NTSC

Het is al eens eerder ter sprake geweest, maar ik kan op mijn Pioneer DV speler geen NTSC-DVD's afspelen. Ik krijg een zwart/wit beeld, ook als ik hem speciaal op NTSC programmeer. Hoe kan je van een NTSC-DVD een PAL-DVD branden? Of weet iemand een truc om toch mijn DVD-speler aan de praat te krijgen? Ik had het probleem met de originele DVD en ook met een kopie via DVDbackup en DVD2oneX.

Deze "klacht" krijg ik regelmatig van klanten.

Vraag 1: Kan jouw tv NTSC weergeven? (de meeste TV’s tegenwoordig wel) Zoja, zie vraag 2.

Vraag : Gebruik je een full RGB Scartkabel tussen je DVD-speler en TV?
Zonee, dan zit daar het probleem. Met een gewone scartkabel (niet volledig bedraad) zul je een zwart/wit NTSC signaal op je TV zien.

Mijn TV is een Philips van 6 jaar oud. In de handleiding vind ik niets over NTSC. De kabel die ik gebruik is een geel tulp stekkertje, alleen voor beeld. Deze gaat via een adapter in de scart ingang van de TV. Het geluid gaat via de DVD versterker.

Sounds like a "no-go" to me...

Het was eigenlijk heel simpel. De DVD-speler kent in het menu 3 standen: Automatic, PAL en NTSC. Hij stond op automatic, dat werkte niet. Aangezien de DVD ntsc formaat had heb ik de speler vervolgens op NTSC gezet. Dat werkte ook niet. Pas toen ik hem op PAL programmeerde bleek alles te werken! Bedankt voor het meedenken.