Nul???

Ik heb m'n iBookje eens flink onder handen gelopen na een bizarre iTunes crash (hij bleef hangen in een mp3'tje, bleef een heel klein fragment heel snel repeteren en bevroor compleet). Ik heb zo ongeveer alles ge-update, permissies hersteld en DW gedraaid en alles loopt weer goed, maar ik zie een hele rare file op mijn HD. Als ik in het finder venster de HD aanklik, dan zie ik helemaal bovenaan de file "0" (nul). Hij is 0 KB en heeft zo'n logo van een leeg blaadje, maar als ik 'm weg wil halen dan vraagt ie om mijn wachtwoord. De file is aangemaakt voordat iTunes crashte, maar ik vind het raar dat ie er zit. Enig idee?

Heb je al geprobeerd om het bestandje met de terminal (als 'root') te verwijderen?

Nog niet geprobeerd, maar mijn vraag is meer: kan ik het ding weghalen zonder dat het systeem iets mist?

Heb je al via Terminal gekeken wat de permissies van het bestand zijn, eigenaar en groep, enz.? Heet het echt '0'?

Als het bestand 0KB is, betekent dat dat er niks instaat. Dus kun je het gewoon weggooien.

[quote:1a6eb7434e="Aglaea"]Heb je al via Terminal gekeken wat de permissies van het bestand zijn, eigenaar en groep, enz.? Heet het echt '0'?[/quote:1a6eb7434e] Yep, maar hoe kijk ik naar wat de bevoegdheden zijn via de terminal? Ik heb via appeltje-i gekeken en daar gaf ie eigenaar system en alleen lezen aan, maar ook 0 bytes. Ik heb 'm weggeflikkerd met mijn wachtwoord en een herstart gemaakt en het lijkt alsof ie wat sneller opstart. Soms snap ik geen reet van een Mac.

las je met 'ls -l' een bestand bekijkt (of de directory waarin hij staat, krijg je hem ook), dan zie je als eerste een rijtje met rwx-, dingen. Dat zijn de zogenaamde permissies.