Nucleair iBook

Ik had mijn iBook in de slaap stand gezet, met inDesign aan. De batterij was bijna op, dus ik zette hem maar aan de adapter. Volgende morgen merkte ik dat het iBook lampje niet aangaf dat hij sliep, maar het scherm zat wel dicht. Ik deed hem open, en er gebeurde nix. Pakte hem toen op en merkte dat hij gloeiend heet was! Vooral aan de achterkant en aan de linker kant van de iBook... Ik trok de stekker er uit, en had maar het toetsenbord er af gehaalt, en voelde dat het metaal gloeiend heet was. Had hem maar zo even een half uurtje laten afkoelen... Later na 3 keer op de aan toets gedrukt te hebben ging hij gelukkig weer aan... Dat was wel even schrikken zeg!!! :?

Wie weet wat er gebeurde?
Want dan kan ik er misschien op letten dat het mij niet meer overkomt.

Het ging om een 14" G4 iBook, 933Mhz en 256 SDRAM. (Panther 10.3.3) :finderoud:

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een iBook rev2 dual USB. Bij mij zat het probleem in Aquisition. Op de een of andere manier gebruikte hij veel van m'n HD ruimte. Waardoor hij erg warm werd en de ventilator uit alle macht alles probeerde cool te houden. Bij een nieuwere versie is het allemaal verholpen. Maar m'n HD zat ook aardig vol.

Mischien zit jou HD ook redelijk vol en/of is het RAM niet meer voldoende om alles te laten draaien en probeerd hij je HD als scratchdisk te gebruiken. Net zoals wat ik dus heb meegemaakt.

Maar dit is iets wat ik niet kan staven. Maar eerder uit een vorm van logica probeer te verklaren.

Het is veel eenvoudiger dan dat... Je iBook is gewoon gecrasht op het moment dat je hem in de slaapstand zette. Of nog waarschijnlijker, er draaide een proces wat bleef hangen, waardoor je iBook niet kon gaan slapen. Het hangende proces gaat dan vaak 100% CPU tijd vragen, en als je book dan zit dichtgeklapt wordt het behoorlijk heet. Als het goed is schakelt hij zichzelf volledig uit als het te heet wordt, maar echt goed is het niet voor het dingetje. Heb het ook 1 keer gehad.

Het enige wat je moet dan is even checken of ie wel echt in de sluimerstand is gegaan en het lampje dus begint te pulseren. Dan is het in orde en zal je zoiets niet meer meemaken.

[quote:d1c141152a]Het enige wat je moet dan is even checken of ie wel echt in de sluimerstand is gegaan en het lampje dus begint te pulseren[/quote:d1c141152a]

Ik weet wel bijna zeker dat ik daar op heb gelet… majah :roll:

Ik hen hetzelfde verschijnsel vanmiddag gehad met m'n ibook. Mijn dochter draaide een spel onder classic en is na enige tijd daarbij weggelopen. Ik trof de ibook twee uur later in slaapstand aan (hartslag lampje) desondanks was het ding knetterheet ter linkerzijde (harddisk) en bij de processor kooeling (midden achterzijde). Heel vreemd. Maar eens zoeken via usenet naar de diverse redenen.