b608635691="Martiniman"]9 van de 10 spelers in Europa kunnen gewoon NTSC schijven spelen. [/quote:b608635691] DVD-spelers misschien wel, maar televisietoestellen die het beeld weer moeten geven niet![/quote:b608635691] Ook dat maakt niet uit, want de DVD-speler 'poept' vaak gewoon PAL uit als ie een NTSC schijf speelt.

[quote:67d52cbe3e="Rolf"]Als je op een professionele manier legale DVD's wil rippen en kopieren,.... Je kunt natuurlijk ook overwegen om te kappen met dat illegale kopieren.......![/quote:67d52cbe3e] :? Wat wil je nu zeggen ?

hoi

voor eigen gebruik mag je een kopie maken, ook van materiaal waar copyright op zit. Dit is toegestaan in de nederlandse wet.
Een van de gedachten hierachter is dat je een kopie voor jezelf voor zelfstudie e.d. mag hebben.
Je mag het alleen NIET verspreiden, waarbij voor software een uitzondering is gemaakt, software mag je niet kopieeren en ook niet verspreiden.

obi

@Martijn: Wauw! Weer iets nieuws geleerd!

Sterker nog: muziek mag je zelfs legaal downloaden!

Heb ook pas een Amerikaanse DVD ontdaan van zijn regio met Mac The Ripper en dan gecomprimeerd en gebrand met Popcorn. Toast 7 doet dit trouwens ook. Lees hier even Draftsman... http://lexilyn.be/videoconversies/page3/page3.html

Werk dit ook met beveiligde DVD's?

[quote:9e62f4fcb4="reposte"]Werk dit ook met beveiligde DVD's?[/quote:9e62f4fcb4] Wat werkt? Denk het wel. Heb nog geen schijf gehad die niet te kopieren was.

[quote:a73d561ed7="reposte"]Werk dit ook met beveiligde DVD's?[/quote:a73d561ed7]

Mac The Ripper is (gratis) bedoeld (gemaakt) voor het verwijderen van beveiliging.

Je topictitel doet me vermoeden dat je niet het verschil weet tussen DVD-Regio's en NTSC/PAL.

Als het doel is om een Amerikaanse film Regio-1 + NTSC, te kopieren, zodat je hem op je Regio-2 DVD-speler kan kijken, dan is het meestal niet nodig om de hele film naar PAL om te zetten. De meeste DVD spelers spelen NTSC af en de meeste TV’s kunnen het NTSC signaal gewoon weergeven. Daarnaast is het een CPU intensieve taak om PAL<->NTSC conversies te doen, en het komt de kwaliteit vaak niet ten goede. Bedenk ook dat je eigenlijk ook het audio om zou moeten zetten, omdat je door de frame-rate omzetting (PAL=25fps/NTSC=29,97fps) probemen met synchonisatie kan krijgen.

Een gekopieerde DVD is altijd Regio-Vrij. Sommige programmas hebben wel regio-opties, maar das puur voor als je een image maakt en die wil laten persen.

Het is wel handig om te weten dat sommige DVD-players in computers maar 4 of 5 keer van regio kunnen wisselen en dan ‘locken’. Dat wil zegen dat als je om en om PAL en NTSC films afspeelt, het mogelijk is dat na de 4e keer je alleen nog maar een van de twee kan spelen. Sommige Rippers kunnen dit omzeilen.

Het nadeel van het Shrinken, of kleiner maken, van DVD’s zodat ze op een enkellaags schrijf passen, is dat je meestal de evt. DTS soundtrack weg moet laten. Wat beeldcompressie betreft vind ik het meestal nog wel redelijk. Maar de compressie moet zeker niet onder de 70-75% gaan! Vooral met donkere scenes of scenes met mist krijg je dan artefacts als je pech hebt. Er zijn ook programmas die ipv Shrinken kunnen Splitten. DVD2one kan dat volgens mij. Dan hakt hij gewoon je main-title door midden en kan je hem op 2DVD’s branden. Voor de kwaliteit is dat beter, maar pesoonlijk vind ik dat je dan beter in een DL-DVDschrijver kan investeren als kwaliteit belangrijk is voor je.

Succes

[quote:ebdd2b26ed="NCKRTS"] Het nadeel van het Shrinken, of kleiner maken, van DVD's zodat ze op een enkellaags schrijf passen, is dat je meestal de evt. DTS soundtrack weg moet laten. [/quote:ebdd2b26ed]

Ik laat juist Dolby 5.1 en Dolby stereo weg. DTS klint het best dus die laat ik staan. Wel lachen, regelmatig bietst iemand een schijf bij mij mee, die ik na een dag spontaan terugkrijg. Zit geen geluid op hoor ik dan. Nee… jij hebt geen DTS decoder :P. 9 van de 10 spelers voeren een DTS icoon, met heel klein eronder ‘Digital out’. Heb je dus geen r-dubbel-e-t aan :slight_smile:

[quote:0882f156b5="reposte"]Werk dit ook met beveiligde DVD's?[/quote:0882f156b5] ... Mac The Ripper zou Mac The ripper niet zijn! :wink: