nu upgrade uitgevoerd van Lion naar ML, maar wil graag alsnog clean install

goedenavond,

Ik haal zeer veel nuttige info van deze website (en het forum natuurlijk!). Nu heb ik een vraag over mijn upgrade die ik heb dit weekend heb uitgevoerd, van Lion naar Mountain Lion.
Ik heb deze mid 2011 MacBook Pro nu ruim een jaar. En heb afgelopen jaar toch wel 1 en het ander gedownload qua programma's en dergelijke. Ook veel weer verwijderd. En heb begrepen dat er ook nadat je ze verwijderd toch nog 1 en ander achterblijft op je Mac. Voor mijn gevoel zitten er nog soort van restjes her en der op m'n MacBook...

Ik zou (al is het puur een gevoel) met een schone lei willen beginnen. Maar ik zit dus al wel op Mountain Lion (upgrade dus vanaf Lion). Is het mogelijk om alsnog een clean install te doen en dan een TM back up met al mijn reeds aangeschafte Apps daarna terug te zetten?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is voor een ieder en dat ik een helder (lees: in Jip&Janneke taal haha) antwoord/uitleg kan krijgen.

Alvast bedankt voor je/jullie tijd in dit ''vraagstuk"! :smile:

Je reeds aangeschafte apps kun je natuurlijk gewoon opnieuw installeren, de bestanden die je wilt bewaren zou ik gewoon op een externe hdd zetten.

Verder is het een kwestie van opnieuw installeren waarbij je de huidige partitie wist.

wow! wat een mooie snelle reactie. thanks!

je hebt het over opnieuw installeren en huidige partitie wissen... Zou je mij in simpele korte stappen kunnen uitleggen hoe dit te doen? ( I am a noob)

Een clean install zit vooral tussen de oren. Als je Mac nu goed werkt, ga er gewoon lekker mee aan de slag. Die paar files hier en daar staan niet in de weg en beinvloeden je systeem niet.

Tijdens het booten van je Mac druk je [b]CMD + R[/b] in. Nu zit je in de recovery modus.

Dit plaatje krijg je te zien:
[img]http://maxcdn.liewcf.com/blog/wp-content/uploads/Mac-OS-X-Recovery-Utilities.jpg[/img]

Kies voor [i]Disk Utility[/i] en formatteer/erase je hoofd partitie (waarschijnlijk je grootste partitie).

Kies hierna voor [i]Reinstall OS X[/i]. Dit is jou schone recovery installatie.

[quote]
Een clean install zit vooral tussen de oren.
[/quote]

Klopt! Een Clean install is een laatste redmiddel bij problemen. Heb je die niet dan ben je alleen maar tijd kwijt en zit je voor je het weet weer op de oude situatie want iedereen gaat toch weer het een en ander installeren en vervolgens verwijderen...

hoi Koen,

Als ik jouw antwoord zo lees heeft het dus in mijn geval dus vrijwel geen zin om alsnog een clean install uit te voeren.
Ook al heb ik dus afgelopen 12 maanden best aardig wat programmaatjes gedownload en verwijderd. Nou, in dat geval laat ik het, denk ik, zo maar als het nu dan is.

thanks voor jouw visie hierop koen!

iets te snel op enter gedrukt... Anderen die zojuist reageerden; ook dank hiervoor!
Het is mij duidelijk: mijn MacBook loopt prima en een clean install zit tussen de oortjes.....